Představujeme: Jeep Cherokee 2005

Jiří Kaloč, 2. ledna 2005, 14:57 Google+

Tři roky po uvedení nejmladší poslení generace modelové řady Cherokee představila firma Jeep první výraznější inovaci týkající se designu i techniky. My už jsme se novým turbodieselem 2,8 litru svezli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Cherokee

Cherokee | foto: DaimlerChrysler

Sdílejte článek

Současná modelová řada Cherokee je prvním plnohodnotným produktem Jeepu po vzniku gigantického koncernu DaimlerChrysler a stanovení jeho strategie. Možná i proto nelze poslední generaci tohoto automobilu, jehož indiánské jméno je již 30 let neodmyslitelně spojeno s tradičním americkým výrobcem terénních automobilů, jaksi nikam přesně zařadit. Zřejmě kvůli vnitropodnikovému konfliktu zájmů není Cherokee ani klasickým automobilem pro volný čas s pohonem všech kol, tedy SUV, ani plnohodnotným off-roadem, a zároveň je obojím dohromady, ovšem s využitím klasické techniky. Cherokee má sice samonosnou karoserii (už od roku 1984) a nezávisle zavěšená kola vpředu (první jeep s touto technikou v historii), ale zároveň disponuje pomocným rámem a zadní tuhou nápravou, aby byly splněny off-road nároky kladené majiteli automobilů této značky. Najít mu na trhu konkurenci není jednoduché ani z hlediska velikosti. Pro skupinu klasických off-roadů, kam patří třeba Toyota Land Cruiser nebo Nissan Terrano a Patrol, je moc malý, vedle SUV střední třídy (Nissan X-Trail, Land Rover Freelander) zase moc velký. A tak si Cherokee jede svou cestou a vůbec mu přitom nevadí, kolik děr, výmolů a strmých srázů přitom musí překonat, protože díky účinné redukci (2,72:1) a dvěma funkčním systémům pohonu všech kol (ručně přiřaditelný CommandTrac a Selec-Trac s mezinápravovým diferenciálem) dokáže i v těžkém terénu odvést solidní výkony.

Na jaře na autosalonu v New Yorku a také nedávno v Paříži bylo představeno inovované provedení tohoto vozu, které má zvednout prestiž i výkony této modelové řady. O to první se má postarat na první pohled viditelný facelift, který prodělala hlavně přední část vozu, o to druhé pak inovovaný vznětový přeplňovaný čtyřválec 2,8 litru, jenž díky turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek poskytuje zcela mimořádné výkony. Kompaktní karoserie Jeepu byla v roce 2001 přijata kontroverzně. Pravdou je, že Cherokee je v ostatní automobilové produkci opravdovým originálem, který si s ničím nespletete, a tak se veřejnost od začátku rozdělila na dva tábory: na nadšené obdivovatele a zapřisáhlé odpůrce. Poslední designová kreace má pochopitelně za úkol rozšířit prvně jmenovanou skupinu. Cherokee dostal novou masku, která je u verze Limited chromovaná, u základního provedení Sport pak v barvě karoserie. Novinkou jsou integrovaná mlhová světla v masce, a hlavně celý nový nárazník se zvýšenými směrovými světly, která jsou nyní jakoby součástí předních blatníků. Pro verzi Limited se bude přední nárazník dodávat v barvě karoserie, u základní varianty Sport bude v černém plastu. Nové jsou také částečně chromované střešní ližiny bez příčníků a zadní světla. Interiér se naproti tomu příliš nezměnil. Jiná je grafika kontrolních přístrojů a umístění ovladačů spouštění bočních oken, příplatkovou výbavu pak rozšíří navigační systém s integrovaným CD a tunerem, jehož součástí bude LCD displej s úhlopříčkou 12,4 cm. Vyššímu uživatelskému komfortu pomůže i nová hands-free sada pro telefony GSM podporující technologii Bluetooth. Celkově lze ovšem konstatovat, že se zvýšila kvalita plastů a potahových materiálů.

Zajímavější změny se udály pod kabátem tohoto terénního automobilu. Největší novinkou je vylepšený čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru, který by se nyní měl dodávat i na americký trh, kde model Cherokee nese název Liberty. Původní motor se čtyřventilovou technikou a vstřikováním common-rail dostal nové turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek (VGT), což „způsobilo“ zvýšení výkonu o 10 kW na 120 kW, a především zvýšení točivého momentu o celých 57 N.m na 400 N.m. Díky těmto hodnotám předstihl jeep většinu konkurentů nejen na trhu (Terrano 3.0 Di, Pajero Sport 2.5 TD), nýbrž dokonce i ve vlastních řadách (Grand Cherokee 2.7 CRD), přičemž se může díky použití nové šestistupňové ručně řazené převodovky pochlubit ještě úspornějším provozem. V nabídce vznětové verze však zůstává i pětistupňový „automat“. Jelikož z nabídky na druhou stranu vypadl turbodiesel 2,5 litru, mohou si zákazníci nyní vybrat ze tří motorů. V nabídce jsou zmiňovaný turbo- diesel 2.8 CRD VGT, základní zážehový čtyřválec 2,4 litru a kvůli emisím „umírněný“ (o 5 kW nižší výkon, o 8 N.m točivý moment) šestiválec 3,7 litru, který je k dispozici výhradně se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Tyto verze si zákazníci budou moci pořídit již počátkem letošního roku.

Renegade: Opravdový jeep Úspěšný akční model Cherokee Renegade (toto označení použila společnost Jeep poprvé již v roce 1964 u speciální „drsné“ verze modelu Wagoneer) zůstává rovněž ve výrobě, měl by se však svým vzhledem ještě více odlišovat od standardních variant Sport a Limited. Podle představitelů automobilky dostal „imagemaker“ celé modelové řady pro rok 2005 nově tvarovanou přední masku stejného tvaru, jakou dodnes „nosí“ jediný opravdový pokračovatel legendárního Willyse – model Wrangler –, jenom je tato maska samozřejmě trochu více zkosená. Kvůli tomu musely být změněn i tvar, lépe řečeno prohnutí, přední kapoty a také nárazníky. Ty jsou nyní stejně jako blatníky s okrasnými šrouby provedeny v černém plastu, mlhovky se vysunuly těsně pod hlavní světlomety, kde jim nehrozí takové nebezpečí při off-roadu, jako když byly umístěny v rozích dolní části nárazníku. Na střeše zůstala efektní přídavná dálková světla, zmizela však robustní plastová „zahrádka“, kterou nahrazují podobně jako u modelů Limited a Sport klasické ližiny. Novinkou jsou pak ochranné prahy, pětipaprsková lakovaná kola z lehkých slitin, ochranné mřížky zadních skupinových světel a změnila se i grafika označení modelu. Pro modely Renegade, u nichž stupeň výbavy interiéru odpovídá v podstatě luxusnějšímu provedení Limited, jsou samozřejmě určeny jen určité odstíny barev (stříbrná, černá, khaki a kaktusově zelená).

Foto: DaimlerChrysler

Vytisknout

Diskuze: Představujeme: Jeep Cherokee 2005

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Úspěšný nový rok 2005! - anotační foto

Úspěšný nový rok 2005!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud