Otevřený tunel Blanka možná úplně zacpe Prahu! Ptáte se proč?

ar5, 21. září 2015, 08:30 Aktualizováno 21.9.2015, 16:33 Google+

Auto*Mat představuje studii, která má pomoci magistrátu provést změny v dopravním značení v centru Prahy tak, aby Blanka dostala smysl. Dopravní opatření je třeba provést co nejdříve po otevření tunelu. Pokud se totiž neprovedou, doprava v Praze bude velmi brzy kolabovat, čemuž měl tunel naopak Blanka zamezit!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tunel Blanka

Tunel Blanka | foto: Praha

Sdílejte článek

Jejich cena nedosáhne ani tisíciny procenta ceny Blanky. „Radní pro dopravu Petr Dolínek by měl zadat Technické správě komunikací urychlenou realizaci dopravních změn v centru Prahy potřebných pro skutečné využití Blanky ke zklidnění centra,“ říká dopravní expert Auto*Matu Vratislav Filler. Že Blanka odlehčí centru, bylo při jejím schvalování opakovaně slibováno .

Teď ale naopak hrozí, že pokud se opatření urychleně neudělají, aut v centru Prahy po otevření Blanky přibude . Pražanům by pomohlo více přechodů přes magistrálu, snížení počtu pruhů na Veletržní nebo zavedení autobusové linky Blankou z Hradčanské směrem na Prosek. Opatření žádá po magistrátu také řada městských částí. „Není dobře čekat, jak si doprava sama sedne. Ulice je potřeba rovnou zklidňovat, ideálně stavebními úpravami. Je také potřeba zlepšit preferenci chodců a veřejné dopravy na stávajících křižovatkách,“ říká k situaci po zprovoznění tunelu místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský. Analýza Auto*Matu vyjasňuje, jak zregulovat dopravu na Malostranském a Křižovnickém náměstí„. Nic by se nezměnilo pro rezidenty, vozidla s abonentní parkovací kartou městské části, taxislužbu či motocyklisty,“ vyjmenovává autor studie Tomáš Cach.

 „Kdo potřebuje, dojel by si tam stejně jako dnes, jen by se musel vrátit stejným směrem,“ vysvětluje Cach princip opatření. Podnikatelé a další nezbytná doprava by si u městské části mohli požádat o povolení pro průjezd. Vratislav Filler odmítá obavy z dopravního kolapsu po zklidnění centra: „Blanka dokáže dopravu přesměrovanou z centra pojmout. Analýzy navíc ukázaly, že změna dopravních toků nezatíží Prahu 2 nad současný stav. Na magistrále doprava dokonce mírně poklesne, což umožní její humanizaci.

“ Náklady na realizaci dopravního značení by neměly překročit 200 tisíc korun, což je necelá tisícina procenta ceny tunelu Blanka, která se nakonec vyšplhala na 43 miliard Kč. „Chceme to městu co nejvíce usnadnit, proto jsme nechali vyrobit prototypy základních značek, jenž symbolicky předáváme náměstkovi pro dopravu Petru Dolínkovi,“ říká Cach. Dopravní značky si mohou představitelé města u Auto*Matu kdykoliv vyzvednout. Zájem veřejnosti o vyřešení dopravy v hlavním městě dokazuje veřejná podpora studie.

Materiál za 100 000,­ Kč z poloviny zaplatili drobní dárci, vybranou částku pak zdvojnásobil Fond Otakara Motejla. „Mrzí nás, že studie hledající, kterak nákladnou investici v podobě tunelu Blanka co nejlépe využít pro zlepšení každodenního života v Praze, nevznikají na úrovni magistrátu, ale na zadání nevládní organizace. Náklady na studii uhradila z velké části veřejnost prostřednictvím crowdfundingové kampaně, což svědčí o zájmu občanů na řešení dopravní situace,“ říká Jiří Knitl z Fondu Otakara Motejla.

Odhadujeme, že přidaná dopravní kapacita v Blance střednědobě umožní zvýšení dopravního výkonu v Praze krátkodobě o 2 % , střednědobě (do 5 let) o 4 %.

A která místa dostanou díky Blance pořádně "co proto"?

img-responsive

tunel Blanka a dopravní komplikace | foto: Auto*Mat

V Holešovičkách 

Už tak přetížená ulice dostane ještě naloženo. Aby ulicí V Holešovičkách neprojíždělo ještě více aut než dnes, bude nezbytné dávkovat příjezd na úrovni Vychovatelny světelnou závorou. Kolony prodlouží také pouze jednopruhové odbočení z ulice V Holešovičkách na Novou Povltavskou směrem k Blance. Bývalé vedení magistrátu předpokládalo, že zvýšenou dopravní zátěž v budoucnu vyřeší raženým tunelem pod Bulovkou, který by stál dalších 9 miliard – zdražení lze připočíst k ceně tunelu Blanka.

Povltavská

Silnější provoz povede k přetížení této dvoupruhové komunikace a způsobí problémy na příčných bezmotorových kříženích. Zesílení provozu bude patrné i v ulicích Českomoravská, Spojovací a Českobrodská.

img-responsive

tunel Blanka a dopravní komplikace | foto: Auto*Mat

Odbočení do ulice V Holešovičkách

Rampa s jedním pruhem bude mít na svědomí vznik kolon směrem k tunelu. Aby se kolony nevytvářely v samotném tunelu, mohou být omezeny vjezdy do tunelů na Letné nebo i dříve, v důsledku čehož bude doprava opět projíždět přes Holešovice.

Vítězné náměstí

Vítězné náměstí se stane kritickým bodem, v němž se slévá provoz z Evropské a Jugoslávských partyzánů, aby se pro vjezd do Blanky pokračovalo nesmírně přetíženou Svatovítskou, s úzkým hrdlem zastávek Vítězné náměstí. Dají se očekávat značné dopravní zácpy a tendence objíždět náměstí, zvlášť z Evropské ulice, kde je to možné například Pevnostní nebo přes Ořechovku.

Podbabská

Zkapacitnění průjezdu přes Vltavu zvýší zájem o průjezd Podbabskou a Jugoslávských partyzánů vysoko přes stávající kapacitu, kolony dosahující dnes nezřídka až do Kamýcké se dále prodlouží. I přes existenci vyhrazeného pruhu budou autobusy ze Suchdola v kolonách zdržovány více než doposud.

Papírenská

Zcela ucpané okolí Vítězného náměstí ještě posílí tendence používat pro cesty do oblasti Holešovic vedlejší ulice. Provoz zesílí v Papírenské a Terronské ulici.

Troja

Atraktivní průjezd do Holešovic přes Trojský most a kolony na vjezdu do ulice V Holešovičkách mohou vést k nežádoucímu zvýšení provozu v ulicích Troji, a to až na úroveň víkendových objemů dopravy způsobených návštěvníky ZOO.

Patočkova

Další zvýšení provozu lze očekávat v Patočkově ulici, kde v současnosti není zřetelné úzké hrdlo. Výrazně může posílit tranzit na spojnici Patočkova – Kukulova – Bucharova – D5.

Severojižní magistrála

Přes 20 procent vozidel na severojižní magistrále nemíří do centra, a tak by mohla po vybudování Blanky objet centrum po západní sekci okruhu. Dopravní modely ale naznačují, že samotným zprovozněním tunelu ke snížení provozu na magistrále dojde jen v naprosto minimální míře (-1 %). Zprovoznění tunelu Blanka samo o sobě (bez snížení kapacity průjezdu po magistrále) tedy centru neodlehčí.

Tranzit přes Malou Stranu

Automobilový tranzit přes Malou Stranu měl být omezen už se zprovozněním Strahovského tunelu – nestalo se tak. Ponechat zde projíždějící (s jiným cílem než Malá Strana) auta i po zprovoznění Blanky znamená promarnit příležitost ke zklidnění Malé Strany podruhé a opět na řadu let.

U Vorlíků

V případě, kdy se objeví kolony na výjezdech, musí mít auta vyjíždějící do ulice Milady Horákové zelenou bez ohledu na projíždějící tramvaje, a to i v řádu několika minut. Lze předpokládat zvýšené zdržování projíždějících tramvají, vznik nepravidelností v intervalech a přeplňování spojů.

Jižní spojka

Až z Jižní spojky se část dopravy ve směru východ-západ přesune do tunelu Blanka. To je ale současně šance na využití Jižní spojky jako objízdné trasy pro magistrálu.

Chotkova

Na Klárově se změní dopravní proudy a síla jednotlivých odbočení. Část vozidel ze severovýchodu Prahy bude do centra najíždět namísto z nábřeží Edvarda Beneše spíše Badeniho a Chotkovou.

Pražský okruh

Souběžné zprovoznění vnějšího obchvatu Prahy bylo jednou z podmínek plně legálního zprovoznění tunelu Blanka. Jezdit se ale bude i tak – desítky let ve „zkušebním provozu“. Skutečnost, že Blanka vede příliš blízko centra, navíc klade obdobný požadavek na vnější okruh – i když jeho trasování mezi R7 a D8 by bylo ekonomicky vhodnější o několik kilometrů severněji, Blanka tlačí na stavbu v nevhodné poloze přes Suchdol.

Smetanovo nábřeží

Zprovoznění tunelu Blanka samo o sobě nepovede k zásadnímu snížení provozu na Smetanově nábřeží. Blanka ale vytváří předpoklady pro zklidnění centra jako objízdná trasa.

Pevnostní

Pevnostní ulice se definitivně potvrdí jako objízdná trasa pro zacpané Vítězné náměstí, zvlášť po uvolnění kapacity na Patočkově.

Letná

Pokles dopravy na Letné nebude zásadní: Blanka neodkloní dopravu vedenou dnes Letenským tunelem, spíš sem ještě přivede další auta. K opětovnému nárůstu dopravy v horizontu několika let pak přispěje otevření obchodního centra Galerie Letná a dalších připravovaných objektů na Špejcharu.

Plánovaný obchvat Vítězného náměstí

Jako obchvat Vítězného náměstí se připravuje čtyřpruhový obchvat od Gymnazijní k Prašnému mostu, tzv. KES. Ačkoliv by zde bylo přiměřené řešení 1+1 pruh, chystá se zde kapacitní čtyřpruh, který Vítěznému náměstí odlehčí jen částečně, spíš bude mít za následek další auta v Evropské. Protože KES je první Blankou „vynucená“ investice, připočtěte si jeho cenu (v řádu stovek mil. Kč) k ceně tunelu.

U Uranie, Jankovcova

V případě přetížení Povltavské budou jako vynucená objízdná trasa používány holešovické ulice U Uranie a Jankovcova, směr Libeňský most.

Vytisknout

Diskuze: Otevřený tunel Blanka možná úplně zacpe Prahu! Ptáte se proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Hyundai Veloster se již v Evropě nedočkáme - anotační foto

Hyundai Veloster se již v Evropě nedočkáme

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud