Nový Mercedes-Benz Třídy M

Michal Bartoň, 13. prosince 2004, 22:23 Google+

Do druhého kola vstupuje průkopník mezi moderními off-roady, kterým je nový Mercedes-Benz Třídy M.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
M

M | foto: DaimlerChrysler

Sdílejte článek

Ten navazuje na vynikající pozici původního vozu velice rychle se rozvíjejícího segmentu, se kterým přišel Mercedes-Benz na trh v roce 1997. Novinka svojí avantgardní roli v této automobilové oblasti dále zvýrazňuje zavedením nejmodernější techniky, kam můžeme zařadit například tři nové výkonné motory, sériově použitou sedmistupňovou samočinnou převodovku 7G-TRONIC, ještě výkonnější verzi pohonu všech kol 4ETS, vzduchové odpružení AIRMATIC nebo situaci předvídající ochranný systém cestujících PRE-SAFE. Po světové premiéře na Auto-Show v severoamerickém Detroitu přijde nová Třída M v USA na trh v jarních měsících roku 2005 a v létě téhož roku se objeví u evropských prodejců.

Již design nové Třídy M se silně profilovanými plochami a hladkými obrysy vytváří její suverénní charakter. Celkové ztvárnění podpořené plochým čelním sklem, výraznými blatníky a směrem dozadu stoupající boční linií dávají důraz na sportovní zaměření vozu. Tomu ještě dodatečně nahrávají rozměrové proporce. Oproti předchozímu modelu je nová Třída M o 150 milimetrů delší (nyní 4780 mm), o 71 milimetrů širší (nyní 1911 mm) a o osm milimetrů nižší (nyní 1768 mm). Rozvor náprav byl zvětšen o 95 milimetrů na 2915 milimmetrů.

Tři ze čtyř motorů nabízených v roce 2005 jsou zcela nové a dosavadní agregáty překonávají ve výkonu a točivém momentu až o 38 procent. Díky uplatnění nejmodernější techniky pohonných jednotek a příznivější aerodynamice (součinitel odporu vzduchu cx je 0,34 namísto dřívějších 0,39) došlo ke snížení spotřeby paliva až o deset procent.

Svoji premiéru slaví nový vznětový motor V6 ve dvou výkonových stupních. Pracuje s přímým vstřikem nafty technikou Common-Rail třetí generace doplněnou o vstřikovací trysky s piezoelektrickým ovládáním. Model ML 320 CDI dává výkon 165 kW/224 k a od 1600/min je na klikovém hřídeli k dispozici maximální točivý moment 510 Nm. Komfort a dynamiku šestiválcového motoru nabízí nyní také nový ML 280 CDI s výkonem 140 kW/190 k a s nejvyšším točivým momentem 440 Nm. Spotřeba paliva těchto naftových motorů je podle normy v kombinovaném cyklu 9,4 l/100 km. Nová Třída M tak patří ve svém segmentu k nejhospodárnějším vozům typu off-road. Nový je také motor modelu ML 350 s výkonem 200 kW/272 k a točivým momentem 350 Nm. Vrchol motorové nabídky tvoří osmiválec modelu ML 500, který dává nyní výkon 225 kW/306 k.

U všech modelů nové Třídy M je součástí sériové výbavy sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC, která je jediná svého druhu na světě. Inteligentní volbou řazení jednotlivých stupňů využívá tato převodovka co nejefektivněji značný výkonový potenciál hnacích jednotek a zároveň tak přispívá k jejich úspornému provozu. Poprvé je ovládání převodovky 7G-TRONIC řešeno elektronickou cestou prostřednictvím voličů v těsné blízkosti volantu. Pro tuto techniku používá Mercedes-Benz označení DIRECT SELECT. Přídavná ovládací tlačítka pod volantem umožňují rychlou manuální změnu kteréhokoli ze sedmi převodových stupňů.


Dobrá výzbroj pro jízdu v terénu: off-road paket se závěrami diferenciálů a AIRMATIC

Technici Mercedesu stálý pohon všech kol a trakční systém 4ETS nejen dále zdokonalili, ale doplnili ho ještě dalšími funkcemi jako je Downhill Speed Regulation – asistent pro rozjezd nebo Off-Road-ABS. Co se týká pohonu všech kol, jsou v nabídce dvě jeho varianty, které berou v úvahu rozdílné nároky uživatele vozu. Kromě základního provedení je možné na přání ještě získat tz.Off-Road paket, s nímž jsou vozy Třídy M schopny zdolávat i velmi náročné terénní pasáže. Paket obsahuje kromě jiného dvoustupňovou rozdělovací převodovku s terénní redukcí, ručně nebo automaticky přiřaditelné závěry diferenciálů (100 procent) jak mezinápravového tak u nápravy zadní a dále vzduchové odpružení AIRMATIC modifikované pro jízdu v terénu. S jeho pomocí je možné zvětšit světlou výšku vozu ze 110 až na 291 mm a brodivost zvýšit podle potřeby na výšku hladiny 600 mm.

Kromě toho vzduchové odpružení výrazně vylepšuje jízdní komfort a tak Mercedes-Benz dodává tuto techniku na přání i pro silniční verzi. AIRMATIC je sériově kombinován s adaptivním systémem tlumení (ADS), které reguluje tlumící síly v souladu s aktuální situací.

Také přední a zadní nápravu Třídy M vyvinuli inženýři Mercedesu zcela nově. Přední kola jsou vedena na dvojitých příčných ramenech, přičemž horní rameno z lehké slitiny má značný vliv na komfort odvalování kola a příkladně zvládá dynamickou jízdu. Nová zadní náprava je konstruována na principu využití čtyř aktivních prvků.

Sportovní vzhled nové Třídy M ještě dále podporují sériově použitá kola z lehké slitiny se širokými pneumatikami o rozměru 235/65 R 17 (modely s motory V6) popř. 255/55 R 18 (model s motorem V8).

Nová éra bezpečnosti: PRE-SAFE má v této automobilové třídě svojí premiéru

Také v oblasti bezpečnosti zůstává Mercedes-Benz Třídy M mezi off-roady příkladem. Ochrana cestujících je založena na samonosné karoserii s velkými deformačními zónami na přední a zadní části, kterou už v sériovém provedení podporují špičkové technologie převzaté z modelů vyšší třídy. Kromě jiného k nim patří adaptivní, dvoustupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, airbagy okenní a napínače bezpečnostních pásů s omezovači napínací síly přiřazené všem sedadlům. Při nárazu zezadu zvyšují ochranu řidiče a spolujezdce aktivní hlavové opěrky NECK-PRO (výbava na přání).

Kromě toho může být vůz doplněn systémem ochrany cestujících PRE-SAFE (výbava na přání), který reaguje v předstihu na možnost vzniku havárie. Nový terénní Mercedes tak do této automobilové třídy vnáší v oblasti bezpečnosti zcela nová měřítka. Tato mnohokrát oceněná technologie je schopná v nebezpečných jízdních situacích bleskurychlé aktivace tak, aby cestující i automobil byli na hrozící nebezpečí připraveni. PRE-SAFE se preventivně stará o napnutí bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce, elektricky seřiditelné sedadlo spolujezdce (výbava na přání) posouvá v podélném směru obdobně jako vlastní sedák a také sklon opěradla do polohy lépe vyhovující pro účinnější pohlcení nárazové energie. V situaci, která hrozí převrácením vozu automaticky zavírá střešní okno (výbava na přání).

Příprava na očekávanou havárii je umožněna zcela jedinečným synergickým efektem aktivní a pasivní bezpečnosti, který PRE-SAFE vytváří. Ten propojuje protiblokovací systém brzd (ABS), brzdový asistent a elektronický systém směrové stability (ESP), jejichž čidla nebezpečné jízdní situace rozpoznají. Tyto informace čidel využívá Mercedes-Benz také pro systém ochrany cestujících reagující v předstihu na možné nebezpečí vytvořené nevhodným způsobem jízdy.
U Třídy M bylo také dbáno na to, aby byla dodržena pro Mercedes typická a také jedinečná dlouhodobá kvalita. Plně zinkovaná karoserie je na řadě míst chráněna proti korozi organickým nátěrem, mimořádně namáhaná místa v její struktuře mají konzervované dutiny a lemy jsou opatřeny ochranou vrstvou. Vzhledem k velkoplošnému krytu podlahy z plastu bylo možné upustit od standardní ochrany prováděné nátěrem PVC. K běžné výbavě všech modelů Třídy M patří také nově vyvinutý lak vyvinutý na základě nano-technologie, kterou Mercedes-Benz jako první na světě uvedl do sériové výbavy. K jeho přednostem patří větší odolnost proti poškrábání než mají univerzální nebo metalické laky, zároveň ale disponuje výrazně vyšším leskem. Obdobně jako pro všechny osobní vozy značky Mercedes platí i pro novou Třídu M 30-ti letá záruka mobility a zachování hodnoty (MobiloLife-Garantie).

Na úrovni vyšší automobilové třídy: větší komfort a větší prostornost

Také v interiéru Třídy M nechybí pro Mercedes typické přednosti. Použity byly ušlechtilé materiály s příjemným povrchem, k dispozici je také velkorysý prostor , který využívají cestující na všech sedadlech. Vzdálenost mezi předními a zadními sedadly se oproti předchozímu modelu zvětšila o 15 na 880 milimetrů a je na úrovni limuzíny vyšší třídy. Prostor pro kolena cestujících vzadu se délkově prodloužil o 35 milimetrů a šířka v oblasti loktů pak o 32 milimetrů.

Zcela podle individuálních nároků na komfort si mohou zákazníci Mercedesu u Třídy M vybrat sedadla. Kromě předních sedadel sériově vybavených elektrickým seřizováním výšky a sklonu sedáku i opěradel dodává Mercedes-Benz na přání sportovní sedadla se speciálním tvarováním opěradel.

Více místa pro zavazadla a sportovní nářadí: objem prostoru pro náklad až 2050 litrů

Sedáky a opěradla zadních sedadel jsou děleny v poměru 60:40 a je možné je klopit. Na přání je možná úprava, kde se oba sedáky dají odstranit, takže vzadu vznikne rovná plocha s délkou přesahující 2,10 metru. Maximální objem prostoru pro zavazadla a náklad, který je 2050 litrů (měřeno metodou VDA), výrazně převyšuje srovnatelné vozy tohoto segmentu.

Osvědčený systém EASY-PACK ulehčuje nakládání a vykládání zavazadel. Kromě jiného k němu patří elektricky ovládané zadní víko zavazadlového prostoru a také příslušenství pro bezpečné uchycení převážených předmětů. Další moderní asistenční systémy z Mercedesu vyšší třídy ulehčují činnost řidiče, zvyšují komfort a pozitivně ovlivňují bezpečnostní úroveň vozu. Na přání může být Třída M vybavena nově vyvinutou automatickou klimatizací Multi-Zone-THERMOTRONIC, pomocníkem při parkování PARKTRONIC nebo ovládacím a zobrazovacím systémem COMAND APS s evropskou navigaci DVD. Bi-xenonové světlomety s natáčením do zatáčky a světlem pro zatáčení se starají o větší bezpečnost při jízdě za snížené viditelnosti.

Od roku 1997 na vlně úspěchů: originál mezi moderními vozy SUV

Svou jedinečnou koncepcí byl Mercedes-Benz Třídy M při své premiéře v roce 1997 představitelem nové generace vozů typu off-road. Celá řada mezinárodních ocenění potvrdila kvality Třídy M jak v oblasti designu, funkčnosti a bezpečnosti, ale také co do radosti z jízdy a ve schopnostech zvládat i složitější terén.

Až do dneška se pro tento moderní vůz SUV (Sport Utility Vehicle) rozhodlo na světovém trhu přes 620 000 zájemců, což ho řadí k nejprodávanějším automobilům své třídy. Až přijde nová Třída M na jaře 2005 do prodeje, začíná pro ní další dějství její úspěšné historie.

Text: DaimlerChrysler Automotive Bohemia
Vytisknout

Diskuze: Nový Mercedes-Benz Třídy M

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Test Citroën Berlingo vs. Renault Kangoo

Srovnávací test: Citroën Berlingo VTR 2.0 HDI vs. Renault Kangoo 4x4 1.9 dCi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud