Pokud vás trápí vysoké účty na benzin nebo naftu, určitě jste uvažovali o některé z alternativních pohonných hmot. Zjišťovali jsme, jestli se opravdu vyplatí a jaké mají výhody a nevýhody.
Trh ojetých vozů je bohatý i na alternativní typy pohonu. Vedle dominantního počtu aut s pohonem na LPG se začíná prosazovat i plynový pohon CNG a nově se v nabídce objevují i hybridní vozy, které využívají k pohonu rekuperovanou energii získanou z brzdění.
Naprostou novinkou jsou také elektromobily, ale jejich ceny se přece jen pohybují stále velmi vysoko, mimo dosah běžného spotřebitele. Navíc mají omezený dojezd a velmi dlouhé nabíjení. Naproti tomu jiné druhy pohonu, například právě auto na plyn, jsou cenově srovnatelné s klasickými vozy na benzín nebo naftu.
Nejoblíbenější jsou auta na LPG. "Pro LPG hovoří velká nabídka aut, poměrně snadná montáž přestavby a hlavně velmi široká síť čerpacích stanic,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.
Na LPG se přestavují vozy se zážehovými motory a díky skoro poloviční ceně plynu proti klasickému benzínu je návratnost investice do přestavby poměrně rychlá. "Spotřeba vozu se při provozu na LPG mírně zvýší a trochu klesne výkon,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA a dodává, že pohon LPG je oblíbený také u větších automobilů s velkými motory.
Pohon na CNG, což je nikoli kapalný, ale stlačený plyn, je trochu komplikovanější a jeho většímu rozšíření brání spíše poměrně řídká síť čerpacích stanic. Celkové provozní náklady na CNG jsou ale ještě o kousek nižší než při pohonu na LPG. Někdo může spatřovat problém v tom, že vozy na CNG ani LPG nemohou parkovat v uzavřených podzemních garážích.
Pohon na CNG také nebere motoru prakticky žádný výkon a přepínání mezi klasickým benzínem a plynem je pro řidiče prakticky neznatelné, zatímco u LPG je pokles výkonu znát. Palivo CNG si také mnohem lépe rozumí s moderními přeplňovanými motory.
Vozy na LPG a CNG mají ale i své nevýhody a mezi poměrně zásadní patří zmenšení zavazadlového prostoru kvůli instalaci dodatečné plynové nádrže. "U malých vozů nádrž zabírá téměř celý kufr, praktičnost vozů kombi, MPV nebo SUV se pak značně omezuje,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
V tomto ohledu mají velkou výhodu originální přestavby na LPG a CNG, které prováděla přímo automobilka. Konstrukce nádrže byla totiž uzpůsobena prostorovému řešení vozu a například oblíbený Volkswagen Passat s pohonem na CNG nemá nijak výrazně omezenou praktičnost zavazadlového prostoru, neboť je nádrž umístěna pod podlahou kufru.
Moderní vozy s hybridním pohonem, které využívají pomocný elektromotor, vznikly především jako ústupek emisním normám a daňovému zatížení vozů s vyšší spotřebou a emisemi CO2 v některých zemích. Typickým představitelem hybridního pohonu je třeba Toyota Prius.
"Hybridy jsou efektivní především v městském provozu a moc se nehodí na dálnice a jízdy mimo město, kde mají často naopak vyšší spotřebu než srovnatelný vůz s klasickým pohonem,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA. U hybridů a elektromobilů je pak také diskutabilní životnost akumulátorů a jejich kapacita po několika letech provozu.
Pokud jde o spolehlivost, měl by zájemce o alternativní pohon hledat především odborně provedené a certifikované přestavby. Důležitá je těsnost systému, snadnost tankování a spolehlivé přepínání mezi plynem a benzínem. V tomto ohledu jsou originální auta uzpůsobená na provoz na LPG nebo CNG přímo z továrny ve velké výhodě.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.