Vyplatí se alternativní pohon? Výhody a nevýhody LPG a CNG

Range Rover SDV6 Hybrid 250 kW 700 Nm
Range Rover SDV6 Hybrid 250 kW 700 Nm, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
AutoRoad.cz , mediafax 26. srpna 2015 03:35 | akt. 26. srpna 2015 19:09
Sdílej:

Pokud vás trápí vysoké účty na benzin nebo naftu, určitě jste uvažovali o některé z alternativních pohonných hmot. Zjišťovali jsme, jestli se opravdu vyplatí a jaké mají výhody a nevýhody.

Trh ojetých vozů je bohatý i na alternativní typy pohonu. Vedle dominantního počtu aut s pohonem na LPG se začíná prosazovat i plynový pohon CNG a nově se v nabídce objevují i hybridní vozy, které využívají k pohonu rekuperovanou energii získanou z brzdění. 

Naprostou novinkou jsou také elektromobily, ale jejich ceny se přece jen pohybují stále velmi vysoko, mimo dosah běžného spotřebitele. Navíc mají omezený dojezd a velmi dlouhé nabíjení. Naproti tomu jiné druhy pohonu, například právě auto na plyn, jsou cenově srovnatelné s klasickými vozy na benzín nebo naftu. 

Nejoblíbenější jsou auta na LPG. "Pro LPG hovoří velká nabídka aut, poměrně snadná montáž přestavby a hlavně velmi široká síť čerpacích stanic,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. 

Na LPG se přestavují vozy se zážehovými motory a díky skoro poloviční ceně plynu proti klasickému benzínu je návratnost investice do přestavby poměrně rychlá. "Spotřeba vozu se při provozu na LPG mírně zvýší a trochu klesne výkon,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA a dodává, že pohon LPG je oblíbený také u větších automobilů s velkými motory. 

Pohon na CNG, což je nikoli kapalný, ale stlačený plyn, je trochu komplikovanější a jeho většímu rozšíření brání spíše poměrně řídká síť čerpacích stanic. Celkové provozní náklady na CNG jsou ale ještě o kousek nižší než při pohonu na LPG. Někdo může spatřovat problém v tom, že vozy na CNG ani LPG nemohou parkovat v uzavřených podzemních garážích. 

Pohon na CNG také nebere motoru prakticky žádný výkon a přepínání mezi klasickým benzínem a plynem je pro řidiče prakticky neznatelné, zatímco u LPG je pokles výkonu znát. Palivo CNG si také mnohem lépe rozumí s moderními přeplňovanými motory. 

Vozy na LPG a CNG mají ale i své nevýhody a mezi poměrně zásadní patří zmenšení zavazadlového prostoru kvůli instalaci dodatečné plynové nádrže. "U malých vozů nádrž zabírá téměř celý kufr, praktičnost vozů kombi, MPV nebo SUV se pak značně omezuje,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA. 

V tomto ohledu mají velkou výhodu originální přestavby na LPG a CNG, které prováděla přímo automobilka. Konstrukce nádrže byla totiž uzpůsobena prostorovému řešení vozu a například oblíbený Volkswagen Passat s pohonem na CNG nemá nijak výrazně omezenou praktičnost zavazadlového prostoru, neboť je nádrž umístěna pod podlahou kufru. 

Moderní vozy s hybridním pohonem, které využívají pomocný elektromotor, vznikly především jako ústupek emisním normám a daňovému zatížení vozů s vyšší spotřebou a emisemi CO2 v některých zemích. Typickým představitelem hybridního pohonu je třeba Toyota Prius. 

"Hybridy jsou efektivní především v městském provozu a moc se nehodí na dálnice a jízdy mimo město, kde mají často naopak vyšší spotřebu než srovnatelný vůz s klasickým pohonem,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA. U hybridů a elektromobilů je pak také diskutabilní životnost akumulátorů a jejich kapacita po několika letech provozu. 

Pokud jde o spolehlivost, měl by zájemce o alternativní pohon hledat především odborně provedené a certifikované přestavby. Důležitá je těsnost systému, snadnost tankování a spolehlivé přepínání mezi plynem a benzínem. V tomto ohledu jsou originální auta uzpůsobená na provoz na LPG nebo CNG přímo z továrny ve velké výhodě.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.