Pokud vás trápí vysoké účty na benzin nebo naftu, určitě jste uvažovali o některé z alternativních pohonných hmot. Zjišťovali jsme, jestli se opravdu vyplatí a jaké mají výhody a nevýhody.
Trh ojetých vozů je bohatý i na alternativní typy pohonu. Vedle dominantního počtu aut s pohonem na LPG se začíná prosazovat i plynový pohon CNG a nově se v nabídce objevují i hybridní vozy, které využívají k pohonu rekuperovanou energii získanou z brzdění.
Naprostou novinkou jsou také elektromobily, ale jejich ceny se přece jen pohybují stále velmi vysoko, mimo dosah běžného spotřebitele. Navíc mají omezený dojezd a velmi dlouhé nabíjení. Naproti tomu jiné druhy pohonu, například právě auto na plyn, jsou cenově srovnatelné s klasickými vozy na benzín nebo naftu.
Nejoblíbenější jsou auta na LPG. "Pro LPG hovoří velká nabídka aut, poměrně snadná montáž přestavby a hlavně velmi široká síť čerpacích stanic,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.
Na LPG se přestavují vozy se zážehovými motory a díky skoro poloviční ceně plynu proti klasickému benzínu je návratnost investice do přestavby poměrně rychlá. "Spotřeba vozu se při provozu na LPG mírně zvýší a trochu klesne výkon,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA a dodává, že pohon LPG je oblíbený také u větších automobilů s velkými motory.
Pohon na CNG, což je nikoli kapalný, ale stlačený plyn, je trochu komplikovanější a jeho většímu rozšíření brání spíše poměrně řídká síť čerpacích stanic. Celkové provozní náklady na CNG jsou ale ještě o kousek nižší než při pohonu na LPG. Někdo může spatřovat problém v tom, že vozy na CNG ani LPG nemohou parkovat v uzavřených podzemních garážích.
Pohon na CNG také nebere motoru prakticky žádný výkon a přepínání mezi klasickým benzínem a plynem je pro řidiče prakticky neznatelné, zatímco u LPG je pokles výkonu znát. Palivo CNG si také mnohem lépe rozumí s moderními přeplňovanými motory.
Vozy na LPG a CNG mají ale i své nevýhody a mezi poměrně zásadní patří zmenšení zavazadlového prostoru kvůli instalaci dodatečné plynové nádrže. "U malých vozů nádrž zabírá téměř celý kufr, praktičnost vozů kombi, MPV nebo SUV se pak značně omezuje,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
V tomto ohledu mají velkou výhodu originální přestavby na LPG a CNG, které prováděla přímo automobilka. Konstrukce nádrže byla totiž uzpůsobena prostorovému řešení vozu a například oblíbený Volkswagen Passat s pohonem na CNG nemá nijak výrazně omezenou praktičnost zavazadlového prostoru, neboť je nádrž umístěna pod podlahou kufru.
Moderní vozy s hybridním pohonem, které využívají pomocný elektromotor, vznikly především jako ústupek emisním normám a daňovému zatížení vozů s vyšší spotřebou a emisemi CO2 v některých zemích. Typickým představitelem hybridního pohonu je třeba Toyota Prius.
"Hybridy jsou efektivní především v městském provozu a moc se nehodí na dálnice a jízdy mimo město, kde mají často naopak vyšší spotřebu než srovnatelný vůz s klasickým pohonem,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA. U hybridů a elektromobilů je pak také diskutabilní životnost akumulátorů a jejich kapacita po několika letech provozu.
Pokud jde o spolehlivost, měl by zájemce o alternativní pohon hledat především odborně provedené a certifikované přestavby. Důležitá je těsnost systému, snadnost tankování a spolehlivé přepínání mezi plynem a benzínem. V tomto ohledu jsou originální auta uzpůsobená na provoz na LPG nebo CNG přímo z továrny ve velké výhodě.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.