Pokud vás trápí vysoké účty na benzin nebo naftu, určitě jste uvažovali o některé z alternativních pohonných hmot. Zjišťovali jsme, jestli se opravdu vyplatí a jaké mají výhody a nevýhody.
Trh ojetých vozů je bohatý i na alternativní typy pohonu. Vedle dominantního počtu aut s pohonem na LPG se začíná prosazovat i plynový pohon CNG a nově se v nabídce objevují i hybridní vozy, které využívají k pohonu rekuperovanou energii získanou z brzdění.
Naprostou novinkou jsou také elektromobily, ale jejich ceny se přece jen pohybují stále velmi vysoko, mimo dosah běžného spotřebitele. Navíc mají omezený dojezd a velmi dlouhé nabíjení. Naproti tomu jiné druhy pohonu, například právě auto na plyn, jsou cenově srovnatelné s klasickými vozy na benzín nebo naftu.
Nejoblíbenější jsou auta na LPG. "Pro LPG hovoří velká nabídka aut, poměrně snadná montáž přestavby a hlavně velmi široká síť čerpacích stanic,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.
Na LPG se přestavují vozy se zážehovými motory a díky skoro poloviční ceně plynu proti klasickému benzínu je návratnost investice do přestavby poměrně rychlá. "Spotřeba vozu se při provozu na LPG mírně zvýší a trochu klesne výkon,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA a dodává, že pohon LPG je oblíbený také u větších automobilů s velkými motory.
Pohon na CNG, což je nikoli kapalný, ale stlačený plyn, je trochu komplikovanější a jeho většímu rozšíření brání spíše poměrně řídká síť čerpacích stanic. Celkové provozní náklady na CNG jsou ale ještě o kousek nižší než při pohonu na LPG. Někdo může spatřovat problém v tom, že vozy na CNG ani LPG nemohou parkovat v uzavřených podzemních garážích.
Pohon na CNG také nebere motoru prakticky žádný výkon a přepínání mezi klasickým benzínem a plynem je pro řidiče prakticky neznatelné, zatímco u LPG je pokles výkonu znát. Palivo CNG si také mnohem lépe rozumí s moderními přeplňovanými motory.
Vozy na LPG a CNG mají ale i své nevýhody a mezi poměrně zásadní patří zmenšení zavazadlového prostoru kvůli instalaci dodatečné plynové nádrže. "U malých vozů nádrž zabírá téměř celý kufr, praktičnost vozů kombi, MPV nebo SUV se pak značně omezuje,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
V tomto ohledu mají velkou výhodu originální přestavby na LPG a CNG, které prováděla přímo automobilka. Konstrukce nádrže byla totiž uzpůsobena prostorovému řešení vozu a například oblíbený Volkswagen Passat s pohonem na CNG nemá nijak výrazně omezenou praktičnost zavazadlového prostoru, neboť je nádrž umístěna pod podlahou kufru.
Moderní vozy s hybridním pohonem, které využívají pomocný elektromotor, vznikly především jako ústupek emisním normám a daňovému zatížení vozů s vyšší spotřebou a emisemi CO2 v některých zemích. Typickým představitelem hybridního pohonu je třeba Toyota Prius.
"Hybridy jsou efektivní především v městském provozu a moc se nehodí na dálnice a jízdy mimo město, kde mají často naopak vyšší spotřebu než srovnatelný vůz s klasickým pohonem,“ upozorňuje Svoboda z Auto ESA. U hybridů a elektromobilů je pak také diskutabilní životnost akumulátorů a jejich kapacita po několika letech provozu.
Pokud jde o spolehlivost, měl by zájemce o alternativní pohon hledat především odborně provedené a certifikované přestavby. Důležitá je těsnost systému, snadnost tankování a spolehlivé přepínání mezi plynem a benzínem. V tomto ohledu jsou originální auta uzpůsobená na provoz na LPG nebo CNG přímo z továrny ve velké výhodě.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?