Také jste kolikrát slyšeli o pojmu "osoba blízká" a nebo jste ho snad použili v souvislosti vámi způsobeným dopravním přestupkem? Pokud ano, pak asi víte, že již delší dobu není úplně snadné se na osobu blízkou odvolávat. My vám však přinášíme popis, jaký je správný postup při použití tohoto pojmu a co je naopak špatně.
Definici osoby blízké nalezneme v § 68 odst. 4, zák.č. 200/1990 Sb., o přestupcích. V něm se uvádí, že osobou blízkou může být kromě manžela, dětí, rodičů, atd., i jiná osoba v poměru rodinném, nebo obdobném, jejíž újmu budete pociťovat jako újmu vlastní. Tohle však asi mnozí z vás vědí a tak to není nová informace. Problém ovšem nastavá v případě, kdy vám přijde domů oznámení o dopravním přestupku a vy se chcete bránit institutem osoby blízké. V tom případě si totiž musíte dát obzvláště pozor na to, jak jej vlastně použijete, protože jinak si můžete spíše uškodit, než pomoct.
Aby vůbec mohlo dojít k objektivní odpovědnosti za přestupek, musejí být splněny posloupně tyto tři podmínky:
1) musí jít o porušení pravidel silničního provozu, které bylo zjištěno prostřednictvím automatizovaného technického prostředku používaného bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání
2) musí jít o porušení povinností řidiče nebo pravidel provozu na pozemních komunikacích, které vykazuje znaky přestupku podle zákona o provozu na pozemních komunikací
3) porušení pravidel nemá za následek dopravní nehodu
Každý z nás, od koho je pak následně vyžadováno vysvětlení k přestupku, může odepřít podání vysvětlení z důvodu, že by tím vystavil osobu blízkou hrozbě postihu za přestupek či trestný čin. Vše je spojeno s § 60 odst. 1 Zákona o přestupcích. Ale pozor! Jen pouhá věta "odmítám podání vysvětlení" nestačí. Pokud totiž provozovatel pokutovaného vozu nezná totožnost osoby, které své vozidlo v dané době svěřil, dopouští se správního deliktu, za který mu hrozí uložení pokuty až do výše 50.000,- Kč.
Proto je vhodné, aby provozovatel vozu při podávání vysvětlení uvedl nejenom to, že vozidlo v době spáchání přestupku neřídil, ale i to, že zná totožnost osoby, které svěřil své vozidlo. Pokud tak při podávání vysvětlení například uvedete, že vozidlo mohou používat i další vaši rodinní příslušníci a dále využijete výše popsaného práva odepřít vysvětlení, pak velmi pravděpodobně uniknete sankci za provedený přestupek. Samozřejmě to není stoprocentní, protože tomu tak nemusí být u sankce za jiný správní delikt.
Provozovatel motorového vozidla tak může být uznán vinným z předmětného správního deliktu (přestupku) pouze v případě, že nebude zjištěna totožnost řidiče, který spáchal přestupek. Pokud opravdu nebude díky výše uvedené kličce zjištěna totožnost řidiče, který spáchal přestupek, bude splněna podmínka pro projednání správního deliktu provozovatele vozidla.
Nyní nastává to nejdůležitejší. Budou-li splněny výše uvedené tři podmínky pro projednání správního deliktu (přestupku) a zároveň není-li totožnost řidiče známa nebo nebude zřejmá z podkladu pro zahájení řízení o přestupku a porušení bude možné projednat uložením pokuty v blokovém řízení, správní orgán bezodkladně po zjištění nebo oznámení přestupku vyzve provozovatele vozidla k uhrazení částky, kterou správní orgán určí (nejvýše částka 2.500,- Kč), a to se splatností do 15 dnů ode dne doručení takové výzvy. K tomu je také nutné uvést, že nepřijdete o žádné body!, což by se v případě přiznání přestupku stalo.
Jaký je tedy závěr?
Odpovědnost za dopravní přestupky má zásadně pachatel dopravního přestupku. Odmítnout vypovídat proti osobě blízké může každý z nás, jelikož je to naše ústavou zaručené právo. Objektivní odpovědnost navíc nenastává automaticky za všechny přestupky, ale jen za ty, které jsou zjištěny automatizovanými technickými prostředky bez obsluhy (např. klasické radary s infra kamerami, radary provádějící úsekové měření).
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.