Také jste kolikrát slyšeli o pojmu "osoba blízká" a nebo jste ho snad použili v souvislosti vámi způsobeným dopravním přestupkem? Pokud ano, pak asi víte, že již delší dobu není úplně snadné se na osobu blízkou odvolávat. My vám však přinášíme popis, jaký je správný postup při použití tohoto pojmu a co je naopak špatně.
Definici osoby blízké nalezneme v § 68 odst. 4, zák.č. 200/1990 Sb., o přestupcích. V něm se uvádí, že osobou blízkou může být kromě manžela, dětí, rodičů, atd., i jiná osoba v poměru rodinném, nebo obdobném, jejíž újmu budete pociťovat jako újmu vlastní. Tohle však asi mnozí z vás vědí a tak to není nová informace. Problém ovšem nastavá v případě, kdy vám přijde domů oznámení o dopravním přestupku a vy se chcete bránit institutem osoby blízké. V tom případě si totiž musíte dát obzvláště pozor na to, jak jej vlastně použijete, protože jinak si můžete spíše uškodit, než pomoct.
Aby vůbec mohlo dojít k objektivní odpovědnosti za přestupek, musejí být splněny posloupně tyto tři podmínky:
1) musí jít o porušení pravidel silničního provozu, které bylo zjištěno prostřednictvím automatizovaného technického prostředku používaného bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání
2) musí jít o porušení povinností řidiče nebo pravidel provozu na pozemních komunikacích, které vykazuje znaky přestupku podle zákona o provozu na pozemních komunikací
3) porušení pravidel nemá za následek dopravní nehodu
Každý z nás, od koho je pak následně vyžadováno vysvětlení k přestupku, může odepřít podání vysvětlení z důvodu, že by tím vystavil osobu blízkou hrozbě postihu za přestupek či trestný čin. Vše je spojeno s § 60 odst. 1 Zákona o přestupcích. Ale pozor! Jen pouhá věta "odmítám podání vysvětlení" nestačí. Pokud totiž provozovatel pokutovaného vozu nezná totožnost osoby, které své vozidlo v dané době svěřil, dopouští se správního deliktu, za který mu hrozí uložení pokuty až do výše 50.000,- Kč.
Proto je vhodné, aby provozovatel vozu při podávání vysvětlení uvedl nejenom to, že vozidlo v době spáchání přestupku neřídil, ale i to, že zná totožnost osoby, které svěřil své vozidlo. Pokud tak při podávání vysvětlení například uvedete, že vozidlo mohou používat i další vaši rodinní příslušníci a dále využijete výše popsaného práva odepřít vysvětlení, pak velmi pravděpodobně uniknete sankci za provedený přestupek. Samozřejmě to není stoprocentní, protože tomu tak nemusí být u sankce za jiný správní delikt.
Provozovatel motorového vozidla tak může být uznán vinným z předmětného správního deliktu (přestupku) pouze v případě, že nebude zjištěna totožnost řidiče, který spáchal přestupek. Pokud opravdu nebude díky výše uvedené kličce zjištěna totožnost řidiče, který spáchal přestupek, bude splněna podmínka pro projednání správního deliktu provozovatele vozidla.
Nyní nastává to nejdůležitejší. Budou-li splněny výše uvedené tři podmínky pro projednání správního deliktu (přestupku) a zároveň není-li totožnost řidiče známa nebo nebude zřejmá z podkladu pro zahájení řízení o přestupku a porušení bude možné projednat uložením pokuty v blokovém řízení, správní orgán bezodkladně po zjištění nebo oznámení přestupku vyzve provozovatele vozidla k uhrazení částky, kterou správní orgán určí (nejvýše částka 2.500,- Kč), a to se splatností do 15 dnů ode dne doručení takové výzvy. K tomu je také nutné uvést, že nepřijdete o žádné body!, což by se v případě přiznání přestupku stalo.
Jaký je tedy závěr?
Odpovědnost za dopravní přestupky má zásadně pachatel dopravního přestupku. Odmítnout vypovídat proti osobě blízké může každý z nás, jelikož je to naše ústavou zaručené právo. Objektivní odpovědnost navíc nenastává automaticky za všechny přestupky, ale jen za ty, které jsou zjištěny automatizovanými technickými prostředky bez obsluhy (např. klasické radary s infra kamerami, radary provádějící úsekové měření).
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.