Také jste kolikrát slyšeli o pojmu "osoba blízká" a nebo jste ho snad použili v souvislosti vámi způsobeným dopravním přestupkem? Pokud ano, pak asi víte, že již delší dobu není úplně snadné se na osobu blízkou odvolávat. My vám však přinášíme popis, jaký je správný postup při použití tohoto pojmu a co je naopak špatně.
Definici osoby blízké nalezneme v § 68 odst. 4, zák.č. 200/1990 Sb., o přestupcích. V něm se uvádí, že osobou blízkou může být kromě manžela, dětí, rodičů, atd., i jiná osoba v poměru rodinném, nebo obdobném, jejíž újmu budete pociťovat jako újmu vlastní. Tohle však asi mnozí z vás vědí a tak to není nová informace. Problém ovšem nastavá v případě, kdy vám přijde domů oznámení o dopravním přestupku a vy se chcete bránit institutem osoby blízké. V tom případě si totiž musíte dát obzvláště pozor na to, jak jej vlastně použijete, protože jinak si můžete spíše uškodit, než pomoct.
Aby vůbec mohlo dojít k objektivní odpovědnosti za přestupek, musejí být splněny posloupně tyto tři podmínky:
1) musí jít o porušení pravidel silničního provozu, které bylo zjištěno prostřednictvím automatizovaného technického prostředku používaného bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání
2) musí jít o porušení povinností řidiče nebo pravidel provozu na pozemních komunikacích, které vykazuje znaky přestupku podle zákona o provozu na pozemních komunikací
3) porušení pravidel nemá za následek dopravní nehodu
Každý z nás, od koho je pak následně vyžadováno vysvětlení k přestupku, může odepřít podání vysvětlení z důvodu, že by tím vystavil osobu blízkou hrozbě postihu za přestupek či trestný čin. Vše je spojeno s § 60 odst. 1 Zákona o přestupcích. Ale pozor! Jen pouhá věta "odmítám podání vysvětlení" nestačí. Pokud totiž provozovatel pokutovaného vozu nezná totožnost osoby, které své vozidlo v dané době svěřil, dopouští se správního deliktu, za který mu hrozí uložení pokuty až do výše 50.000,- Kč.
Proto je vhodné, aby provozovatel vozu při podávání vysvětlení uvedl nejenom to, že vozidlo v době spáchání přestupku neřídil, ale i to, že zná totožnost osoby, které svěřil své vozidlo. Pokud tak při podávání vysvětlení například uvedete, že vozidlo mohou používat i další vaši rodinní příslušníci a dále využijete výše popsaného práva odepřít vysvětlení, pak velmi pravděpodobně uniknete sankci za provedený přestupek. Samozřejmě to není stoprocentní, protože tomu tak nemusí být u sankce za jiný správní delikt.
Provozovatel motorového vozidla tak může být uznán vinným z předmětného správního deliktu (přestupku) pouze v případě, že nebude zjištěna totožnost řidiče, který spáchal přestupek. Pokud opravdu nebude díky výše uvedené kličce zjištěna totožnost řidiče, který spáchal přestupek, bude splněna podmínka pro projednání správního deliktu provozovatele vozidla.
Nyní nastává to nejdůležitejší. Budou-li splněny výše uvedené tři podmínky pro projednání správního deliktu (přestupku) a zároveň není-li totožnost řidiče známa nebo nebude zřejmá z podkladu pro zahájení řízení o přestupku a porušení bude možné projednat uložením pokuty v blokovém řízení, správní orgán bezodkladně po zjištění nebo oznámení přestupku vyzve provozovatele vozidla k uhrazení částky, kterou správní orgán určí (nejvýše částka 2.500,- Kč), a to se splatností do 15 dnů ode dne doručení takové výzvy. K tomu je také nutné uvést, že nepřijdete o žádné body!, což by se v případě přiznání přestupku stalo.
Jaký je tedy závěr?
Odpovědnost za dopravní přestupky má zásadně pachatel dopravního přestupku. Odmítnout vypovídat proti osobě blízké může každý z nás, jelikož je to naše ústavou zaručené právo. Objektivní odpovědnost navíc nenastává automaticky za všechny přestupky, ale jen za ty, které jsou zjištěny automatizovanými technickými prostředky bez obsluhy (např. klasické radary s infra kamerami, radary provádějící úsekové měření).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.