Domácí Škodovce nastanou zřejmě těžké časy. Winterkornovi je trnem v oku a on to tak nenechá.
Škodovka nám roste před očima. V roce 2014 prodala poprvé přes jeden milion vozů, díky machinacím s Eurem dosahuje 7% marží a zisk jí roste jako houby po dešti. Mateřský koncern by z toho měl mít radost. Přeci jen, ztrátové automobilky nikdo nemá rád a se Seatem to bylo dost nahnuté, než do něj začali vozit z Wolfsburgu převlečené Golfy.
Zdálo by se, že Volkswagen bude mít jen radost a bude se plácat po rameni, jak skvělý tah udělal, když postkomunistickou automobilku po revoluci koupil. Jenže vše se má trochu jinak a šéf koncernu Martin Winterkorn. Ten se zlobí, že Škodovka těží z platformy MQB, kterou vyvíjel Volkswagen a do které investoval jen Volkswagen.
Proč tolik povyku? Protože Škodovka díky tomu, že neinvestovala do MQB, má lepší ziskovost než mateřský Volkswagen a to se prostě Němcům nelíbí. Přitom ale opomíjí to, že právě kvůli tomu se MQB vyvíjela, aby se mohla tato platforma sdílet napříč modely a automobilkami. Navíc Volkswagen platformu Škodovce prodává, regulérně jí fakturuje své dceřiné automobilce.
Winterkorn tedy místo pomoci Škodovce, která stále roste, bude ještě více škodit. Nestačí to, že má všechny nejmodernější motory a technologie jako poslední, nebo že se některé ani k ni nedostanou. Čekají tedy mladoboleslavskou automobilku těžké časy?
Možná ano. V Česaně se rodí nové nápady, které ale nesmí aplikovat do svých modelů (vyjma simply clever). Zároveň se stále musí držet v poslušném odstupu od ostatních výrobků z VW koncernu. Teď se navíc stává konkurentem samotného Volkswagenu a Winterkorn otevřeně proti okřídlenému šípu zbrojí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.