Britská automobilka Land Rover letos slaví 45. výročí své luxusnější značky Range Rover.
Na světě je aktuálně již čtvrtá generace luxusního SUV, ale její první generace přišla už v roce 1970. Měla dvoudvéřovou karoserii a pod kapotou ukrývala motor V8. Už tehdy byl vybaven čtyřmi kotoučovými brzdami spolehlivým systémem pohonu všech kol.
V roce 1981 britská společnost uvedla model se čtyřmi dveřmi, zatímco první dieselová verze byla představena až v roce 1986. O tři roky později se Range Rover stal prvním SUV, které nabízelo systém ABS a v roce 1992 přišel Range Rover s elektronickou kontrolou trakce a automatickým vzduchovým odpružením.
Druhý Range Rover se objevily v roce 1994 s naftovým motorem o objemu 2,5 litru, v nabídce se ale objevil i benzínový motor V8 o objemu 3.9 a 4,6 litru. V roce 1999 pak Land Rover odhalil speciální edici vozu Linley s černým lakem a černým koženým čalouněním.
Větší a prostornější třetí generace Range Roveru přišla v roce 2001 a získala řadu nových motorů, včetně přeplňovaného benzínového motoru 4.2 V8. Do nabídky se v roce 2006 dostal i naftový agregát TDV8 a 5,0-litrový osmiválec přišel o tři roky později.
Současná čtvrtá generace Range Roveru se představila v roce 2012 a v březnu letošního roku společnost odhalila ultra luxusní verzi Range Rover SV Autobiography. Ta je doposud tím nejluxusnínějším Range Roverem za celou historii značky.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.