Paříž: Volvo XC90 s motorem V8

ar1, 18. září 2004, 01:52 Google+

Volvo XC90 s výkonem motoru V8 pod kapotou nejen poskytuje vyšší výkon při jízdě na asfaltu, ale zvyšuje také konkurenční výhodu značky Volvo v náročném segmentu SUV.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
XC90

XC90 | foto: Volvo

Sdílejte článek

V USA je přibližně 30 procent všech prodaných vozů třídy SUV v prémiovém segmentu vybaveno motory V8. To znamená, že pěti a šestiválcové verze Volva XC90 dosud využívaly pouze 70 procent potenciálu tohoto trhu – a přesto dosáhly mimořádného úspěchu. Nová verze nyní pokrývá i zbývající část segmentu.

„Naše nabídka spojená s motorem V8 je mimořádně atraktivní. Pokud se jedná o výkon a jízdní vlastnosti, jsme ve stejné třídě, jako ti nejlepší v našem segmentu. Navíc jsme přesvědčeni, že velký počet zákazníků ocení skutečnost, že výkon a ovladatelnost je možné kombinovat s vysokou bezpečností a s ohleduplností k životnímu prostředí. Je důležité, že jsme dokázali představit motor V8 bez toho, abychom učinili kompromis v oblasti našich klíčových hodnot,” uvedl Hans-Olov Olsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars.

Hnací ústrojí s kompaktním motorem V8 a s průlomovými technickými řešeními
Největší půvab nového Volva XC90 V8 spočívá v hnací jednotce. Tou je míněn motor v kombinaci s novou kompaktní šestistupňovou automatickou převodovkou a s prvním systémem pohonu všech kol AWD na světě vybaveným technologií Instant Traction™, která zlepšuje přilnavost na špatném povrchu.

Díky inteligentní konstrukci je motor nejkompaktnější na trhu, takže ho bylo možné umístit napříč mezi stávající deformační zóny. Z ekologického hlediska se jedná o první benzínový motor V8 na trhu, který splňuje americkou normu ULEV II.

Zaostřeno na jízdní vlastnosti a výkon
Při volbě vozu s motorem V8 se zákazníci často rozhodují i podle emocí. Rozhoduje především potěšení z jízdy, výkon a dokonce i zvuk motoru.

Ve světě konstrukce motorů V8 je zvuk motoru samostatným vědním oborem. Tradiční americké motory V8 mají hrdelní bublavý zvuk, zatímco Evropané dávají přednost o něco hladšímu, sportovnějšímu zvuku. „Náš motor V8 disponuje tím, co přitahuje americké zákazníky. Ve zvuku motoru je slyšet klasický tep motoru V8, ale ten je překryt důmyslnějším přívlastkem, který nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o evropské prémiové SUV,“ vysvětlil Hans-Olov Olsson.

Tři čtvrtiny vyrobených kusů do Severní Ameriky
Společnost Volvo Cars plánuje prodat 15 000 vozů Volvo XC90 V8 ročně, přičemž 75 procent celkové výroby bude směřovat na severoamerický trh.

USA jsou bezkonkurenčně největším trhem pro motory V8. Po nich následuje Kanada a Mexiko. Čtvrté místo zaujímá Německo následované pátým Japonskem.

Prodej v USA bude zahájen na počátku roku 2005 a poté bude Volvo XC90 V8 postupně uváděno na další trhy.

Mimořádný prodejní úspěch
Volvo XC90 přineslo společnosti Volvo Cars mimořádné prodejní úspěchy. Původní plánovaný objem výroby 50 000 vozů ročně byl postupně zvyšován a od jara 2004 byla roční výroba vozů XC90 ve firemním závodě Torslanda ve Švédsku zvýšena na 90 000 vozidel ročně.

Volvo XC90 navíc obdrželo více mezinárodních ocenění za kratší dobu, než jakékoliv jiné Volvo. „Když jsme představili Volvo XC90, uváděli jsme, že jsme se stali prvním výrobcem vozů SUV nové generace. Nyní víme, že stejný názor mají i naši zákazníci. Kombinace kompaktního SUV až se sedmi sedadly, s vysokou úrovní bezpečnosti, s jízdními vlastnostmi osobního automobilu a s konkurenčními ekologickými parametry pomohla Volvu XC90 stát se jedním z nejvíce oceňovaných modelů v automobilovém světě,” dodal Hans-Olov Olsson.



VOLVO XC90 ZÍSKÁ NEJMODERNĚJŠÍ MOTOR V8

• První motor V8 od společnosti Volvo Cars, navíc mimořádně kompaktní
• Uložení motoru napříč pro optimální nárazovou bezpečnost
• Zdvihový objem 4,4 litru a výkon 232 kW/315 k (311 SAE)
• Točivý moment 440 Nm při 3900 ot./min.
• První benzínový motor V8 na trhu splňující ULEV II
• Exkluzivní konstrukce motoru
• Nová šestistupňová automatická převodovka
• Pohon všech kol AWD s technologií Instant Traction™ pro lepší jízdní vlastnosti – světové prvenství

Volvo XC90 posiluje svou pozici jednoho z nejúspěšnějších SUV v prémiovém segmentu. Zcela nové hnací ústrojí s motorem V8, šestistupňovou automatickou převodovkou a systém pohonu všech kol AWD poslední generace dále rozšiřují okruh potenciálních zákazníků tohoto vozu. Nové Volvo XC90 V8 bude poprvé představeno veřejnosti na autosalonu v Paříži 23. září.

Nový motor V8 znamená další milník v historii společnosti Volvo Cars. Jedná se o první takový motor, který společnost od svého založení v roce 1927 vyrobila a Volvo XC90 je prvním modelem, ve kterém se tento nový motor objeví.

„SUV v prémiovém segmentu potřebuje motor V8, zejména na severoamerickém trhu, kde prodáváme přibližně 60 procent všech vyrobených XC90,“ vysvětluje Hans Wikman, viceprezident pro řadu velkých vozidel.

Jedním z požadavků na nový motor V8 bylo, že musí být v motorovém prostoru instalován napříč, stejně jako ostatní motory Volvo.

„Napříč uložený motor je užitečný pro zachování předních deformačních zón Volva XC90 a nemá tedy nepříznivý vliv na nárazovou bezpečnost,“ říká Hans Wikman. Z tohoto důvodu byly pro nový motor klíčové mimořádně malé vnější rozměry. To rovněž vysvětluje důvod pro zvolení pouze 60° úhlu rozevření mezi oběma řadami válců – na rozdíl od častěji používaného úhlu rozevření 90°. Nevyváženost motoru, která je přirozeným důsledkem uspořádání válců do V pod úhlem 60° je kompenzována vyvažovací hřídelí rotující proti směru otáčení motoru.

Motor V8 vytvořený na míru pro XC90
Aby bylo možné zachovat celkové kompaktní rozměry, jsou všechny přídavné komponenty, jako například alternátor, upevněny přímo na motoru bez jakýchkoliv konzol zvětšujících celkové rozměry motoru. Motor startéru je ze stejného důvodu instalován nad skříní převodovky.
Výfukové vačkové hřídele jsou navíc poháněny sekundárními řetězy napojenými na sací vačkové hřídele, čímž se šetří další cenný prostor.

Levá řada válců je netradičně posunuta o polovinu šířky válce před pravou řadu válců, díky čemuž je možné motor umístit do sítě tvarových nosníků XC90 a tedy posílit kolizní bezpečnost celého vozu.

„Tento motor V8 jsme ušili na míru přímo pro XC90,“ potvrzuje Hans Wikman.

Výsledkem je motor V8, který je pouze 754 mm dlouhý a 635 mm široký – nejkompaktnější motor na trhu v porovnání s jinými motory se stejným zdvihovým objemem. Díky svým malým rozměrům a použití hliníku jako materiálu jak pro blok motoru, tak pro hlavu válců, váží motor V8 značky Volvo pouhých 190 kg. To je velmi důležité pro dosažení nízké spotřeby.

První motor V8 na trhu splňující normu ULEV II
Nový motor Volvo je dnes nejekologičtější benzínový motor V8 na trhu. Splňuje požadavky americké normy ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle, stage II), což dosud nedokázal žádný jiný benzínový motor V8. „Na tento výsledek jsme skutečně hrdí,“ říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu.

Požadavky normy ULEV II bylo možné splnit díky:
• použití čtyř katalyzátorů - dva z nich (startovací katalyzátory) jsou umístěny těsně za motorem, a každý z nich je umístěn na jednom sběrném výfukovém potrubí motoru. Další dva katalyzátory jsou instalovány pod podlahou vozidla.
• vyšším volnoběžným otáčkám (přibližně 1250 ot./min.) a optimalizovaného zapalování pro rychlejší zahřátí motoru (a tedy i katalyzátorů) při studeném startu
• spalování chudé směsi vzduch/palivo, která při studeném startu umožňuje dosažení nižších emisí.
Výsledkem je produkce mimořádně nízkých emisí již předtím, než dojde k aktivaci katalyzátorů. Ty jsou přitom aktivní již za pouhých 15 až 20 sekund po startu motoru.
„Během těchto 15 až 20 sekund dochází k produkci většiny emisních látek škodlivých pro životní prostředí,“ vysvětluje Jörgen Svensson.

Motor se čtyřventilovou technologií je rovněž vybaven variabilním časováním sacích a výfukových ventilů (CVVT). Tento systém mění nastavení doby otevírání ventilů tak, aby vyhovovala aktuálním otáčkám a zatížení motoru. Motor je tak využit efektivněji, dochází ke snížení spotřeby paliva, snížení emisí a ke zvýšení výkonu.

Zvuk typický pro motory V8
Volvo XC90 V8 disponuje výkonem 315 koňských sil a jeho točivý moment – nejdůležitější vlastnost motoru V8 – je plných 440 Nm při 3900 ot./min. A při otáčkách kolem 2000 ot./min., při kterých je motor nejčastěji využíván, má řidič k dispozici plných 370 Nm točivého momentu.
Pro zvýšení točivého momentu při nízkých otáčkách má motor Volvo V8 v sacím potrubí ventil, který je při otáčkách pod 3200 ot./min. uzavřen. V tomto režimu je uzavřen průchod vzduchu mezi oběma řadami válců, což vytváří širší a rovnoměrnější křivku točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,0 sekundy a spotřeba paliva je 13,0 litrů na 100 km (předběžné hodnoty). Nejvyšší rychlost je omezena na 210 km/h (190 km/h v USA).

Pro zákazníky kupující automobil s osmiválcovým motorem je důležitým detailem zvuk motoru a to je aspekt, kterému společnost Volvo Cars věnovala při vývoji nového motoru velkou pozornost. Při snaze o dosažení charakteristického zvuku motoru V8 hraje rozhodující roli umístění sacího potrubí.

„Náš nový motor V8 má přesně ten charismatický zvuk, avšak je po evropském způsobu o něco tišší, než tradiční „masité“ americké dunění. Domníváme se, že toto řešení umožňuje dosažení lepší zvukové pohody pro posádku vozidla,“ vysvětluje Jörgen Svensson.

Nová šestistupňová automatická převodovka
Výkon motoru Volvo V8 je přenášen přes zcela novou šestistupňovou automatickou převodovku dimenzovanou pro zpracování vysokého točivého momentu. Tato jednotka má rovněž mimořádně kompaktní rozměry, aby nenarušovala celkovou strukturu vozidla. Šestý rychlostní stupeň slouží výhradně jako rychloběh pro zajištění nízké hlučnosti při jízdě a nízké spotřeby paliva. „S touto automatickou převodovkou získáváme mohutnou sílu pro rozjezd,“ říká Jörgen Svensson. „Současně však má tato převodovka velmi sportovní povahu a například vám nepřeřadí na vyšší rychlostní stupeň v polovině zatáčky – namísto toho ponechá zařazený stejný rychlostní stupeň až do té doby, než vůz ze zatáčky vyjede.“

Nová šestistupňová převodovka je typu Geartronic, což znamená, že je možné s její pomocí řadit také ručně. Aby byla zajištěna optimální rovnováha mezi jízdními vlastnostmi, výkonem a spotřebou paliva, je zapotřebí na motor a převodovku pohlížet jako na jednu jednotku. Tento přístup je možný díky novému software vyvinutému společností Volvo s názvem CVC (Complete Vehicle Control). CVC je součástí integrovaného softwarového balíku, který se používá jak v modulu pro řízení motoru, tak v modulu pro řízení převodovky.

Jednou z mnoha výhod tohoto přístupu je možnost integrace rychloběžného šestého převodového stupně při zachování dobrých jízdních výkonů úpravou funkčnosti, převodového stupně a točivého momentu podle aktuálních jízdních podmínek.

Systém pohonu všech kol AWD s Instant Traction™ – světová inovace
Třetí ingrediencí nového hnacího ústrojí V8 společnosti Volvo Cars je elektronicky řízený systém pohonu všech kol AWD, který je nyní vybaven technologií Instant Traction™. Tato nová technologie – kterou Volvo Cars představuje jako první výrobce automobilů na světě – rozšiřuje prostor pro rychlý únik z nebezpečných situací a zlepšuje trakci na kluzkém povrchu. Tuto technologii vyvinula švédská společnost Haldex.

„Zpětný ventil nám umožňuje řídit pomocí software základní točivý moment, který je do systému AWD naprogramován. Při rozjezdu stojícího vozidla je v systému nastavena hodnota točivého momentu 80 Nm, neboť zpětný ventil znemožňuje úplné vyprázdnění hydraulické kapaliny ze zařízení."

„Toto řešení snižuje obvyklý prokluz kol přibližně o jednu sedminu otáčky, ke kterému u současného systému dochází před přenesením výkonu na zadní kola,“ vysvětluje Jörgen Svensson.

Systém AWD byl rovněž upraven tak, aby dokázal zpracovat výkon motoru V8. Maximální krátkodobý točivý moment na zadní kola byl v porovnání se stávající XC90 zvýšen o 50 procent.

Specifické prvky exteriéru vozu s motorem V8
„Mužný, ale ne macho, výkonný, ale ne agresivní.“ Tak charakterizoval vzhled Volva XC90 šéfdesignér společnosti Volvo Cars Peter Horbury při jeho představení v roce 2002.

U nového Volva XC90 V8 je na mřížce chladiče a na dveřích zavazadlového prostoru umístěn znak V8 označující výkon pod kapotou. Avšak existují také další designové detaily, kterými se XC90 V8 odlišuje.

• nová 18" kola
• boční lišty a kliky dveří lakované v barvě vozu
• mřížka chladiče v grafitové šedé barvě
• nový chromovaný lem kolem sacího otvoru v nárazníku
• nové dvojité koncovky výfuku.

Designérské oddělení společnosti Volvo věnovalo mimo jiné velkou pozornost také vzhledu samotného motoru. Motor V8 je prvním příkladem nového designérského jazyka motorového prostoru u budoucích modelů Volvo.

„Chceme, aby nebylo pochyb, že se jedná o motor V8 – moderní a technicky pokročilý. Proto jsme se rozhodli neskrývat motor pod velkými kryty, ale namísto toho zdůraznit uspořádání válců do V a osm sacích kanálů,“ řekl Anders Myrberg, vedoucí designu motorového prostoru společnosti Volvo Cars.

Na sacím potrubí je dobře viditelný reliéf klasického „železného“ symbolu Volvo vůči pozadí z kartáčovaného hliníku. To vše je doplněno elegantním emblémem V8.

Volvo
Vytisknout

Diskuze: Paříž: Volvo XC90 s motorem V8

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

80 let závodu do vrchu Brno–Soběšice - anotační foto

80 let závodu do vrchu Brno–Soběšice

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud