zaměřenými především na zvýšení kvality a komfortu, hlubší integraci informačních technologií a další zlepšení jízdních vlastností.
Z vnějšku si vůz zachovává svůj stále velmi futuristicky působící design s jednoprostorovou karoserií monosilhouette.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY MODELU 2005
PODVOZEK
- jízdní vlastnosti
- ESP nové generace
- odhlučnění
ZMĚNA VNÍMÁNÍ KVALITY
- multifunkční volant
- palubní deska
- přístrojový panel
- výplně dveří a čalounění sedadel
- středová konzole
INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
- hlubší integrace GSM telefonu
- grafika palubního infocentra
- nové funkce
VYLEPŠENÉ JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Podvozek nové primery prošel významnými změnami naladění – předních pružin i tlumičů a zadních tlumičů, což přineslo ztišení, komfortnější pohlcování nerovností a zároveň jistější jízdní vlastnosti s minimálním náklonem vozu v zatáčkách.
Na suverénnějším chováním vozu za jízdy ve vysokých rychlostech i v zatáčkách se podepsalo také lokální zvýšení tuhosti karoserie a změna vyladění citlivosti posilovače řízení.
Nejnovější, už osmá generace elektronického systému stability ESP od firmy Bosch, zlepšuje brzdnou reakci verzí Acenta a Tekna a zkracuje potřebnou brzdnou dráhu o podstatná čtyři procenta. Při čtyřicetimetrové brzdné dráze to znamená mít více než jeden a půl metru k dobru.
V neposlední řadě konstruktéři posílili protihlukovou izolaci u vozů se vznětovými motory, takže znatelně poklesla hladina vnitřního hluku za jízdy a zvýšil se komfort pro posádku.
NOVINKY V DETAILU
Podstatné změny jsou v interiéru primery patrné na první pohled. Nové materiály, použité na palubní desce i čalounění vozu, přinášejí pocit vyšší kvality a komfortu. Podobně jako líbivý multifunkční volant s integrovaným ovládáním audiosoustavy a tempomatu.
Trojici velkých „retro“ kruhových přístrojů v centrálním oblém panelu nahradily čtyři modernější samostatné číselníky s ukazatelem teploty, rychlosti, otáček a stavu paliva. Pro lepší čitelnost jsou trvale oranžově podsvícené, takže pro jízdu s rozsvícenými potkávacími světly přibyla další kontrolka, signalizující právě rozsvícení osvětlení vozu. Ovládání intenzity podsvícení a obou denních počítadel kilometrů se přesunulo do centrálního ovladače na konzole N-Form.
Standardně montovaný barevný LCD displej systému N-Form má novou, mnohem výraznější a přehlednější grafiku, přinášející znatelně lepší čitelnost ve dne i s rozsvícenými světly. Naprostou prioritu tu dostal připomínač nezapnutých předních bezpečnostních pásů a navíc se sem přenáší i barevný obraz ze zadní parkovací kamery. Integrované handsfree výbavy Tekna nyní podporuje nejnovější modely mobilních telefonů Nokia, Siemens a Sony-Ericsson.
Přepracované výplně dveří s většími kapsami doplňují nová, saténově chromovaná robustní madla, evokující podobnost se sportovním Nissanem 350Z.
Středová konzola nabídne novou dvouprostorovou schránku na 8 CD a drobnosti s plnohodnotnou, podélně nastavitelnou loketní opěrkou. Vedle madla ruční brzdy je dvojice držáků na nápoje, zakrytá žaluzií, a tlačítka vyhřívání předních sedadel i centrálního zamykání. Do palubní desky středová konzole plynule přechází přes nově řešenou objemnou schránku, zakrytou vyklápěcím víkem, nad níž je vestavěný CD přehrávač, u Tekny s měničem na 6 CD.
TŘI KAROSERIE, TŘI VÝBAVY, ČTYŘI MOTORY
Nissan Primera nastupuje na český trh v nové podobě opět v osvědčené sestavě tří karosářských verzí - jako uhlazený sedan, dynamický i praktický hatchback a sportovně elegantní kombi, nabízející v užitkové verzi N1 i možnost odpočtu DPH.
Výbava Motory
Primera Visia 1.8 (116 k) 1.9dCi (120 k)
Primera Acenta 2.0 (140 k) 2.2dCi (139 k)
Primera Tekna 2.0 (140 k) 2.2dCi (139 k)
Pětistupňová manuální převodovka je určena pouze pro vozy s motorem 1.8 l, všechny ostatní mají standardně šestistupňovou manuální převodovku. A Primera 2.0 Tekna nabídne za příplatek i samočinnou převodovku MCVT s plynulou změnou převodu a možností manuální volby šesti stupňů.
V barevné paletě laku nové primery se objevily dvě zajímavé novinky – zlatošedá metalická Thunder a béžová metalická Café latte. Vedle nich zůstává v nabídce perleťově modrá Paris a perleťová červená Roma, metalízy modrá Ice, šedá Techno a stříbrná plus tři základní nemetalické barvy bílá, černá a červená.
VÍCE KOMFORTU, VÍCE BEZPEČÍ
Už v základní výbavě Visia je zahrnuta samočinná klimatizace s pylovým filtrem, integrovaná audiosouprava s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, palubní počítač s rozměrným barevným LCD displejem, elektrické vyhřívání předních sedadel, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zrcátek, základní příprava pro handsfree i třeba objemná dvouprostorová schránka s pohodlnou nastavitelnou loketní opěrkou mezi předními sedadly.
Do standardní bezpečnostní výbavy patří dvojice čelních airbagů, dvojice bočních airbagů a dva záclonové airbagy, chránící hlavy cestujících na předních i zadních místech. Samozřejmostí jsou aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech a protiblokovací systém brzd ABS s EBD a brzdovým asistentem pro účinnější brždění v kritických situacích.
Komfortnější výbava Acenta zahrnuje navíc elektronický systém jízdní stability ESP, xenonové světlomety a přední mlhovky, zadní parkovací kameru s barevným obrazem, tempomat ovládaný z volantu, samotmavnoucí zpětné zrcátko, automatické stěrače s dešťovým senzorem, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, alarm a šestnáctipalcová kola z lehké slitiny.
Vrcholem nabídky je Tekna, vybavená ještě měničem na 6 CD, zabudovaným přímo ve středové konzole, systémem monitorování tlaku v pneumatikách, sedmnáctipalcovými sportovními koly z lehké slitiny a kompletní přípravou pro handsfree včetně mikrofonu a antény. Za příplatek je možné výbavu Primery 2.0 Tekna rozšířit o samočinnou kontinuální převodovku MVCT a inteligentní tempomat. A výbavu Primery 2.2dCi Tekna lze rozšířit o kožené čalounění elektricky seřiditelných sedaček.
TECHNIKA
ZÁŽEHOVÝ MOTOR 1.8
Dostatek síly a příznivou ekonomiku provozu nabízí základní zážehová osmnáctistovka s plynule proměnlivým časováním ventilů, dvojitým sacím potrubím, pružně uloženým setrvačníkem a tichým rozvodovým řetězem. Dává výkon 85 kW/ 116 k při 5.600 ot./ min. a točivý moment 163 Nm při 4.000 ot./ min. S pětistupňovou manuální převodovkou jede Primera 1.8 až 194 km/h, zrychluje z 0 na 100 km/ h během 11,9 s a mimo město se spokojí se spotřebou 6,1 l/ 100 km.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR 2.0
Dvoulitr s tuhým žebřinovým rámem, kompaktním vyvažovacím systémem, tichým rozvodovým řetězem, proměnlivým časováním ventilů a elektronicky řízeným akcelerátorem vyniká uhlazenou kultivovaností. Čtyřválec s maximálním výkonem 103 kW/ 140 k při 6.000 ot./ min. a točivým momentem 192 Nm při 4.000 ot./ min. je ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou zárukou potěšení z jízdy. Dosahuje maximální rychlosti 205 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,6 sekundy, a to se spotřebou mimo město pouze 6,7 l/100 km.
Primera Tekna nabídne na přání i samočinnou převodovku MCVT s plynule proměnlivým převodem a šestistupňovým manuálním režimem sekvenčního typu.
TURBODIESEL 1.9dCi
Turbodiesel Renault 1.9dCi s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, mezichladičem stlačeného vzduchu a přímým vysokotlakým vstřikováním paliva commonrail vyniká tichým, pružným během a příznivou spotřebou.
Čtyřválec o objemu 1998 cm3 dává nejvyšší výkon 120 koní (88 kW) při 4000 otáčkách a točivý moment 270 Nm při 2000 ot./ min. Velmi dobré jsou dynamické vlastnosti - sedan zrychluje z 0 na 100 km/ h za 10,8 sekundy. Ve všech karosářských verzích dosahuje vůz nejvyšší rychlosti 195 km/h, přitom se v městském provozu spokojí se 7,3 litru nafty na 100 km, mimo město dokonce jen s 4,8 l a v kombinaci s 5,7 l nafty na 100 km jízdy.
TURBODIESEL 2.2dCi
Šestnáctiventilový turbodiesel Nissan YD22 o objemu 2.2 l s přímým vysokotlakým vstřikováním commonrail a razantně zvýšeným výkonem poskytuje za volantem díky svému mohutnému zátahu opravdu skvělé zážitky.
Maximální výkon 103 kW/ 139 k při 4.000 ot./ min. a úctyhodný točivý moment 314 Nm při 2.000 ot./ min. přispívají ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou k výtečným výkonům - nejvyšší rychlost vozu dosahuje 203 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže sedan zrychlit za 9,8 sekundy. To vše při spotřebě paliva v režimu mimo město pouhých 4,9 litrů nafty na 100 km.
OČEKÁVÁNÍ
Primera, vyráběná v nejproduktivnější evropské továrně v britském Sunderlandu, patří k velmi důležitým modelům Nissanu na evropském i českém trhu. Jen za loňský rok se v Evropě prodalo více než 58.000 kusů primery.
Na Českou republiku z toho připadlo 311 kusů. Více než třetina byly vozy kombi, především v užitkové verzi N1 s možností odpočtu DPH, a dvě třetiny hatchbacky a sedany, s velkou převahou hatchbacků. Téměř polovina prodejů připadla na vozy poháněné vznětovými motory, jejichž podíl na trhu ještě dále roste. Z výbav jednoznačně vedou komfortní Acenta a Tekna, poháněné špičkovým turbodieselem 2.2dCi.
Letos očekáváme prodej 340 kusů primery, opět s dominancí lépe vybavených vozů kombi a hatchback s turbodieselem pod kapotou.
Nissan