Nové Audi A3 Sportback

Martin Hájek, 3. září 2004, 14:19 Google+

Nový model automobilky Audi má kompaktní vnější dimenze, svým pojetím, zpracováním a výkony jde však o vůz prestižní kategorie.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
A3 Sportback

A3 Sportback | foto: Import Volkswagen Group

Sdílejte článek

Audi A3 Sportback charakterizuje zřetelná sportovní elegance, styling v mnohém připomínající vozy kupé, přizpůsobivost pětidveřových automobilů, sofistikované technologie a skvělé jízdní vlastnosti. Díky čtyř- a šestiválcovým motorům, jejichž výkonová škála vrcholí na hodnotě 184 kW/250 k, pohonu předních nebo všech čtyř kol quattro a na přání dodávané revoluční automatické přímo řazené převodovce DSG se v A3 Sportback dokonale kloubí jeho sportovně laděný design s dynamickými jízdními vlastnostmi. Vůz na první pohled slibuje nevšední řidičské zážitky a tyto sliby skutečně stoprocentně naplňuje.

Nastupující A3 Sportback je velmi výrazným přírůstkem vozů kompaktní kategorie, který v mnoha ohledech nově definuje parametry této třídy. Nabízí sportovní image a dynamiku svých vitálních třídveřových sourozenců, se kterými sdílí také podvozek včetně zavěšení kol a systém pohonu. Shodný je i rozvor kol. Zároveň je však Audi A3 Sportback díky další dvojici bočních dveří ještě přizpůsobivější a praktičtější. Karoserie nastupujícího pětidveřového modelu je o rovných 83 mm delší než činí délka výchozích třídveřových modelů.

Zavazadlový prostor má objem 370 litrů, pokud však řidič sklopí zadní sedadla vytvoří se v zádi prostor o velikosti 1120 litrů, který si snadno poradí s jakoukoli sportovní výzbrojí nebo zavazadly na dovolenou. Standardně asymetricky dělená zadní sedadla a řada odkládacích schránek dovolují optimální využití vnitřního prostoru vozu, právě tak, jak je v dané chvíli zapotřebí.

Nové Audi A3 Sportback si nesplete ani řidič, kterému se mihne ve zpětném zrcátku: Přední části vozu totiž dominuje výrazná jednodílná maska chladiče. Pečlivě tvarované boky a dynamické pojetí světlometů, krytých čirým sklem, zdůrazňují osobitost „tváře“ nového modelu automobilky Audi.

Jemně klenutá křivka střechy a především její směrem dozadu zřetelně klesající linie připomínají vozy kupé. Střecha plynule navazuje na stylisticky čistě řešenou záď vozu, jejíž pojetí umocňuje dynamický vzhled vozu. Charakteristickým stylistickým momentem nového Audi A3 Sportback jsou kromě pátých dveří v zádi také třetí boční okénka, která zcela nově definují design vozu v místech, kde se dolní a horní horizontální křivky boků přibližují a vytvářejí tak osobité proporce připomínající vozy kupé. Vysokou úroveň nového modelu zdůrazňují také na přání dodávané pečlivě tvarované podélné střešní nosiče.

A3 Sportback je prvním kompaktním modelem značky Audi, který dostává volanty nové generace. Tří- a čtyřramenné volanty mají osobitě řešenou střední část ve tvaru lichoběžníku, což je stylistické pojítko s novým řešením jednodílné masky chladiče.

Interiér zaujme na první pohled pečlivým řešením každého detailu a kvalitou použitých materiálů. Příznačné přitom je, že tato všeobecná kvalita se zrcadlí nejenom v místě pro posádku, ale i v propracovaném zavazadlovém prostoru. Pasažéři jsou obklopeni kvalitou, kterou už poznali cestující ve výchozím modelu Audi A3, v případě A3 Sportback však získávají zřetelně více prostoru. Prodloužení zadní partie (v porovnání s třídveřovým modelem delší přesně o 68 mm) přinášejí více místa pro nohy i nad hlavami. Nastupování na zadní sedadla usnadňují také rozměrné a ve velkém úhlu se vyklápějící dveře, což spolu s dostatkem místa pro kolena umocňuje celkový komfort cestování.

Nové Audi A3 Sportback má v porovnání s předchozím pětidveřovým modelem Audi A3 o 65 mm delší rozvor, což se samozřejmě projevilo ve větších dimenzích interiéru – délka interiéru vzrostla o 55 mm. O 30 mm se zvětšila také jeho šířka, takže všichni pasažéři nyní cestují ve větším komfortu. V porovnání s předchozím pětidveřovým Audi A3 mají především vzadu sedící pasažéři v modelu A3 Sportback více volného místa – jejich prostor pro kolena se zvětšil o 40 mm, ve výšce ramen mají pak o 29 mm více volného místa. Řidič a jeho spolujezdce vpředu ve výšce ramen mají o 35 mm více prostoru.

Motory a převodovky

Audi A3 Sportback dostalo do vínku ty nejlepší technologie a technické systémy: Šestiválcový motor, zážehové motor FSI s přímým vstřikováním benzinu do válců, světově první turbodmychadlem přeplňovaný agregát FSI, vznětové motory TDI s přímým vstřikováním „čerpadlo-tryska“(všechny motory samozřejmě plní limity emisní normy Euro 4), automatickou přímo řazenou dvouspojkovou převodovku DSG, pěti- a šestistupňové manuální převodovky, inovativní šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic, stálý pohon všech kol quattro…

Světovou premiéru si v novém Audi A3 Sportback odbývá velmi zajímavá pohonná jednotka, slibující mimořádnou dynamiku jízdy: Čtyřválcový zážehový motor 2.0 TFSI je vybavený nejenom systémem přímého vstřikování benzinu do válců, ale dostal také přeplňování turbodmychadlem a k němu mezichladič stlačeného vzduchu. Především díky přeplňování má nový čtyřválec 2.0 TFSI výkon 147 kW/200 k a výborný je i jeho nejvyšší točivý moment 280 Nm, který je k dispozici v širokém spektru otáček
1800 min-1 až 5000 min-1. Tak vysokým točivým momentem se A3 Sportback s motorem 2.0 TFSI vyrovná modelu Audi S3, ovšem čtyřválec 2.0 TFSI jej nabízí už v nižších otáčkách. Motor 2.0 TFSI je prvním velkosériově vyráběným agregátem, který kombinuje přímé vstřikování benzinu FSI s přeplňováním turbodmychadlem. Tato kombinace, ověřená ve vítězných modelech Audi R8, je zárukou mimořádné jízdní dynamiky a zároveň příjemné hospodárnosti.

Škála motorů pro nové Audi A3 Sportback:

• 1.6 (výkon 75 kW/102 k, točivý moment 148 Nm)
• 1.6 FSI (výkon 85 kW/115 k, točivý moment 155 Nm)
• 2.0 FSI (výkon 110 kW/150 k, točivý moment 200 Nm)
• 2.0 TFSI (výkon 147 kW/200 k, točivý moment 280 Nm)
• 3.2 V6 (výkon 184 kW/250 k, točivý moment 320 Nm)
• 1.9 TDI (výkon 77 kW/105 k, točivý moment 250 Nm)
• 2.0 TDI (výkon 103 kW/140 k, točivý moment 320 Nm)

V závislosti na konkrétní verzi jsou motory standardně propojeny s pěti- či šestistupňovými manuálními převodovkami. Výjimečnou nabídkou je možnost volby sportovně laděné automatické přímo řazené převodovky DSG, která má své kořeny v motoristickém sportu. Elektrohydraulicky ovládaná převodovka DSG s dvojicí spojek umožňuje extrémně rychlé řazení rychlostních stupňů aniž by docházelo k přerušení toku výkonu na hnací kola, což přináší zcela nové zážitky ze sportovní jízdy.

Převodovka DSG kombinuje výhody konvenční šestistupňové manuální převodovky s kvalitami moderních „automatů“. Řidič může plně využívat mimořádné akcelerační schopnosti výkonného motoru propojeného s agilní převodovkou DSG. Převodovka DSG je k dispozici pro model A3 Sportback poháněný nejvýkonnějšími motory 3.2 V6 (v kombinaci s pohonem všech kol quattro), 2.0 TFSI a 2.0 TDI.

Další zajímavou nabídkou je kombinace inovativní šestistupňové automatické převodovky tiptronic s motory 2.0 FSI a 1.6.
Nastupující Audi A3 Sportback dostalo i stálý pohon všech kol quattro, což je v segmentu kompaktních vozů výjimečná nabídka. Stálý pohon všech kol quattro zlepšuje jízdní vlastnosti a zvyšuje tedy nejenom dynamiku, ale i aktivní bezpečnost jízdy.

Podvozek, resp. zavěšení kol nového A3 Sportback je navrženo pro sportovní styl jízdy se stálou rezervou bezpečnosti. I v razantně projížděných zatáčkách nabízí nový model A3 Sportback jak ve verzi s pohonem všech, tak i pouze předních kol, vysokou míru komfortu. Stejně jako model Audi A3 má i větší Audi A3 Sportback elektromechanické řízení s posilovačem, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy, jež bylo už ve výchozím modelu A3 velmi ceněno motoristickým tiskem. Řízení je charakteristické jen minimálním přenosem vibrací ze zavěšení do volantu a zároveň příjemnou odezvou. V neposlední řadě je jednou z dalších výhod elektromechanického řízení modelu A3 Sportback v porovnání s konvečními hydraulickými systémy jeho mnohem menší energetická náročnost.

Do standardní výbavy modelu Audi A3 Sportback patří např. elektrické ovládání předních i zadních oken nebo dálkově ovládané centrální zamykání. Bezpečnostní výbava obsahuje mj. aktivní opěrky hlav u předních sedadel či čelní, boční airbagy nebo optický a akustický systém, který upozorní na nezapnuté bezpečnostní pásy.

Zájemci si mohou své A3 Sportback podle individuálních požadavků dovybavit např. navigačním systémem s velkým displejem, bočními airbagy pro vzadu sedící pasažéry, elektrickým nastavováním sedadel nebo nezávislým topením.

Úplná verze

Audi A3 Sportback
Nový design, nové řidičské zážitky

Nový model automobilky Audi má kompaktní vnější dimenze, svým pojetím, zpracováním a výkony jde však o vůz prestižní kategorie. A3 Sportback charakterizuje zřetelná sportovní elegance, styling v mnohém připomínající vozy kupé, přizpůsobivost pětidveřových automobilů, sofistikované technologie a skvělé jízdní vlastnosti. Díky čtyř- a šestiválcovým motorům, jejichž výkonová škála vrcholí na hodnotě 184 kW/250 k, pohonu předních nebo všech čtyř kol quattro a na přání dodávané revoluční přímo řazené převodovce DSG se v modelu A3 Sportback dokonale kloubí jeho sportovně laděný design s dynamickými jízdními vlastnostmi. Vůz na první pohled slibuje nevšední řidičské zážitky a tyto sliby skutečně stoprocentně naplňuje.

Audi A3 Sportback, jakkoli jde o reprezentanta vozů kompaktní třídy, jde vlastní cestou – přebírá sportovní jízdní vlastnosti i dynamický design svých třídveřových sesterských modelů, ale díky druhé dvojici dveří a o 83 mm delší karoserie přináší zřetelně více prostoru v interiéru.

Pod zadní částí střechy, jejíž vyklenutá silueta připomíná vozy kupé, se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 370 litrů, pokud se však sklopí zadní sedadla, vznikne prostor o velikosti 1120 litrů. To bohatě postačí pro potřeby rodiny nebo pro transport sportovního vybavení. Do zavazadlového prostoru se vedle sebe pohodlně vejdou i dva velké golfové bagy. Standardně asymetricky dělená zadní sedadla a řada odkládacích schránek dovolují optimální využití vnitřního prostoru vozu, právě tak, jak je v dané chvíli zapotřebí.

Audi A3 Sportback vyjíždí ve třech osobitých verzích: Výrazné Attraction, sportovní Ambition a exkluzivní Ambiente. Bohatá škála doplňků umožňuje každému zákazníkovi přizpůsobit svůj vůz osobitým požadavkům a představám.

V Audi A3 Sportback si odbývá premiéru výjimečně dynamický motor z rodiny agregátů FSI s přímým vstřikování benzinu do válců: Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s mezichladičem stlačeného vzduchu disponuje výkonem 147 kW/200 k, jeho mohutný točivý moment 280 Nm je k dispozici v širokém spektru otáček


1800 min-1 až 5000 min-1. Model Audi A3 Sportback poháněný čtyřválcem 2.0 TFSI propojeným s automatickou přímo řazenou převodovkou DSG (Direct Shift Gearbox) zrychluje z 0 na 100 km/h během pouhých 7,0 s a dosahuje maximální rychlosti
236 km/h.

Design

Nové Audi A3 Sportback si nesplete ani řidič, kterému se mihne ve zpětném zrcátku: Přední části vozu totiž dominuje výrazná jednodílná maska chladiče. Pečlivě tvarované boky a dynamické pojetí světlometů, krytých čirým sklem, zdůrazňují osobitost „tváře“ nového modelu Audi.

Jemně klenutá křivka střechy a především její směrem dozadu zřetelně klesající linie připomínají vozy kupé. Střecha plynule navazuje na stylisticky čistě řešenou záď, jejíž pojetí umocňuje dynamický vzhled vozu. Charakteristickým stylistickým prvkem nového Audi A3 Sportback jsou kromě pátých dveří také třetí boční okénka, která zcela nově definují design vozu v místech, kde se dolní a horní horizontální křivky boků přibližují a vytvářejí tak osobité proporce připomínající vozy kupé. Vysokou úroveň nového modelu zdůrazňují také na přání dodávané pečlivě tvarované podélné střešní nosiče.

Výrazným stylistickým prvkem jsou také vyklenuté lemy podběhů kol a „svalnaté“ dveřní prahy. Celkový dojem umocňují velká kola rozměru 16“ a 17“, na přání si zákazníci mohou pořídit i kola rozměru 18“.

Osobitý image dotvářejí čistě řešené zadní partie, působivé je zejména originální tvarování hluboko do boků protažených koncových světel, které opticky snižuje těžiště vozu. Stejně jako v případě třídveřového Audi A3 má také model A3 Sportback jednoduchou nebo zdvojenou viditelnou koncovku výfuku – provedení závisí na použitém motoru.

Interiér

Sportovní image a elegance: Interiér zaujme na první pohled pečlivým řešením každého detailu a kvalitou použitých materiálů. Příznačné přitom je, že tato všeobecná kvalita se zrcadlí nejenom v místě pro posádku, ale i v propracovaném zavazadlovém prostoru. Pasažéři nového Audi A3 Sportback jsou obklopeni kvalitou, kterou už poznali cestující ve výchozím modelu Audi A3, v případě nastupujícího A3 Sportback však získávají zřetelně více prostoru. Prodloužené zadní partie (v porovnání s třídveřovým modelem delší přesně o 68 mm) přinášejí více místa pro nohy i nad hlavami. Nastupování na zadní sedadla usnadňují také rozměrné a ve velkém úhlu se vyklápějící dveře, což spolu s dostatkem místa pro kolena umocňuje celkový komfort cestování.

Typickým znakem stylingu interiéru je plynulý přechod mezi přístrojovou deskou a dveřními výplněmi. Linie dolních okrajů bočních oken směrem dozadu zřetelně stoupá, což naznačuje dynamiku vozu. Přístrojový štít má téměř půlkruhový tvar – tímto provedením se Audi A3 Sportback odvolává na své sportovně laděné sourozence Audi TT nebo A4 Cabriolet. S modely Audi TT má podobně řešená také dvě odlehčené vzpěry, které propojují tunel převodovky se středovým panelem palubní desky.

A3 Sportback je prvním kompaktním modelem značky Audi, který dostává volanty nové generace. Tří- a čtyřramenné volanty mají osobitě řešenou střední část ve tvaru lichoběžníku, což je stylistické pojítko s novým řešením jednodílné masky chladiče.

Velký důraz kladli návrháři interiéru také na ergonomii: Krátká řadicí páka na vysokém středovém tunelu je ideálně po ruce, pedál plynu svým uchycením u dolního okraje připomíná sportovní vozy. Kontrastní provedení číselníků všech přístrojů zlepšuje jejich čitelnost. O smyslu pro detail svědčí i provedení opěrek hlav u zadních sedadel, tvarovaných do písmene L- toto řešení zlepšuje výhled řidiče zejména při parkování.

Tři stupně výbavy

Audi A3 Sportback vyjíždí ve třech obvyklých úrovních výbavy:
- osobité Attraction
- sportovní Ambition
- exkluzivní Ambiente

Kromě různých kol a funkčních prvků se tyto verze liší např. barvami a provedením čalounění, volanty či dekoracemi.

Více místa

Více vnitřního prostoru – to je společným znakem modelů Audi řady A3 poslední generace. Tento posun je ještě více než u třídveřových verzí patrný u nového pětidveřového modelu A3 Sportback, jehož karoserie je o 83 mm delší. Zadní část se prodloužila o 68 mm, což přineslo více prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů i více místa pro zavazadla. Ke komfortu cestování přispívá také velký úhel otevření zadních dveří, který usnadňuje přístup k zadním sedadlům.

Nové Audi A3 Sportback má v porovnání s předchozím pětidveřovým modelem Audi A3 o 65 mm delší rozvor, což se samozřejmě projevilo ve větších dimenzích interiéru – délka interiéru vzrostla o 55 mm. O 30 mm se zvětšila také šířka interiéru, takže všichni pasažéři nyní cestují ve větším komfortu.

V porovnání s předchozím pětidveřovým Audi A3 mají především vzadu sedící pasažéři více volného místa – jejich prostor pro kolena se zvětšil o 40 mm, ve výšce ramen mají pak o 29 mm více místa. Řidič a jeho spolujezdce vpředu mají o 35 mm více prostoru ve výšce ramen.

K vytvoření vzdušného interiéru přispělo i promyšlené využití vnitřního prostoru a pečlivé řešení řady konstrukčních prvků. Například provedení páky ruční brzdy se speciálně vytvořeným uchycením ve tvaru písmene Z dovolilo lépe využít prostoru středové konzole, kam se díky tomu vešly dva další držáky šálků s nápoji, ke kterým mají pohodlný přístup vzadu sedící pasažéři.

V celém interiéru je spousta praktických odkládacích míst a schránek. Například řidič a jeho přední spolujezdec mají k dispozici mimořádně rozměrné kapsy v předních dveřích a schránku v palubní desce. Další úložné prostory jsou ve středové konzoli a vpředu před řadicí pákou.

Na přání se dodává také úložná síť přichycená zespodu ke krycímu platu zavazadlového prostoru, zásuvka pod sedadlem řidiče, odkládací síťka v prostoru nohou spolujezdce, háčky na zavěšení nákupních tašek do zavazadlového prostoru nebo pružná síť, která zabraňuje volnému pohybu převážených předmětů po podlaze zavazadelníku. Na přání se dodává i sluneční clona pro zadní okno (standard pro verzi Ambition) i roletky kryjící okna zadních bočních dveří.

Do sklopné loketní opěrky vzadu jsou na přání zabudovány dva držáky šálků s nápoji a praktická odkládací schránka. Po sklopení opěrky lze díky průvlaku do zavazadlového prostoru s na přání montovaným vakem přepravovat ve voze až čtyři páry lyží nebo dva snowboardy.

Zavazadlový prostor má základní objem 370 litrů, po sklopení zadních sedadel se jeho objem zvětší až 1120 litrů.
Pohodlné sezení

Výškově a podélně nastavitelný volant a stejně nastavitelné sedadlo zaručují každému řidiči snadno nalézt optimální pozici za volantem. Ergonomické provedení standardních předních sedadel modelu Audi A3 Sportback s poměrně výrazným bočním vedením zabraňuje únavě i při dlouhých cestách. Za příplatek (standard pro Ambition) se pak dodávají ještě výrazněji sportovně tvarovaná sedadla. Přední sedadla mohou mít také elektrické nastavování polohy, včetně nastavování opěrky bederních obratlů.

Motory a převodovky

Audi A3 Sportback dostalo do vínku ty nejlepší technologie a technické systémy: Šestiválcový motor, zážehové motor FSI s přímým vstřikováním benzinu do válců, světově první turbodmychadlem přeplňovaný agregát FSI, vznětové motory TDI s přímým vstřikováním „čerpadlo-tryska“, všechny motory plnící limity emisní normy Euro 4, automatická přímo řazená dvouspojková převodovka DSG, pěti- a šestistupňové manuální převodovky, inovativní šestistupňová automatická převodovka tiptronic, stálý pohon všech kol quattro…

Všechny motory, připravené pro nové Audi A3 Sportback, vynikají vitalitou, nízkou spotřebou a také velmi nízkým obsahem škodlivin ve výfukových plynech – všechny agregáty plní emisní limity normy Euro 4.

Škála motorů pro nové Audi A3 Sportback:

• 1.6 (výkon 75 kW/102 k, točivý moment 148 Nm)
• 1.6 FSI (výkon 85 kW/115 k, točivý moment 155 Nm)
• 2.0 FSI (výkon 110 kW/150 k, točivý moment 200 Nm)
• 2.0 TFSI (výkon 147 kW/200 k, točivý moment 280 Nm)
• 3.2 V6 (výkon 184 kW/250 k, točivý moment 320 Nm)
• 1.9 TDI (výkon 77 kW/105 k, točivý moment 250 Nm)
• 2.0 TDI (výkon 103 kW/140 k, točivý moment 320 Nm)

Zážehové motory
Šestiválec 3.2 V6
Zážehový vidlicový šestiválec objemu 3,2 l je nejvýkonnějším agregátem připraveným pro A3 Sportback. Díky svému mohutnému výkonu a točivému momentu umožňuje
mimořádně dynamickou jízdu. Jeho nejvyšší výkon činí 184 kW/250 k, maximální točivý moment 320 Nm je k dispozici v rozmezí otáček 2500 min-1 až 3000 min-1. Šestiválec 3.2 V6 může být propojený buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo novou sportovní převodovkou DSG (Direct Shift Gearbox).

Dynamické parametry nového Audi A3 Sportback 3.2 quattro s převodovkou DSG jsou velmi působivé: Z 0 na 100 km/h zrychluje během pouhých 6,3 s a jeho maximální rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h.

Audi A3 Sportback se zážehovým šestiválcem 3.2 V6 jsou standardně vybavovány systémem stálého pohonu všech kol quattro.

Čtyřválec 2.0 TFSI

Škála zážehových agregátů obsahuje dvě světová prvenství: Čtyřválec 2.0 TFSI je nejenom zcela novým motorem, ale jde o první velkosériově vyráběný agregát, který kombinuje technologii přímého vstřikování benzinu do válců FSI s přeplňováním turbodmychadlem. Tato kombinace demonstrovala svůj potenciál v motoristickém sportu – závodní modely Audi R8 poháněné přeplňovanými motory FSI vyhrály čtyřikrát Le Mans a vybojovaly řadu dalších vítězství.

Zatímco u konvenčních zážehových motorů se benzin vstřikuje do sacího potrubí, u motorů FSI se benzín vstřikuje za pomoci náročných technologií přímo do spalovacích prostorů. Vstřikovač, umístěný v hlavě válců mezi sacími ventily, je zásobován vysokotlakým čerpadlem poháněným vačkovým hřídelem – natlakované palivo se ukládá ve vysokotlakém trubkovém zásobníku, podobně jako u vznětových motorů s přímým vstřikováním „common-rail“. Vstřikovače pracují s přesností na tisícinu sekundy a s tlaky až 110 barů (konvenční systémy vstřikující benzin do sacího potrubí pracují s tlaky maximálně 4 bary.

Motor 2.0 TFSI technicky vychází ze známého zážehového čtyřválce 2.0 FSI – má tedy stejnou hlavu a rozvod. V mnohém se však také odlišuje, protože pracuje s mnohem vyššími tlaky a díky přeplňování dosahuje i mnohem vyšších výkonových parametrů. Blok motoru je vyrobený z šedé litiny GG 25, která vyniká velkou pevností a zároveň vykazuje velmi dobré akustické vlastnosti.

Hluk a vibrace motoru účinně redukují také dva vyvažovací hřídele, rotující dvojnásobnou rychlostí proti směru otáčení klikového hřídele, čímž se účinně eliminují nevyvážené setrvačné síly. Vyvažovací hřídele a olejové čerpadlo je poháněné od klikového hřídele speciálním řetězem.

Motor 2.0 TFSI dostal také plastové sací potrubí proměnné délky, která se mění v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Proměnné sání zlepšuje výkonové parametry zejména ve spektru nižších otáček motoru.

Čtyřventilové hlavy válců motoru 2.0 TFSI má ventilový rozvod s vahadly, které vynikají jen minimálním třením. Modifikované sací kanály zaručují ještě účinnější rozvíření směsi paliva a vzduchu než u motorů FSI. Výsledkem je nejenom klidnější a tišší chod motoru, ale také vysoká odolnost proti vzniku detonačního spalování a z toho vyplývající vysoká účinnost.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI pracuje s kompresním poměrem 10,5:1 – takového poměru dosahují jen ty nejmodernější přirozeně plněné motory.

Maximální výkon motoru 2.0 TFSI činí 147 kW/200 k. Točivý moment dosahuje v rozmezí otáček 1800 min-1 až 5000 min-1 hodnoty 280 Nm. Velmi plochá křivka průběhu točivého momentu naznačuje jednak možnost hospodárné jízdy s minimálním počtem řazení, na druhé straně má motor v každém režimu práce vždy dost síly k razantnímu zrychlení. Svými dynamickými parametry se model A3 Sportback poháněný motorem 2.0 TFSI může směle měřit se sportovními vozy s mnohem většími motory: Na čtvrtý rychlostní stupeň dokáže z rychlosti 60 km/h zrychlit na 120 km/h (což je typické pro předjížděcí manévr) během pouhých 5,4 s.

O tom, jak spontánně reaguje nový agregát 2.0 TFSI, dobře vypovídá srovnání s jeho předchůdcem – přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.8 T: Okamžitě po sešlápnutí pedálu plynu má řidič modelu s motorem 2.0 TFSI k dispozici o 15 % vyšší točivý moment a také nárůst točivého momentu je v případě čtyřválec 2.0 TFSI mnohem rychlejší – maxima točivého momentu dosáhne motor 2.0 TFSI za polovinu času, než kolik k tomu potřebuje motor 1.8 T.

Model Audi A3 Sportback poháněný motorem 2.0 TFSI spojeným s převodovkou DSG dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 7,0 s, maximální rychlost činí 236 km/h, průměrná spotřeba představuje pouze 7,7 l/100 km. Audi A3 Sportback 2.0 TFSI je k dispozici jak s pohonem předních kol a převodovkou DSG, tak s pohonem všech kol quattro a manuální šestistupňovou převodovkou.


Čtyřválec 2.0 FSI

Také nepřeplňovaný dvoulitrový čtyřválec dostal systém přímého vstřikování benzinu do válců FSI, který využívá vysokotlaký zásobník paliva „common-rail“ zásobovaný jednopístovým vysokotlakým čerpadlem.

Motor má čtyřventilovou techniku, vahadla ventilů s rolnami snižují třecí ztráty na minimum. Sací ventily mají systém průběžného časování. Motor 2.0 FSI dává výkon 110 kW/150 k, jeho točivý moment činí 200 Nm při otáčkách 3500 min-1. Audi A3 Sportback 2.0 FSI s šestistupňovou manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h během 9,1 s, jeho maximální rychlost činí 214 km/h. Velmi příjemná je nízká spotřeba – motor 2.0 FSI si v průměru řekne jenom o 6,9 l bezolovnatého benzinu na 100 km jízdy.

Na velmi dobrém průběhu točivého momentu má velkou zásluhu také variabilní sací potrubí. Přímé vstřikování dovoluje tvorbu vrstvené směsi, takže motor v režimu částečného zatížení může spalovat i velmi chudou směs. V tomto režimu je benzin do válců vstřikován až v průběhu kompresního zdvihu, přičemž vstříknuté palivo je turbulentním prouděním vzduchu uvnitř spalovacích prostorů unášeno do okolí zapalovací svíčky. V okolí jiskřiště zapalovací svíčky se díky tomu vytváří dostatečně bohatá směs paliva a vzduchu, kterou jiskra svíčky dokáže snadno zažehnout, zatímco v odlehlejších místech spalovacích prostorů je velmi chudá směs s výrazným přebytkem vzduchu. V režimu plného zatížení motor pracuje s běžnou homogenní směsí.

Model A3 Sportback poháněný motorem 2.0 FSI může mít buď šestistupňovou manuální převodovku, nebo šestistupňovou samočinnou převodovku tiptronic.

Čtyřválec 1.6 FSI

Třetím reprezentantem zážehových agregátů s přímým vstřikováním benzinu do válců je čtyřválec 1.6 FSI o výkonu 85 kW/115 k, jehož točivý moment vrcholí na hodnotě
155 Nm. Audi A3 Sportback poháněné tímto agregátem dosahuje rychlosti až 196 km/h a při rozjezdu mine ručka rychloměru označení 100 km/h už po 11,1 sekundách.

Kromě pozoruhodné vitality je dalším charakteristickým rysem motoru 1.6 FSI jeho hospodárnost, daná technologií přímého vstřikování benzinu do válců. Audi A3 Sportback 1.6 FSI spotřebuje v kombinovaném režimu jen 6,5 l bezolovnatého benzinu na 100 km jízdy, při jízdě mimo město spotřeba klesne až k hodnotě 5,3 l/100 km.

V praxi to znamená, že na jednu nádrž o objemu 55 litrů ujede Audi A3 Sportback
1.6 FSI více než 800 km, aniž by muselo zastavovat u čerpacích stanic.

Specialitou motoru 1.6 FSI je přívěra v sacím traktu, která je nastavitelná do dvou poloh, což má zásadní vliv na zásobování motoru čerstvým vzduchem. Díky přívěře může motor velmi efektivně využívat zásadní přednosti FSI motorů, tedy schopnosti pracovat v režimu jen částečného zatížení s velmi chudou vrstvenou směsí. V závislosti na otáčkách motoru, jeho zatížení a poloze pedálu plynu zvolí elektronická řídicí jednotka motoru optimální režim, aniž by řidič postřehl jakoukoli změnu v chování motoru.

Čtyřválec 1.6

Základním agregátem pro modely Audi A3 Sportback je dobře známý zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l vybavený systémem variabilního sání. Díky hliníkovému bloku motoru je hmotnost tohoto agregátu nejméně o 13 kg nižší než kdyby byl blok vyrobený z konvenční šedé litiny.

Ventily jsou ovládané vahadly s rolnami, které minimalizují třecí ztráty motoru, což má samozřejmě pozitivní vliv na spotřebu paliva. Model Audi A3 Sportback poháněný motorem 1.6 a s pětistupňovou manuální převodovkou spotřebuje v průměru jen
7,1 l/100 km. Vitální šestnáctistovka přitom disponuje výkonem 75 kW/102 k a její maximální točivý moment činí 148 Nm. Tyto parametry stačí na dosažení maximální rychlosti 185 km/h, z klidu na 10 km/h tento vůz zrychlí během 12,2 s.

Audi A3 Sportback 1.6 je k dispozici s šestistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic nebo s pětistupňovou manuální převodovkou.


Vznětové motory TDI
Čtyřválec 1.9 TDI

Pod kapotou nového Audi A3 Sportback samozřejmě nemůže chybět jeden z nejpopulárnějších čtyřválcových motorů: Turbodiesel 1.9 TDI se systémem přímého vstřikování „čerpadlo-tryska“. Tento agregát je naladěný na výkon 77 kW/105 k, jeho točivý moment vrcholí působivou hodnotou 250 Nm už při otáčkách 1900 min-1.



Model Audi A3 Sportback poháněný motorem 1.9 TDI potřebuje ke zrychlení z 0 na
100 km/h pouze 11,7 s. Jeho nejvyšší rychlost činí 187 km/h, což z něj dělá ideální vůz i pro dlouhé cesty po rychlých dálnicích. Nejpůsobivější je však jeho spotřeba – ta v průměru činí jen 5,1 l/100 km, což znamená, že na jednu nádrž lze ujet přes
1000 kilometrů.

Technologie „čerpadlo-tryska“ v motoru 1.9 TDI pracuje s tlaky až 2050 barů – to je pro názornost takový tlak, jako by se váha celého vozu rozložila na plochu velkou asi jako nehet prstu. Extrémně vysoký vstřikovací tlak zaručuje dokonalou atomizaci paliva ve spalovacích prostorách, což zvyšuje účinnost hoření.

Projevuje se to vysokým výkonem a točivým momentem při velmi nízké spotřebě. A díky přesnému řízení vstřikovacího procesu, které umožňuje tzv. pilotní předvstřik velmi malé dávky paliva, je motor také překvapivě tichý a má pozoruhodně čisté spaliny – motor 1.9 TDI bez problémů plní emisní limity normy Euro 4.

Audi A3 Sportback 1.9 TDI je k dispozici v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou.

Čtyřválec 2.0 TDI

Všechny přednosti menšího bratra 1.9 TDI si přiváží i větší turbodiesel 2.0 TDI, přidává však ještě vyšší výkony. Maximální výkon tohoto prvního agregátu TDI se čtyřventilovou technikou činí 103 kW/140 k, točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm, která je k dispozici v rozmezí otáček 1750 min-1 až 2500 min-1. Díky vysokým výkonům se Audi A3 Sportback chlubí i špičkovou dynamikou: s převodovkou DSG a poháněnými předními koly zrychluje z 0 na 100 km/h během 9,2 s a pod plným plynem může pokračovat až k maximální rychlosti 207 km/h.

Ve světle těchto výborných dynamických parametrů tím více vyniká hospodárnost motoru 2.0 TDI: Jeho průměrná spotřeba činí jen 5,5 l/100 km. Samozřejmě také plní emisní limity normy Euro 4.

Čtyřválec 2.0 TDI technicky vychází z agregátu 1.9 TDI, kromě většího objemu však dostal především šestnáctiventilovou hlavu válců. Dva sací a dva výfukové ventily pro každý válec zaručují efektivní plnění i vyplachování motoru. Ventily jsou ovládané vahadly s rolnami, které snižují třecí ztráty, hydraulické vymezování ventilových vůlí snižuje servisní nároky motoru 2.0 TDI. Jednotky „čerpadlo-tryska“ jsou poháněné prostřednictvím vahadel s rolnami od vačkového hřídele výfukových ventilů.

Audi A3 Sportback 2.0 TDI se dodává s pohonem předních kol buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s převodovkou DSG.

Převodovka DSG

Revoluční převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) kombinuje výhody konvenční šestistupňové manuální převodovky s kvalitami moderních samočinných převodovek. Z pohledu řidiče vyniká převodovka DSG velmi rychlým přeřazováním a zároveň poskytuje nadprůměrný jízdní komfort díky plynulému přenosu výkonu na kola vozu. Další výhodou je i příjemně nízká spotřeba vozů vybavených převodovkou DSG.

Převodovka DSG vychází ze tříhřídelové manuální šestistupňové převodovky. Díky ojedinělému konceptu s dvojicí elektrohydraulicky ovládaných vícelamelových spojek převodovka DSG dovoluje, aby v ten samý okamžik byly zařazeny dva rychlostní stupně.

Jak převodovka DSG pracuje? Za jízdy je, jako obvykle, v záběru pouze jeden rychlostní stupeň. Když se přiblíží okamžik pro přeřazení, předvolí se v převodovce DSG další rychlostní stupeň, ovšem jeho spojka zůstává stále rozepnutá. Při vlastním přeřazení se pak bleskově rozepne spojka dosud zařazeného rychlostního stupně v záběru a prakticky ve stejném okamžiku se sepne spojka předvoleného rychlostního stupně. Díky tomuto systému je možné tzv. řazení pod zatížením, kdy nedochází k přerušení dodávky výkonu ke hnacím kolům.

Řidič může rychlostní stupně volit i manuálně, a to buď přímo pákou voliče na středovém tunelu, nebo páčkami pod volantem – podobně, jako v některých závodních vozech. V automatickém režimu má k dispozici kromě standardního modu „D“ také sportovní mod „S“.

V samočinném modu práce převodovky DSG může řidič navolit tzv. sportovní režim, který umožňuje větší vytáčení motoru do otáček než dojde k přeřazení a naopak směrem „dolů“ odřazuje převodovka DSG dříve.




6stupňová převodovka tiptronic

Pětistupňové převodovky tiptronic si ve vozech Audi získaly značnou popularitu. Konstruktéři nového Audi A3 Sportback však připravili pro tuto novinku i novou převodovku tiptronic se šesti rychlostními stupni, která zvětšuje celkový převodový rozsah z 5,5:1 na 6,0:1, což se pozitivně projeví na dynamice i hospodárnosti jízdy. Šestistupňová převodovka tiptronic je vybavena elektronickým systémem DSP (Dynamic Shift Program), který se dokáže přizpůsobovat aktuálními jízdnímu stylu řidiče a tomu pak přizpůsobí práci převodovky.

Vedle obvyklého samočinného režimu „D“, který preferuje především komfort a hospodárnost, může řidič navolit výrazně sportovnější režim „S“, při kterém se motor před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň vytáčí do vyšších otáček a naopak směrem „dolů“ odřazuje šestistupňový tiptronic dříve a rychleji. Sportovní program „S“ dokáže zabránit také nežádoucímu odřazení na vyšší rychlostní stupeň například v razantně - pod plynem - projížděných zatáčkách.

S převodovkou tiptronic lze řadit také manuálně – stačí jen přesunout páku voliče do druhé souběžné kulisy. A na přání lze do vozů Audi A3 Sportback se šestistupňovou převodovkou tiptronic objednat i volant s funkcí řazení, který umožňuje manuální řazení pomocí tlačítek na volantu.

Stálý pohon všech kol quattro

Pro vybrané verze modelové řady Audi A3 Sportback je k dispozici také stálý pohon všech kol quattro, jehož srdcem je vícelamelová hydraulická spojka, jež rozděluje přenášený výkon mezi kola přední a zadní nápravy. Systém quattro samočinně zaručuje optimální trakci za všech podmínek, což zvyšuje rezervu pro přenos bočních sil. Vozy vybavené systémem quattro díky tomu vynikají špičkovou směrovou stabilitou a tedy i mimořádnou bezpečností především v zatáčkách.

Klíčovým prvkem systému quattro je vícelamelová spojka, umístěná před diferenciál zadní nápravy. Lamely se pohybují v olejové lázni. Tlak oleje ve skříni spojky lze zvyšovat, čímž dochází k pevnějšímu přimykání lamel k sobě a tedy i přenosu větší části výkonu na zadní kola.

O změnu tlaku ve skříni lamelové spojky se stará dvojice elektronicky řízených axiálních pístových čerpadel. Vyspělá elektronika velmi rychle zjistí změnu trakčních podmínek jednotlivých kol a předá příslušný pokyn axiálním olejovým čerpadlům. Systém zareaguje už na rozdíl v otáčkách hnacího a poháněného hřídele odpovídající protočení o pouhých 45o a přední i zadní kola mají tedy za všech podmínek optimální trakční schopnosti.

Koncepce modelu Audi A3 Sportback quattro s motorem vpředu a lamelovou spojkou až u zadní nápravy je výhodná i z pohledu optimálního rozdělení hmotnosti vozu mezi přední a zadní nápravu.

Podvozek a zavěšení
Sofistikované zavěšení kol je jedním z klíčových prvků, který nové Audi A3 Sportback vděčí za své vysoce nadprůměrné jízdní vlastnosti a dynamický charakter. Tvůrci tohoto modelu ještě dále vylepšili koncept předního zavěšení McPherson a vyvinuli zcela nové čtyřprvkové zavěšení zadních kol.

Celý podvozek je naladěný tak, aby zaručoval excelentní jízdní vlastnosti i při dynamické jízdě, a to jak v případě vozů s pohonem pouze předních, tak s pohonem všech čtyř kol. Zároveň však Audi A3 Sportback neztrácí nic z komfortu, který zájemci o vozy této prestižní značky považují za samozřejmost.

Jízdní vlastnosti i vzhled vozů vylepšují velká šestnáctipalcová nebo sedmnáctipalcová kola (sedmnáctipalcová kola mají standardně modely Audi A3 Sportback Ambition). Na přání se dodávají dokonce osmnáctipalcová kola, dodávaná firmou quattro GmbH. Velká kola umožňují použití větších brzd, což opět zvyšuje bezpečnost nastupujícího Audi A3.

Výrazným prvkem v konstrukci Audi A3 Sportback je také elektromechanický posilovač řízení, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy. Tento posilovač dává řidiči za všech podmínek pocit příjemně bezprostředního kontaktu s vozovkou a zároveň spotřebuje mnohem méně energie než konvenční hydraulické systémy.

Zavěšení zadních kol

Zadní kola Audi A3 Sportback mají zcela nové čtyřprvkové zavěšení, které vyniká kompaktní stavbou, nízkou hmotností a především dokonalou kinematikou, umocňující špičkové jízdní vlastnosti. Při návrhu nového zavěšení se konstruktéři důsledně snažili o oddělení podélných a příčných sil, přenášených od kol do struktury vozu.

Čtyřprvkové zavěšení je díky tomu navržené tak, aby bylo velmi tuhé v příčném směru, což zlepšuje stabilitu jízdy v zatáčkách, a poměrně poddajné v podélném směru, což zase přispívá k vyššímu cestovnímu komfortu.

Tři příčná ramena zadního zavěšení jsou přichycena k pomocnému rámu, který je v případě modelů s pohonem pouze předních kol vyrobený z pevné ocelové trubky. U modelů s pohonem všech kol quattro je pomocný rám vyrobený z lehkého hliníku a slouží i pro uchycení diferenciálu zadní nápravy.

Příslušnou oporu ve vertikálním směru poskytují separátně uložené vinuté pružiny a tlumiče. Dvouplášťové plynové tlumiče jsou uchyceny co nejblíže ke kolům, takže jen minimálně omezují velikost zavazadlového prostoru.

Zadní náprava je doplněna zkrutným stabilizátorem, který je upevněn prostřednictvím velmi tuhých pryžových pouzder přímo k pomocnému rámu. Stabilizátor účinně redukuje výraznější boční naklánění a kymácení vozu v zatáčkách.

Zavěšení předních kol

Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách typu McPherson s dolními rameny. Přední pomocný rám je pevně uchycený do skeletu vozu. Příčná ramena jsou vyrobena z hliníku, což snižuje hmotnost celého předního zavěšení.

Novinkou je uchycení příčného stabilizátoru přímo k vinutým pružinám – toto řešení zvyšuje účinnost stabilizátoru a zároveň snižuje prostorovou náročnost zavěšení i jeho hmotnost, která je díky tomu nižší o dalších asi 1,6 kg.

Díky promyšlené kinematice předního zavěšení a konfiguraci pryžových pouzder má nové Audi A3 Sportback přísně neutrální charakteristiku, která až v extrémních situacích plynule a čitelně přechází v lehkou a kontrolovatelnou nedotáčivost.

Přední příčná ramena jsou uchycena mimořádně tuze, což zlepšuje stabilitu především v bočním směru. Zadní trojúhelníkové rameno je uchyceno do speciálních pouzder s nelineární tuhostí, která zaručují vysoký jízdní komfort při běžném stylu jízdy a pozitivní samostabilizující účinek při razantním stylu jízdy.



Řízení

Elektromechanický posilovač řízení je jedním z mnoha technicky vyspělých systémů nového Audi A3 Sportback. Jeho hlavní výhodou v porovnání s konvenčními posilovači je jeho nízká energetická náročnost - elektromechanický posilovač totiž spotřebovává energii pouze tehdy, když řidič skutečně otáčí volantem. V průměru tak dokáže nový posilovač ušetřit asi 0,2 l paliva na 100 km, v závislosti na stylu jízdy.

Citlivé senzory neustále monitorují rychlost, s jakou řidič otáčí volantem i síly v systému řízení a elektronická jednotka elektromechanického posilovače z nich pak odvodí jaký posilový účinek je v dané situaci optimální. Malý elektromotor pak přes šnekové soukolí pomáhá posouvat hřebenovou tyč řízení. Dalším parametrem, podle kterého se propočítává posilový účinek, je okamžitá rychlost jízdy.

V praxi to znamená, že při manévrování ve velmi malých rychlostech, například při parkování, lze velmi snadno otáčet volantem, na druhé straně ve vysokých rychlostech volant „tuhne“, což zvyšuje stabilitu jízdy. Výhodou je také jen minimální přenos vibrací od zavěšení kol do volantu.

Brzdy a kola

Brzdový systém nového Audi A3 Sportback odpovídá dynamickému charakteru nového vozu. U všech kol jsou kotoučové brzdy, jejichž rozměr se liší podle výkonu motoru. Všechny modely mají dvoustupňový posilovač brzd, který dovoluje velmi citlivé dávkování brzdného účinku. Za normálních okolností činí posilový účinek podtlakového posilovače brzd 1:5, pokud řidič v nebezpečí sešlápne pedál brzdy rychleji a silněji, zvýší se posilový účinek až na 1:8,5.

Maximální míru aktivní bezpečnosti zaručuje elektronický stabilizační systém ESP poslední generace. ESP vyhodnocuje signály z protiblokovacího systému brzd ABS, elektronického děliče brzdných sil EBD, protiprokluzového zařízení ASR, posilovače brzd a dalších systémů a v případě potřeby cíleným přibrzděním některého z kol efektivně stabilizuje jízdu.

Modely Audi A3 Sportback Attraction a Ambiente vyjíždějí standardně na šestnáctipalcových kolech s pneumatikami 205/55, disky modelů Ambiente jsou z hliníkové litiny. Modely A3 Sportback Ambition mají sportovně naladěné zavěšení a sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami 225/45 R17.

Karoserie

Stejně jako v případě sesterského modelu Audi A3, také karoserie nového modelu A3 Sportback je nejen velmi atraktivní na pohled, ale je také mimořádně pevná a tuhá, což je zásluha propracované konstrukce, kvalitních materiálů a speciálních metod svařování. Na karoserii jsou asi ze 60 procent používány plechy ze zpevňované oceli. A přesto, že předchozí modely Audi A3 patřily v hodnocení tuhosti karoserie k nejlepším modelům své třídy, u nového modelu A3 Sportback se konstruktérům podařilo ještě dále zvýšit dynamickou tuhost karoserie v ohybu i krutu.

Vysoká tuhost karoserie a využití moderních tlumicích materiálů se pozitivně projevily nejenom na jízdních vlastnostech a bezpečnosti, ale také ve velmi nízké úrovni vibrací a tedy i hluku.

Celá řada dílů karoserie je spojována technologií sváření laserovým paprskem, například napojení střechy a boku karoserie je vytvořeno více než tři metry dlouhým laserovým svárem.

Pevná karoserie nového Audi A3 Sportback zaručuje velmi dobrou ochranu pasažérů při kolizích. Tu nový model prokazoval při řadě bariérových testů, mezi nimiž samozřejmě nechyběl test Euro-NCAP, při kterém vůz naráží v rychlosti 64 km/h přední částí do deformovatelné bariéry s překrytím 40 procent.

Vážným škodám nosných struktur vozu při menších kolizích zabraňuje speciální hliníková příčka nárazníku, připojená ke skeletu snadno deformovatelnými elementy. Přední hliníkový pomocný rám, který je ke skeletu připojený šesti šrouby, rozvádí deformační energii nárazu především do mimořádně pevného středového tunelu vozu.

Riziko poranění pasažérů při nehodě výrazně snižují velkoobjemové čelní airbagy a samonavíjecí bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači napětí. Sloupek volantu má vytvořenou deformovatelnou část, pedály se při kolizi uvolňují ze svého zavěšení. Masivní sloupky karoserie a zejména robustní napojení B-sloupků k prahům vozu chrání cestující při nárazech z boku, při kterých se uplatní i pevné rámy sedadel nebo hliníkové výztuhy v konstrukci dveří.

Bezpečnost pasažérů zvyšují také postranní airbagy a příplatkové průběžné hlavové airbagy systému sideguard, které po aktivaci a naplnění kryjí téměř celou oblast bočních oken od čelního A-sloupku až po D-sloupek karoserie. Plnění airbagů je úkolem hybridního vyvíječe plynů, o aktivaci airbagů rozhoduje řídicí jednotka na základě údajů z celkem šesti senzorů rozmístěných ve struktuře vozu. Tyto senzory při havárii také zaručují uvolnění dveřních zámků, rozsvícení výstražného osvětlení a přerušení dodávky paliva do motoru.

Aktivní opěrky hlav na předních sedadlech snižují riziko poranění krku a krční páteře především při nárazech zezadu. Ryze mechanická konstrukce aktivních opěrek zaručuje, že při nárazu do zadní části vozu se opěrky okamžitě posunou poněkud dopředu a rychleji a účinněji tak zachytí hlavu pasažérů. Konstruktéři nového Audi A3 Sportback věnovali také mimořádnou pozornost ochraně cestujících při nárazech zezadu. Nový model díky tomu již nyní vyhovuje normám, které vstoupí v platnost teprve v budoucnosti – jde například o test, při kterém vůz naráží v rychlosti 80 km/h zadní částí do deformovatelné bariéry s překrytím 70 procent. Prostor pro cestující i palivová nádrž jsou samozřejmě situovány mimo deformační zónu.

Výborně vyladěná aerodynamika

Splývavé tvary karoserie, důsledné zakrytování podvozkových partií, a to zejména v zadní části, pečlivé řešení všech karosářských detailů v aerodynamickém tunelu – to vše se projevilo velmi nízkým odporem vzduchu. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu cx nového Audi A3 Sportback činí pouze cx = 0,32, což přispívá k jeho výborné dynamice a hospodárnosti.

Velmi precizně postupovali konstruktéři například při vývoji utěsnění dveří nebo stěračů oken, což jsou prvky, které bývají zdrojem nepříjemného aerodynamického hluku. Stejně tak důsledně se v aerodynamickém tunelu „ladily“ tvary zpětných zrcátek, masky chladiče, žlábků, odvádějících dešťovou vodu nebo antény. Díky zkušenostem z vývoje modelů Audi A4 a Audi A8 se konstruktérům nového Audi A3 Sportback podařilo dosáhnout mimořádně nízké úrovně hluku.

Standardní výbava

Svoji výjimečnou pozici v segmentu kompaktních vozů dokládá nové Audi A3 Sportback také standardní výbavou. Do té patří například elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dálkově ovládané centrální zamykání, čelní a boční airbagy vpředu. Zájemci mohou vybírat z celkem patnácti atraktivních laků – od arkticky bílého až po briliantově černý. Exkluzivně pro modely A3 Sportback byl připraven béžový metalický lak Dakar.
Attraction, Ambition, Ambiente

Individualita a styl – dva atributy, které hrály při vývoji modelu Audi A3 Sportback stěžejní roli. Proto zkušení stylisté a návrháři připravili tři osobité verze, lišící se laděním designu i výbavou.

Attraction: Do standardní výbavy modelů Attraction patří např. šestnáctipalcová ocelová kola (na přání litá) s pneumatikami 205/55, čalounění tkaninou „Modul“ ve čtyřech barvách (černé, béžové, světle šedé nebo tmavě modré) nebo čtyřramenný volant.

Ambition: Dynamicky stylizované verze Ambition mají standardně např. litá pětiramenná sedmnáctipalcová kola 7,5 x 17 s pneumatikami 225/45 nebo čalounění tkaninou „Matrix“ v černo-šedé, černo-modré, černo-červené, tmavě modré a světle šedé barvě. Tyto modely mají také speciálně naladěné sportovní zavěšení kol, snížené o
15 mm, sportovní přední sedadla, tříramenný kožený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, nástupní lišty z leštěného hliníku, mlhové světlomety nebo sluneční clonu pro zadní okno.

Ambiente: Luxusně pojaté modely Audi A3 Ambiente mají např. šestnáctipalcová hliníková kola sedmipaprskového designu s pneumatikami rozměru 205/55 R16, čalounění tkaninou „Metrik“ ve čtyřech barvách (černá, tmavě modrá, světle šedá, béžová), dekorace z leštěného dřeva Vavona Bernstein, čtyřramenný kožený volant a středovou loketní opěrku vpředu. Dále do jejich standardní výbavy patří mj. výškově nastavitelná přední sedadla, vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, stěrače s dešťovým senzorem, světlomety s funkcí „coming-home“, tempomat nebo ukazatel vnější teploty.

Výbava na přání

Dlouhý seznam prvků a doplňků dodávaných na přání dovoluje všem zájemcům vytvořit si ze svého Audi A3 Sportback skutečný originál, který bude přesně odpovídat jejich možnostem a potřebám.

V nabídce je např. řada metalických laků, šestnácti-, sedmnácti- a dokonce i osmnáctipalcová litá kola, sportovní podvozek, xenonové světlomety, mlhové světlomety, vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, dálkové ovládání garážových vrat, boční airbagy i vzadu, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, tempomat, akustický „parkovací systém“, informační systém řidiče, navigační systém, škála kvalitních autorádií včetně Bose Sound systému, příprava pro mobilní telefon, automatická klimatizace, kožené potahy, sportovní sedadla, elektrické nastavování a vyhřívání sedadel nebo průvlak do zavazadlového prostoru. Na přání se dodávají i originální podélné střešní nosiče.


Import Volkswagen Group
Vytisknout

Diskuze: Nové Audi A3 Sportback

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, že půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

reklama

Doporučujeme

Kia

Podzimní snížení cen vozů KIA

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  2. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  3. Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  6. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud