Silueta je díky svažujícímu se bočnímu prolisu dynamická i přes větší výšku vozu. Přední kapota je dosti skloněná a plynule na ni navazuje přední sklo. Koeficient odporu vzduchu Cx je přesto pouhých 0,32, což svědčí o výborně odvedené práci designerů. K čelnímu pohledu jedna zajímavost - Seat Altea má velmi vtipně řešené umístění stěračů čelního skla. V neaktivním stavu jsou stěrače
"ukryty" v A sloupku a díky tomu nezhoršují výhled ani neovlivňují proudění vzduchu kolem přední části vozu. Samozřejmě, toto řešení znamená větší tloušťku A sloupků, nicméně výhled z vozu šikmo vpřed tím není nijak zásadně ovlivněn a je srovnatelný s ostatními dnešními vozy. Přední kapota má trojúhelníkový tvar a navazuje na kapkovité, čirým plastem překryté světlomety. Pod výrazným znakem automobilky SEAT je v předním nárazníku otvor ve tvaru úsměvu pro přístup vzduchu k chladiči. Vozu ve výbavě STYLANCE nechybí standardní přední mlhovky v módním kulatém provedení. Při pohledu zezadu vyniká vyšší stavba. Rozměrné víko zavazadlového prostoru má poněkud menší prosklenou část se stěračem a větší "plnou plochu", ale to je daní za nezbytnou tuhost karoserie. Plocha je navíc opticky vylepšena názvem modelu a znakem automobilky, jehož stisknutím se víko otevírá. Po otevření víka se dostáváme k zavazadlovému prostoru o základním objemu 409 litrů. Tato hodnota je na úrovn průměru, a to především díky tomu, že podlaha zavazadlového prostoru je dvojitá.
V interiéru, který je designově velmi vydařený, jsou pohříchu použity tvrdé plasty, byť tyto se tváří jako plasty měkčené nebo látka. Přístroje v
"kapličce" jsou kulaté, což zcela zapadá do sportovní stylizace vozu. Výtečný třiramenný volant je doplněn o dálkové ovládání audiosystému. Ve výbavě Stylance je kromě audiosystému s přehrávačem CD také palubní počítač. Ve voze nechybí odkládací prostory, přesto se nelze ubránit dojmu, že jich dnes již bývá více. Řadicí páka skvěle padne do ruky, a tak můžeme přejít k jízdě a ovládání vozu.
Podvozek Seatu Altea je shodný s novým VW Golf V a také s novou Škodou Octavia. To zaručuje nejen komfort na zadních sedadlech, ale především jisté a bezpečné vedení vozu v zatáčkách. Díky víceprvkové zadní nápravě, nevelkým převisům karoserie a její velmi tuhé konstrukce je jízda doslova radostí. V tomto ohledu naplňuje označení třídy slůvkem
"sportovní" význam tohoto slova. Sedadla jsou tuhá, ale přesto pohodlná a s dobrým bočním vedením. Naladění podvozku je patřičně tuhé, ale stále je jízda docela komfortní i na rozbitých cestách či kostkách. Pod kapotou vozu tlouklo naftou poháněné srdce - osvědčený čtyřválec 1,9 TDI, tentokrát se vstřikováním
"čerpadlo-tryska", maximálním výkonem 77 kW (105 k) a točivým momentem dosahujícím hodnoty 250 Nm pči 1900 otáčkách za minutu. Tento motor, společně s benzinovým agregátem 1,6 o výkonu 75kW, lze považovat za
"základní nabídku". Dalšími motorizacemi jsou pak benzinový motor 2,0 FSI o výkonu 110 kW a zástupce nové generace dieselových motorů koncernu VW, přeplňovaný šestnáctiventilový čtyřválec 2,0 TDI (103 kW). Již se základním motorem 1.9 TDI je možno jet poměrně dynamicky, přesto je zřetelná rezerva podvozku, využitá až silnějšími motory. Hlavní předností motoru 1,9 TDI také není jen dynamičnost, ale především úspornost. Při standardním provozu je možná jízda se spotřebou kolem 5 litrů nafty na 100 kilometrů, což je vzhledem k pohotovnostní hmotnosti vozu lehce přes 1400 kilogramů výborná hodnota. Brzdy, standardně kotoučové na všech šestnáctipalcových (volitelně 17") kolech, jsou již v základní výbavě REFERENCE vybaveny systémy ABS a TCS. Brzdy mají předpokládaný ostřejší nástup, lze je výborně dávkovat a vůz i při intenzivním brzdění výborně drží zvolenou stopu. Vtipně je vyřešena funkce blikače, kdy při krátkém stisku a následném uvolnění páčky blikače se znamení o změně směru jízdy rozsvítí 3x za sebou - jde o obdobu funkce předních stěračů, kdy po krátkém přidržení páčky ostřikovače je přední sklo setřeno 3x.
Závěrem lze říci, že Seat Altea je moderním vozem s dobrým dílenským zpracováním exteriéru i interiéru. S automobilem je možno spojovat přívlastky
"dynamický",
"pohledný" i
"praktický". Drobnou výtku mám k odkládacím prostorám a materiálům, použitým v interiéru, naopak pochvalu zaslouží nová podvozková platforma, celková agilnost vozu a také osvědčený motor 1,9 TDI. Pro budoucí majitele bude jistě radostí jak poklidná jízda s rodinou, tak dynamická jízda v menším obsazení.
Foto: AUTO NEWS NETWORK