Seat Altea - sportovně střižené, kompaktní a prostorné MSV

Jan Fiala, 23. srpna 2004, 19:48 Google+

Seat ALTEA je podle tvrzení automobilky SEAT prvním vozidlem ve třídě MSV (Multi Sport Vehicle). Rozhodli jsme se proto pro Vás tento vůz vyzkoušet a podělit se o nabyté první dojmy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Altea

Altea | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Silueta je díky svažujícímu se bočnímu prolisu dynamická i přes větší výšku vozu. Přední kapota je dosti skloněná a plynule na ni navazuje přední sklo. Koeficient odporu vzduchu Cx je přesto pouhých 0,32, což svědčí o výborně odvedené práci designerů. K čelnímu pohledu jedna zajímavost - Seat Altea má velmi vtipně řešené umístění stěračů čelního skla. V neaktivním stavu jsou stěrače "ukryty" v A sloupku a díky tomu nezhoršují výhled ani neovlivňují proudění vzduchu kolem přední části vozu. Samozřejmě, toto řešení znamená větší tloušťku A sloupků, nicméně výhled z vozu šikmo vpřed tím není nijak zásadně ovlivněn a je srovnatelný s ostatními dnešními vozy. Přední kapota má trojúhelníkový tvar a navazuje na kapkovité, čirým plastem překryté světlomety. Pod výrazným znakem automobilky SEAT je v předním nárazníku otvor ve tvaru úsměvu pro přístup vzduchu k chladiči. Vozu ve výbavě STYLANCE nechybí standardní přední mlhovky v módním kulatém provedení. Při pohledu zezadu vyniká vyšší stavba. Rozměrné víko zavazadlového prostoru má poněkud menší prosklenou část se stěračem a větší "plnou plochu", ale to je daní za nezbytnou tuhost karoserie. Plocha je navíc opticky vylepšena názvem modelu a znakem automobilky, jehož stisknutím se víko otevírá. Po otevření víka se dostáváme k zavazadlovému prostoru o základním objemu 409 litrů. Tato hodnota je na úrovn průměru, a to především díky tomu, že podlaha zavazadlového prostoru je dvojitá.

V interiéru, který je designově velmi vydařený, jsou pohříchu použity tvrdé plasty, byť tyto se tváří jako plasty měkčené nebo látka. Přístroje v "kapličce" jsou kulaté, což zcela zapadá do sportovní stylizace vozu. Výtečný třiramenný volant je doplněn o dálkové ovládání audiosystému. Ve výbavě Stylance je kromě audiosystému s přehrávačem CD také palubní počítač. Ve voze nechybí odkládací prostory, přesto se nelze ubránit dojmu, že jich dnes již bývá více. Řadicí páka skvěle padne do ruky, a tak můžeme přejít k jízdě a ovládání vozu.

Podvozek Seatu Altea je shodný s novým VW Golf V a také s novou Škodou Octavia. To zaručuje nejen komfort na zadních sedadlech, ale především jisté a bezpečné vedení vozu v zatáčkách. Díky víceprvkové zadní nápravě, nevelkým převisům karoserie a její velmi tuhé konstrukce je jízda doslova radostí. V tomto ohledu naplňuje označení třídy slůvkem "sportovní" význam tohoto slova. Sedadla jsou tuhá, ale přesto pohodlná a s dobrým bočním vedením. Naladění podvozku je patřičně tuhé, ale stále je jízda docela komfortní i na rozbitých cestách či kostkách. Pod kapotou vozu tlouklo naftou poháněné srdce - osvědčený čtyřválec 1,9 TDI, tentokrát se vstřikováním "čerpadlo-tryska", maximálním výkonem 77 kW (105 k) a točivým momentem dosahujícím hodnoty 250 Nm pči 1900 otáčkách za minutu. Tento motor, společně s benzinovým agregátem 1,6 o výkonu 75kW, lze považovat za "základní nabídku". Dalšími motorizacemi jsou pak benzinový motor 2,0 FSI o výkonu 110 kW a zástupce nové generace dieselových motorů koncernu VW, přeplňovaný šestnáctiventilový čtyřválec 2,0 TDI (103 kW). Již se základním motorem 1.9 TDI je možno jet poměrně dynamicky, přesto je zřetelná rezerva podvozku, využitá až silnějšími motory. Hlavní předností motoru 1,9 TDI také není jen dynamičnost, ale především úspornost. Při standardním provozu je možná jízda se spotřebou kolem 5 litrů nafty na 100 kilometrů, což je vzhledem k pohotovnostní hmotnosti vozu lehce přes 1400 kilogramů výborná hodnota. Brzdy, standardně kotoučové na všech šestnáctipalcových (volitelně 17") kolech, jsou již v základní výbavě REFERENCE vybaveny systémy ABS a TCS. Brzdy mají předpokládaný ostřejší nástup, lze je výborně dávkovat a vůz i při intenzivním brzdění výborně drží zvolenou stopu. Vtipně je vyřešena funkce blikače, kdy při krátkém stisku a následném uvolnění páčky blikače se znamení o změně směru jízdy rozsvítí 3x za sebou - jde o obdobu funkce předních stěračů, kdy po krátkém přidržení páčky ostřikovače je přední sklo setřeno 3x.

Závěrem lze říci, že Seat Altea je moderním vozem s dobrým dílenským zpracováním exteriéru i interiéru. S automobilem je možno spojovat přívlastky "dynamický", "pohledný" i "praktický". Drobnou výtku mám k odkládacím prostorám a materiálům, použitým v interiéru, naopak pochvalu zaslouží nová podvozková platforma, celková agilnost vozu a také osvědčený motor 1,9 TDI. Pro budoucí majitele bude jistě radostí jak poklidná jízda s rodinou, tak dynamická jízda v menším obsazení.

Foto: AUTO NEWS NETWORK
Vytisknout

Diskuze: Seat Altea - sportovně střižené, kompaktní a prostorné MSV

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Pešek: Zadřel se mi motor... - anotační foto

Pešek: Zadřel se mi motor...

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud