Ford Transit Connect X-Press:

ar1, 13. srpna 2004, 02:43 Google+

S dodávkou z 0 na 100km/h za 7 sekund -- Co vznikne, zabuduje-li se do osvědčené praktické dodávky Ford Transit Connect upravený podvozek, mimořádně výkonný motor a brzdy z „ostrého“ Focusu RS?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Transit Connect X-Press

Transit Connect X-Press | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

No přece Ford Transit Connect X-Press, jedinečný a unikátní model, který je také nejrychlejší verzí mezi všemi modely řady Ford Transit Connect!

Transit Connect X-Press má o 70 mm sníženou světlou výšku, je posazen na elegantních osmnáctipalcových litých kolech OZ, a jeho kabina je zevnitř chráněna masivní ochrannou klecí. Zvenčí na sebe extravagantní dodávka okamžitě upozorňuje efektním bílým lakem s perleťovým efektem a originální grafikou názvu „X-PRESS“.


„Transit Connect je robustní vůz s velkým výkonovým potenciálem, takže jsme si při zahájení prací na verzi X-Press vůbec nemuseli dělat starosti, zda budeme schopni dotáhnout tento úkol do konce,“ říká Paul Sluimer, šéf projektu X-Press. „Spousta dílů a skupin včetně pohonné jednotky a zavěšení kol je totožná nebo velmi blízká modelu Ford Focus, takže jejich použití v projektu X-Press bylo z pohledu konstruktérů docela jednoduché. Podařilo se nám postavit užitkový vůz, s jehož parametry se nemůže měřit žádný jiný! Podle našich propočtů by měl Transit Connect X-Press zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých sedm sekund a dosahovat nejvyšší rychlosti hodně přes 200 km/h. A samozřejmě, tento model – stejně jako všechny ostatní sportovní modely značky Ford – má také vynikající jízdní vlastnosti, skvěle se ovládá a dokáže perfektně brzdit!“


Transit Connect X-Press se tak stává jasným důkazem skutečnosti, že Ford vyvíjí a vyrábí skvěle ovladatelné vozy s výbornými jízdními vlastnostmi pro sektor nejenom osobních, ale i užitkových vozů. Vzhledem k tomu, že sériové modely Transit Connect jsou vysoce ceněné pro své výborné jízdní vlastnosti, nemuseli tvůrci verze Connect X-Press ani příliš zasahovat do konstrukce zavěšení kol.


Pokračovatel tradice extrémních modelů


Ford Connect X-Press je zatím posledním prototypem svého druhu. Znalci a pamětníci si možná vybaví originální model Transit Supervan, který se objevil koncem šedesátých let minulého století a jehož srdcem byl uprostřed uložený motor V8 „big-block“.


V osmdesátých letech na nejrůznějších výstavách a sportovních akcích sklízely obdiv prototypy Supervan 2 a Supervan 3 poháněné motory Cosworth, jejichž tvůrci se nechali inspirovat monoposty F1. A docela nedávno vzbudil nadšení „soutěžní“ Ford Transit WRT, který se v počítačové hře pro Playstation 2 zhostil role doprovodného vozu „ostrého“ soutěžního speciálu Focus RS WRC. Nový Ford Transit Connect X-Press není svými rozměry tak velký, jako jeho extrémní předchůdci, ovšem svými parametry a koncepcí je v mnoha ohledech i předčí!


RS sluší i dodávce!


To nejlepší z ryze sportovních modelů Focus RS a užitkových dodávek Transit Connect se dokonale spojuje právě v ostrém prototypu Transit Connect X-Press. Srdcem supervýkonné dodávky je přeplňovaný čtyřválec Duratec RS se šestnácti ventily a mezichladičem stlačeného vzduchu, který ze zdvihového objemu 2,0 l dává výkon 215 k. Mohutný točivý moment až 310 Nm se přenáší na přední kola prostřednictvím závodní spojky AP, robustní pětistupňové převodovky s krátkými drahami řadicí páky a diferenciálu se zvýšenou svorností Quaife, jehož stavba se v mnohém podobá diferenciálům používaným ve sportovních speciálech. Z Focusu RS pocházejí také kotoučové brzdy Brembo – vpředu jsou ventilované kotouče o průměru 325 mm, vzadu pak plné kotouče o průměru 280 mm.


Prototyp Transit Connect X-Press si podržel koncepci zavěšení kol základního modelu Transit Connect – vpředu jsou tedy vzpěry McPherson, vzadu pak konvenční náprava s příčkou, jakou v různých obměnách používá naprostá většina lehkých užitkových vozů. Samozřejmě, že obě nápravy byly pro použití v prototypu Connect X-Press patřičně upraveny: Přední vzpěry McPherson dostaly například tužší nesouosé pružiny a tvrdší závodní tlumiče Sachs. Pozměněna byla také dolní trojúhelníková ramena a přední náprava byla doplněna o zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm, uchycený prostřednictvím speciálních ložiskových pouzder. Zadní náprava používá listová pera Olgun Celik a zkrutný stabilizátor o průměru 22 mm, rovněž uchycený prostřednictvím speciálních ložiskových pouzder jako v případě předního zavěšení.


Kabina prototypu Transit Connect X-Press je na první pohled kabinou modelu řady Transit Connect, ovšem i tady lze najít řadu speciálních prvků. Jde například o anatomická sportovní sedadla Sparco, čalouněná černo-bílou kombinací kůže a umělého semiše. Dalším osobitým doplňkem kabiny je dorozumívací zařízení (intercom) umožňující komunikaci řidiče a spolujezdce. Connect X-Press má atraktivní sportovní volant a na své sportovní geny tento vůz upozorňuje i tlačítkem, kterým se spouští motor. Palubní přístroje mají osobitý design, novinkou je ukazatel plnicího přetlaku turbodmychadla a varovná kontrolka, upozorňující na nutnost přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.


Transit Connect X-Press rozhodně není určen pro sériovou výrobu. Jeho posláním je spíše být hvězdou autosalonů a propagačních akcí a demonstrovat současné technické možnosti společnosti Ford Motor Company.

FORD TRANSIT CONNECT X-PRESS
TECHNICKÉ SPECIFIKACE


Parametry motoru
Typ motoru: 2.0 16V Duratec RS, vodou chlazený přeplňovaný
čtyřválec s mezichladičem stlačeného vzduchu
Zdvihový objem (cm3): 1988
Vrtání (mm): 84,8
Zdvih (mm): 88,0
Palivo: Bezolovnatý benzin
Maximální výkon kW/k: 158/215
Při otáčkách motoru (1/min): 5500
Max. točivý moment (Nm): 310
Při otáčkách motoru (1/min): 3500

Konstrukce motoru
Válce: Čtyři v řadě, kované ojnice i písty
Hlava motoru: Šedá litina
Blok motoru: Šedá litina
Ventilový rozvod: DOHC, modifikovaná sedla ventilů, výfukové ventily se sodíkovou chladicí náplní
Pohon vačkových hřídelů: Řemen
Řídicí jednotka motoru: Ford EEC-V
Plnění: Vodou chlazené turbodmychadlo Garret, maximální plnicí přetlak 1 bar, vodou hlazený mezichladič stačeného vzduchu, pozměněné sání, nově řešená škrticí klapka
Vstřikování paliva: Sekvenční elektronické vstřikování SEFI
Palivová nádrž: 60 l
Zapalování: Bezdotykový elektronický rozdělovač
Výfukový systém: Laděné sportovní potrubí a tlumiče Bosal s velkou propustností a malým přetlakem
Čistota spalin: Třícestný katalyzátor
Chlazení: Vodní čerpadlo se zvýšeným výkonem, chladiče oleje, vodní mezichladič stlačeného vzduchu, zvětšené ventilátormotoru, tepelně odcloněné turbodmychadlo.

Převodovka
Převodovka: Pětistupňová, speciálně odstupňovaná, s krátkými dráhami řadicí páky. Samosvorný diferenciál Quaife
Spojka: AP Racing

Zavěšení a karoserie
Přední zavěšení: McPherson s tužšími vinutými pružinami a závodními tlumiči Sachs. Upravená spodní trojúhelníková ramena, zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm uchycený speciálními ložiskovými pouzdry.
Zadní zavěšení: Zadní náprava typu Hotchkiss s listovými pery Olgun Celik, zkrutný stabilizátor o průměru 23 mm uchycený speciálními ložiskovými pouzdry. Dvouplášťové tlumiče Sachs.

Brzdy
Přední brzdy: Brembo, čtyřpístkové, ventilované kotouče o průměru 325 mm
Zadní brzdy: Dvoupístkové, plné kotouče o průměru 280 mm
Protiblokovací systém ABS: Bosch MK25

Řízení: Hřebenové s hydraulickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu z rejdu do rejdu

Kola a pneumatiky: Litá kola OZ o rozměru 18 x 8“ se speciálními nízkoprofilovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 225/40 R18

Karoserie: Krátký rozvor, nízká střecha, dvoje boční dveře, zadní vzhůru výklopné dveře. Lak s perleťovým efektem a tříbarevným nápisem „X-Press“. Samonosná svařovaná karoserie, vnitřní bezpečnostní rám, zpevněný přední pomocný rám, deformační zóny vpředu i vzadu. Ochrana proti nárazům z boků.

Interiér: Sportovní anatomická sedadla Sparco čalouněná černo-bílou kombinací kůže/umělý semiš Alcantara. Dorozumívací zařízení intercom. Sportovní volant. Originální dveřní kliky a kličky spouštění oken. Přepracovaný přístrojový štít s ukazatelem plnicího přetlaku turbodmychadla a varovnou kontrolkou, signalizující nutnost přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.

Výbava: Klimatizace, CD přehrávač se zásobníkem na 6 CD disků zabudovaný do palubní desky, 2 náhradní kola s pneumatikami se směrovým dezénem.

Bezpečnost: Systém ochrany proti odcizení Ford PATS

Ford
Vytisknout

Diskuze: Ford Transit Connect X-Press:

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nové MPV od Hondy bude na podzim - anotační foto

Nové MPV od Hondy bude na podzim

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud