Zatím všeobecně používané anglické označení nejmodernější generace akumulační vstřikovací soustavy vznětových motorů (common rail = společné potrubí).
Princip vstřikování je poměrně jednoduchý. Vysokotlaké čerpadlo plní jistý společný (common) akumulační objem (trubku, lištu, rozvaděč či dráhu - rail) palivem pod vysokým tlakem. Z této zásoby uvolňují jednotlivé elektromagneticky ovládané vstřikovací ventily potřebné množství paliva (dávku) pro každý válec motoru. Common-rail je tedy velice podobný vícebodovému vstřikování paliva zážehových motorů, které ale pracuje s podstatně nižšími tlaky. Nová soustava je typickým příkladem tzv. metatroniky, tedy spojení jednoduchých základních prvků mechaniky se spolehlivou logikou elektroniky.
Schéma soustavy common-rail: 1 - palivová nádrž, 2 - vysokotlaké čerpadlo, 3 - společné potrubí (common-rail), 4 - vstřikovací ventily jednotlivých válců, 5 - elektronická řídicí jednotka, 6 - čidla. Vznětový čtyřválec Toyota se čtyřventilovým rozvodem 2x OHC a přímým vstřikováním paliva soustavou common-rail. Uprostřed je vysokotlaké čerpadlo poháněné rozvodovým řemenem. Dodává stále palivo do společného potrubí, spojeného krátkými trubkami s elektromagnetickými vstřikovači paliva. Podle této části dostala vstřikovací soustava název "common-rail". Společná část potrubí je spojena s vysokotalkým čerpadlem a vstřikovači jednotlivých válců. AUTO forum
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.