Motory a převodovky nových Mercedesů Tř. A

ar1, 18. června 2004, 19:39 Google+

Vyšší výkon, vyšší točivý moment, více radosti z jízdy – to byly cíle vývoje motorů pro nový Mercedes-Benz Třídy A, ...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Třída A

Třída A | foto: DaimlerChrysler Automotive Bohemia

Sdílejte článek

který v červnu oslaví svojí světovou premiéru a od podzimu se objeví u smluvních partnerů stuttgartské automobilky. Do motorového programu nového kompaktního vozu bude zařazeno sedm čtyřválců, mezi kterými se objeví tři nově vyvinuté motory CDI s přímým vstřikem nafty a také nový zážehový agregát přeplňovaný turbodmychadlem dávající výkon 142 kW/193 k. K dalším novinkám patří poprvé u Mercedesu použitá převodovka s plynulou změnou převodových stupňů, kterou lze na přání kombinovat se všemi nabízenými motory. Premiéru bude mít také nová šestistupňová převodovka manuální.

Vzhledem k předchozímu modelu se zvýšil výkon zážehových i vznětových motorů určených pro novou Třídu A až o 38 procent, u točivého momentu byl dosažen nárůst kolem 46 procent. Všechny tyto čtyřválce splňují přísné limity ekologické normy EU-4, pro vznětové motory je množné na přání získat filtr pevných částic. I přes zvýšení výkonu se podařilo u zážehových motorů snížit jejich spotřebu.




Motory určené pro novou Třídu A se vyznačují nezvyklou konstrukcí, která umožňuje jejich uložení za přední nápravou v úhlu až 59 stupňů. Tím se tyto čtyřválce stávají důležitými komponenty inteligentní koncepce pasivní bezpečnosti: při těžké čelní kolizi sklouznou šikmo dolů aniž by zasáhly do prostoru pro cestující.

Výkonové spektrum třech nově vyvinutých vznětových motorů CDI sahá od 60 kW/82 k do 103 kW/140 k. K podstatným změnám vzhledem k předchozímu modelu patří zvětšení zdvihového objemu z 1689 cm3 na 1991 cm3, vyšší tlaky pro vznícení směsi a vstřikování common-rail druhé generace, které pracuje s dvojitým předvstřikem a vyšším vstřikovacím tlakem (1600 bar). Tyto a ještě další opatření ovlivňují nárůst výkonu a točivého momentu, pokles škodlivých emisí ve výfuku a zlepšují akustický projev motoru. Motor nového modelu A 160 CDI dává nyní o devět procent vyšší výkon (60 kW/82 k) a zároveň také o 12,5 procenta vyšší točivý moment (180 Nm) než dosavadní A 160 CDI. Nový vznětový motor modelu A 180 CDI má s 80 kW o 14 procent vyšší výkon než měl motor modelu A 170 CDI a v rozmezí otáček 1600 až 2600 1/min dává o téměř 39 procent vyšší točivý moment.

Na vrcholu nabídky vznětových motorů Třídy A bude nyní agregát modelu A 200 CDI, který z hlediska agility a radosti z jízdy překonává dosud známá měřítka. Tento motor s přímým vstřikem nafty přeplňovaný turbodmychadlem s natáčením rozváděcích lopatek turbíny pracující s tlakem 180 bar pro vznícení směsi dává výkon 103 kW/140 k a je schopen vyvinout točivý moment 300 Nm mezi otáčkami 1600 až 3000 1/min. Tyto hodnoty zajišťují mimořádné zrychlení i při předjíždění. Spotřeba nových motorů Třídy A zůstala na příkladné úrovni dosavadního kompaktu.

Na přání dodávaný filtr pevných částic snižuje emise sazí o dalších 99 procent. Jeho regenerace probíhá bez jakékoliv příměsi a má dlouhou životnost.
Zážehové motory: nový A 200 TURBO s výkonem 142 kW/193 k

Zážehové čtyřválce nové Třídy A dosahují v porovnání s předchozím modelem až o 38 procent vyšší výkon a točivý moment zvýšený o 36 procent. Zároveň se u nich snížila spotřeba, škodliviny ve výfuku a hlučnost. S modelem A 200 TURBO dostává Třída A nové výkonové rozměry: se 142 kW/193 k se tento motor vyšplhal na litrový výkon zhruba 70 kW a řadí se tak k nejsilnějším hnacím agregátům své objemové třídy. Maximální točivý moment 280 Nm zůstává v širokém pásmu otáček až k dosažení maximálního výkonu při 4850 1/min konstantní. Turbodmychadlo bylo vyvinuto společnými silami inženýrů Mercedesu a jejich kolegů z vývojového střediska DaimlerChrysler.

Zvýšení výkonu a nárůst točivého momentu zážehových motorů nových modelů A 150, A 170 a A 200 je dáno o 100 cm3 větším zdvihovým objemem a zařazením turbulenčního sacího kanálu, který má vliv na získání vyššího točivého momentu v nízkých otáčkách.

Snížení třecích ztrát u pístů, ojnic a ventilového rozvodu obdobně jako další zlepšení homogenity palivové směsi zážehových motorů přispělo největší měrou k jejich nízké specifické spotřebě. I přesto, že tyto motory nové Třídy A mají vyšší výkon, v jízdním cyklu příslušné normy dosahují menší spotřeby než jejich předchůdci.

AUTOTRONIC: premiéra první samočinné převodovky Mercedesu s plynulým řazením

S novou samočinnou převodovkou AUTOTRONIC začíná u Mercedesu nová éra převodové techniky. AUTOTRONIC pracuje na principu „Continous Variable Transmission“, u kterého se mění převody plynule prostřednictvím kuželových kotoučů variátoru a článkového pásu. S touto převodovkou zrychluje Třída A bez přerušení tažné síly a motor dosahuje svoje výkonové maximum rychleji než u běžné samočinné převodovky. Kromě toho pracuje plynule řadící převodovka AUTOTRONIC s vyšším jízdním i akustickým komfortem.

U této převodovky může řidič volit mezi dvěma jízdními programy. Při zařazení komfortního programu udržuje převodovka stále co možno nejnižší otáčky motoru, takže vůz zrychluje umírněně s malou spotřebou paliva. Sportovní program umožňuje převodovce automaticky odlišit individuální způsob jízdy řidiče a přizpůsobit mu strategii řazení. Převodovka AUTOTRONIC dává možnost zvolit i program ručního řazení, který celkový rozsah převodu rozděluje do sedmi virtuálních stupňů. Řazení směrem nahoru a směrem dolů se děje jemným dotykem páky voliče.

Kompletní převodovka AUTOTRONIC s hliníkovou skříní má délku pouhých 330 mm a je tak nejkompaktnější převodovkou s plynulým řazením na světě.

Obdobně jako AUTOTRONIC je nově vyvinutá i šestistupňová manuální převodovka, dodávaná sériově do modelů A 180 CDI, A 200 CDI a A 200 TURBO. U ostatních motorových variant nové Třídy A je použita osvědčená manuální převodovka, kterou technici v některých detailech vylepšili a přizpůsobili novým motorům.


tisková zpráva DaimlerChrysler Automotive Bohemia

Vytisknout

Diskuze: Motory a převodovky nových Mercedesů Tř. A

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Rexton

SsangYong Rexton na český trh!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud