25 let Mercedes-Benz Třídy G - G55 AMG

Petr Horák, 2. června 2004, 12:04 Google+

Mercedes-Benz Třídy G slaví svoje 25. výrobní jubileum. Stuttgartská automobilka představila tento robustní terénní vůz veřejnosti na jaře roku 1979.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
G55 AMG

G55 AMG | foto: DaimlerChrysler Automotive Bohemia

Sdílejte článek

Od té doby bylo vyrobeno celkem kolem 175 000 automobilů Třídy G, které si našly zákazníky ve všech koutech světa. Svým nezaměnitelným tvarem, který se po celé čtvrt století neměnil a svojí vynikající technikou dosáhl tento Mercedes mezi terénními vozy kultovního postavení a na automobilovém trhu patří mezi klasiky. V letech 2002 a 2003 se jeho odbyt díky značné poptávce v USA výrazně zvýšil.

Průběžnou modernizací udržuje Třída G stále krok s technologickým pokrokem a dnes se může chlubit nejvýkonnějším systémem pohonu. Kombinací stálého pohonu všech kol s elektronicky řízeným trakčním systémem 4ETS, stabilizační funkcí ESP, terénním převodem a třemi přiřaditelnými závěrami diferenciálů zdolává Třída G nejen složitý terén ale také na silnici nabízí bezpečnou jízdu, typickou pro značku Mercedes-Benz. Od poloviny roku 2004 se na vrchol modelové nabídky dostane nový G 55 AMG, jehož osmiválcový motor přeplňovaný kompresorem dává výkon 350 kW/476 k a točivý moment dosahuje 700 Nm.

Vývoj tohoto terénního vozu začal v roce 1972 smlouvou o spolupráci mezi automobilkami Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Grazu. V průběhu roku 1975 padlo rozhodnutí o jeho sériové výrobě a zároveň se začalo se stavbou nového závodu v Grazu, kde se Třída G ještě dnes vyrábí převážně ruční prací. Při její premiéře na jaře 1979 byly pro pohon kabrioletu a vozu kombi s dlouhým a krátkým rozvorem k dispozici čtyři motorové varianty pokrývající výkonové spektrum od 53 kW/72 k do 110 kW/150 k. Dnes tvoří výrobní program Třídy G pět modelů mezi jejichž pohonné jednotky patří i tři výkonné osmiválce.

Perfektní schopnost zdolávat terén postavená na robustní technice

Už od samého počátku byla Třída G koncipována pro nasazení v nejtěžším terénu. Stabilní pozici tohoto Mercedesu mezi terénními vozy vytváří rám z uzavřených podélných profilů a příčných nosníků, které zaručují mimořádnou pevnost v ohybu a v krutu. Na rámu jsou uchyceny tuhé nápravy robustní konstrukce s rozměrnými vinutými pružinami a dlouhou pružící drahou, které zvyšují průchodnost terénem. Se stoupavostí do 80 procent, stabilitou do 54 procent náklonu, 21 centimetrovou světlostí a s nájezdovým úhlem 36 stupňů (vpředu) a 27 stupňů (vzadu) je Třída G schopna pokořit i ty nejtěžší terénní pasáže. Zároveň ale na běžné silnici zaručuje takto řešený podvozek bezpečnou a komfortní jízdu.

Pozoruhodné je, že základní technickou koncepci nebylo zapotřebí měnit. Přesto inženýři terénní Mercedes průběžně modernizují, zvláště pak jeho technickou stránku i výbavy. Již o dva roky později se do nabídky dostala samočinná převodovka a klimatizace, v roce 1990 byla Třída G sériově dodávána se stálým pohonem všech kol, závěrami diferenciálů na přední i zadní nápravě a s možností stoprocentního uzavření diferenciálu mezinápravového. Od roku 2001 je Třída G vybavena ještě ESP, 4ETS a brzdovým asistentem a disponuje tak na světě jedinečnou kombinací výkonných trakčních a bezpečnou jízdu zaručujících systémů.


Nový G 55 AMG s kompresorem přeplňovaným motorem V8 o výkonu 350 kW/476 k

Na vrcholu nabídky modelů Třídy G se od poloviny roku 2004 objeví nové
G 55 AMG. Jeho vidlicový osmiválec do V dává výkon 350 kW/476 k a od 2650 1/min disponuje točivým momentem 700 Nm. Těmito hodnotami nové G 55 AMG překonává svého předchůdce s motorem V8 plněným atmosférickým tlakem o 34 procent ve výkonu a v točivém momentu o 32 procent. Jinými slovy: jak na silnici tak i v terénu má nové G 55 AMG bohatou výkonovou rezervou a posádce vozu poskytuje nesrovnatelnou míru suverenity, exkluzivity a v neposlední řadě i jízdní dynamiky. To dokumentují například dosahované jízdní výkony, které by mohly být ozdobou i některých sportovních vozů: při rozjezdu z klidu na 100 km/h uplyne 5,6 s a nejvyšší rychlost je 210 km/h.

Zvýšený nárůst prodeje v letech 2001 až 2003

Od roku 1979 vyrobil Mercedes-Benz celkem asi 175 000 vozů Třídy G. Vůbec nejvíc se prodalo na světě těchto terénních vozů v roce 2002 – celkem 8 700. Během loňského roku se jich podařilo prodat 7 500, což bylo o 87 procent víc nežli v roce 2000. Tento výrazný nárůst prodeje je dán značnou oblibou Třídy G v USA, kde se robustní Mercedes začal nabízet od listopadu 2001. V Evropě stoupla poptávka po vozech Třídy G oproti roku 2000 o zhruba 26 procent, v Asii a Australii pak o více než 30 procent.







Kronika - 25 let Mercedes-Benz Třídy G
1973
Duben - vznik prvního dřevěného modelu připravovaného terénního Mercedesu.

1974
Jízdní zkoušky prvního prototypu.

1975
Potvrzení úspěšných vyhlídek Mercedesu určeného do terénu. Počátek stavebních prací na nové výrobní hale v Grazu.

1979
Představení Třídy G tisku v jižní Francii. 10.února - začátek výroby modelů 230 G, 240 GD, 280 GE a 300 GD.

1980
Rozšíření nabídky o uzavřený skříňový vůz s krátkým a dlouhým rozvorem náprav.

1981
První úprava modelů: V nabídce vozů 280 GE a 300 GD nyní také samočinná převodovka, klimatizace, podélné lavice nákladní plochy, přídavné nádrže, tropická střecha, ochranná mřížka světlometů, lanový naviják, hardtop pro kabriolet a mechanický pomocný pohon. Rozšíření nabídky barevných odstínů z pěti na 22.

1982
• Mechanické vstřikování paliva pro modely 230 G a 280 GE přejmenované na 230 GE resp.280 GE. Výkon motoru modelu 230 GE se zvýšil na 92 kW/125 k.
• Rozšíření výbavy na přání o sedačky Recaro, přídavné topení, nízkoprofilové pneumatiky na kolech z lehké slitiny a o širší blatníky.

1983
• Čtyřstupňová samočinná převodovka pro zvláštní výbavu modelu 230 GE.
• Druhá modernizace: čtyři nové barevné odstíny v metalíze a pětistupňová převodovka.
• Vítězství posádky Jacky Ickx a Claude Brasseur v Rallye Paříž-Dakar na voze 280 GE.

1985
• Třetí modernizace: sériové závěry diferenciálu, centrální uzamykání a otáčkoměr.
• Skládací střecha místo jednoduché plachty pro kabriolet.

1986
• Řízený katalyzátor pro model 230 GE..
• Červenec - výroba 50 000. vozu Třídy G.

1987
• Čtvrtá modernizace: elektrické ovládání oken, automatická anténa a dvojitá roletka pro zakrytí zavazadlového prostoru.
• Doplnění výrobního programu o podvozek s kabinou s rozvorem náprav 3,12 m.
• Září - představení nového modelu 250 GD s výkonem 62 kW/84 k. .
• První plány nové modelové řady 463.

1988
Loketní opěrky pro sedadla řidiče a spolujezdce.

1989
• Na 300 kusů limitovaný zvláštní model 230 GE Classic k desetiletému jubileu Třídy G.
• Září- autosalon ve Frankfurtu (IAA): prezentace nové modelové řady 463 se stálým pohonem všech kol, odpojitelným systémem ABS a vnitřním vybavením s použitím ušlechtilého dřeva.

1990
• Duben - start modelové řady 463 s variantami 230 GE, 300 GE, 250 GD a 300 GD. Nabídka tří druhů karoserií.
• Skončení výroby modelů 240 GD a 300 GD řady 460.

1992
• Výroba Třídy G v Řecku, s dovozem jednotlivých dílů do montážního závodu.
• Zavedení modelové řady 461 pro profesionální užití.
• Nahrazení dosavadního 2,5 l agregátu 2,9 l naftovým motorem s atmosférickým sáním.
• Květen - představení nového modelu 350 GD TURBODIESEL.
• První modernizace typu 463: na přání tempomat, kryt náhradního kola z ušlechtilé oceli, boční stupátka, zakrytí prostoru pro zavazadla a dřevěné ozdoby v interiéru.
• Červen- výroba 100 000. terénního vozu Třídy G.

1993
• Doplnění výrobního programu modelové řady 461 o podvozek s kabinou s rozvorem 3,40 m.
• Prezentace zvláštního modelu 500 GE s osmiválcovým motorem a luxusním vybavením. Výkon motoru V8 177 kW/241 k, omezení výroby na 500 exemplářů..
• Přechod na nové označení modelů: G 230, G 350 TURBODIESEL.

1994
• Druhá modernizace modelové řady 463: brzdové kotouče vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče.
• Nahrazení modelu G 300 novým G 320 se silnějším motorem o výkonu 155 kW/210 k.

1995
Centrální uzamykání s dálkovým ovládáním a ochrana proti odcizení pro všechny modely Třídy G.

1996
• Představení kabrioletu s elektropneumatickým ovládáním střechy a modelu G 300 TURBODIESEL.
• Modernizace a doplnění sériové výbavy o čistící zařízení světlometů, tempomat a airbag spolujezdce.

1997
• Náhrada řadového šestiválce v modelu G 320 řady 463 šestiválcem V6.
• Elektronicky řízená pětistupňová samočinná převodovka v sériové výbavě modelu G 320.
• Náhrada modelu 290 GD s naftovým motorem s atmosférickým sáním modelem 290 GD TURBODIESEL s motorem o výkonu 88 kW/120 k.

1998
Čtvrtá modernizace: kromě modelů G 320 a G 300 TURBODIESEL nově v programu model G 500 (218 kW/296 k).

1999
• Březen - představení exkluzivního modelu G 500 CLASSIC s omezením výroby na 400 kusů.
• Doplnění sériového vybavení modelů Třídy G o multifunkční volant.
• Prezentace modelu G 55 AMG s motorem o výkonu 260 kW/354 k.
• Mercedes-Benz G 500 Guard ve třech verzích pancéřování.

2000
• Pařížský autosalon - představení nové modelové řady pro rok 2001 s přepracovaným interiérem pro ještě větší komfort.
• Nový naftový motor V8 (184 kW/250 k) v modelu G 400 CDI.
• Nová kola z lehké slitiny, chromovaná čelní maska, nárazníky v barvě vozu pro modely s motorem V8.

2001
• Podzim - nové systémy jízdní dynamiky: elektronicky řízený program stabilizace směru jízdy ESP, brzdový asistent a protiprokluzová funkce kol 4ETS.
• Zavedení Třídy G v USA

2002
Nový model G 270 CDI s naftovým motorem o výkonu 115 kW/156 k.

2003
Integrace směrových blikačů do vnějších zpětných zrcátek.

2004
• Autosalon v Ženevě: světová premiéra nového modelu G 55 AMG s motorem V8 přeplňovaným kompresorem (výkon 350 kW/476 k)
• 25 let výroby Třídy G
Vytisknout

Diskuze: 25 let Mercedes-Benz Třídy G - G55 AMG

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

GM Daewoo postaví v Koreji novou motorárnu - anotační foto

GM Daewoo postaví v Koreji novou motorárnu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud