Bezpečnost: Airbag

ar1, 4. května 2004, 01:27 Google+

Bezpečnostní vzduchový polštář je přídavné zařízení zadržovací soustavy automobilu (označuje se SRS, neboli supplementary restraint system),...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Airwave

Airwave | foto: Honda Motor

Sdílejte článek

doplňující bezpečnostní pásy a zvyšující účinnost ochrany cestujících při havárii. Je to vzduchový vak objemu několika desítek litrů, který se při dosažení předem stanoveného zpomalení (nejčastěji při čelním nárazu), signalizovaného zvláštním čidlem, naplní v několika milisekundách inertním plynem, zachytí tělo cestujícího a zabrání jeho styku s tuhými částmi interiéru vozu, které by způsobily zranění. Zpočátku se airbag používal jen k ochraně řidiče a byl ukryt v hlavě volantu, v novější době se montuje i do přístrojové desky před spolujezdce. Některé vozy mají již i boční airbagy, ukryté ve sloupcích karoserie, bočních stěnách, v rámu dveří nebo bočních polštářích sedadel, chránící cestující při bočním nárazu nebo při převácení vozu. Dokonce se zkoušejí v prototypech i vnější airbagy, montované např. do kapot, které chrání při srážce chodce či cyklisty.

Airbag - vzduchový bezpečnostní vak se při čelním nárazu nebo prudkém zabrzdění naplní v několika milisekundách vzduchem a zachytí těla upoutaných cestujících vržených setrvačností proti přístrojové desce, volantu a dalším tuhým částem vnitřku automobilu. Nenahrazuje ale bezpečnostní pásy, a je jen přídavným zádržným systémem. Airbag pro řidiče je ukryt v hlavě volantu spolu s aktivačním zařízením spojeným s čidlem zpoždění. Airbag pro spolujezdce je skryt v přístrojové desce. Má větší objem než airbag řidiče, neboť spolujezdec nemá možnost vzepřít se rukama proti volantu. V nafouknutém stavu určují jeho tvar zádržné proužky. Na dolním snímku je řez generátorem plynu naplněným aktivní látkou ve tvaru tablet.

- AUTO forum  -

Vytisknout

Diskuze: Bezpečnost: Airbag

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nuvola

Historie: Alfa Romeo a její vznik

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud