doplňující bezpečnostní pásy a zvyšující účinnost ochrany cestujících při havárii. Je to vzduchový vak objemu několika desítek litrů, který se při dosažení předem stanoveného zpomalení (nejčastěji při čelním nárazu), signalizovaného zvláštním čidlem, naplní v několika milisekundách inertním plynem, zachytí tělo cestujícího a zabrání jeho styku s tuhými částmi interiéru vozu, které by způsobily zranění. Zpočátku se airbag používal jen k ochraně řidiče a byl ukryt v hlavě volantu, v novější době se montuje i do přístrojové desky před spolujezdce. Některé vozy mají již i boční airbagy, ukryté ve sloupcích karoserie, bočních stěnách, v rámu dveří nebo bočních polštářích sedadel, chránící cestující při bočním nárazu nebo při převácení vozu. Dokonce se zkoušejí v prototypech i vnější airbagy, montované např. do kapot, které chrání při srážce chodce či cyklisty.
Airbag - vzduchový bezpečnostní vak se při čelním nárazu nebo prudkém zabrzdění naplní v několika milisekundách vzduchem a zachytí těla upoutaných cestujících vržených setrvačností proti přístrojové desce, volantu a dalším tuhým částem vnitřku automobilu. Nenahrazuje ale bezpečnostní pásy, a je jen přídavným zádržným systémem. Airbag pro řidiče je ukryt v hlavě volantu spolu s aktivačním zařízením spojeným s čidlem zpoždění. Airbag pro spolujezdce je skryt v přístrojové desce. Má větší objem než airbag řidiče, neboť spolujezdec nemá možnost vzepřít se rukama proti volantu. V nafouknutém stavu určují jeho tvar zádržné proužky. Na dolním snímku je řez generátorem plynu naplněným aktivní látkou ve tvaru tablet.
- AUTO forum -