Bezpečnostní vzduchový polštář je přídavné zařízení zadržovací soustavy automobilu (označuje se SRS, neboli supplementary restraint system),...
doplňující bezpečnostní pásy a zvyšující účinnost ochrany cestujících při havárii. Je to vzduchový vak objemu několika desítek litrů, který se při dosažení předem stanoveného zpomalení (nejčastěji při čelním nárazu), signalizovaného zvláštním čidlem, naplní v několika milisekundách inertním plynem, zachytí tělo cestujícího a zabrání jeho styku s tuhými částmi interiéru vozu, které by způsobily zranění. Zpočátku se airbag používal jen k ochraně řidiče a byl ukryt v hlavě volantu, v novější době se montuje i do přístrojové desky před spolujezdce. Některé vozy mají již i boční airbagy, ukryté ve sloupcích karoserie, bočních stěnách, v rámu dveří nebo bočních polštářích sedadel, chránící cestující při bočním nárazu nebo při převácení vozu. Dokonce se zkoušejí v prototypech i vnější airbagy, montované např. do kapot, které chrání při srážce chodce či cyklisty.
Airbag - vzduchový bezpečnostní vak se při čelním nárazu nebo prudkém zabrzdění naplní v několika milisekundách vzduchem a zachytí těla upoutaných cestujících vržených setrvačností proti přístrojové desce, volantu a dalším tuhým částem vnitřku automobilu. Nenahrazuje ale bezpečnostní pásy, a je jen přídavným zádržným systémem. Airbag pro řidiče je ukryt v hlavě volantu spolu s aktivačním zařízením spojeným s čidlem zpoždění. Airbag pro spolujezdce je skryt v přístrojové desce. Má větší objem než airbag řidiče, neboť spolujezdec nemá možnost vzepřít se rukama proti volantu. V nafouknutém stavu určují jeho tvar zádržné proužky. Na dolním snímku je řez generátorem plynu naplněným aktivní látkou ve tvaru tablet.
- AUTO forum -
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?