Postupně vám budeme představovat technické výrazy a jejich popis, jak vznikly a jak vlastně pracují. Začínáme s ABS.
Rozšířené označení protiblokovacích soustav brzd (z německého Antiblokiersysteme). Elektronicko-hydraulické regulátory brzdné síly zabraňují blokování kol při intenzivním brzdění zejména za nestejných či měnících se adhezních podmínek. Čidla na jednotlivých kolech měří jejich otáčky a až dvacetkrát za sekundu je signalizují počítači řídicí jednotky, který je analyzuje. Dosáhne-li se hranice blokování, řídicí jednotka omezí tlak v příslušné větvi brzdové soustavy, sníží tak brzdnou sílu a zamezí blokování. Vzápětí však čerpadlo soustavy brzdnou sílu opět zvýší až k hranici blokování. Tento cyklus se opakuje několikrát za sekundu a je dokonalejší obdobou přerušovaného brzdění vyvolávaného řidičem, působí však nezávisle na něm. ABS zvyšuje aktivní bezpečnost vozu, neboť zmenšuje nebezpečí smyku a umožňuje brzdit i v zatáčce. První mechanická protiblokovací soustava Maxaret-Dunlop byla nejprve použita v r. 1962 u letadel a v r. 1965 v prototypu vozu Jensen FF, první elektronické ABS předvedly firmy ATE, Bosch, Knorr, Grau a Westinghouse v r. 1969.
- AUTO forum -
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?