Postupně vám budeme představovat technické výrazy a jejich popis, jak vznikly a jak vlastně pracují. Začínáme s ABS.
Rozšířené označení protiblokovacích soustav brzd (z německého Antiblokiersysteme). Elektronicko-hydraulické regulátory brzdné síly zabraňují blokování kol při intenzivním brzdění zejména za nestejných či měnících se adhezních podmínek. Čidla na jednotlivých kolech měří jejich otáčky a až dvacetkrát za sekundu je signalizují počítači řídicí jednotky, který je analyzuje. Dosáhne-li se hranice blokování, řídicí jednotka omezí tlak v příslušné větvi brzdové soustavy, sníží tak brzdnou sílu a zamezí blokování. Vzápětí však čerpadlo soustavy brzdnou sílu opět zvýší až k hranici blokování. Tento cyklus se opakuje několikrát za sekundu a je dokonalejší obdobou přerušovaného brzdění vyvolávaného řidičem, působí však nezávisle na něm. ABS zvyšuje aktivní bezpečnost vozu, neboť zmenšuje nebezpečí smyku a umožňuje brzdit i v zatáčce. První mechanická protiblokovací soustava Maxaret-Dunlop byla nejprve použita v r. 1962 u letadel a v r. 1965 v prototypu vozu Jensen FF, první elektronické ABS předvedly firmy ATE, Bosch, Knorr, Grau a Westinghouse v r. 1969.
- AUTO forum -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.