Petr Fulín, dvojnásobný šampion v evropském poháru cestovních vozů FIA ETCC (European Touring Car Cup) a dvojnásobný vítěz Zlatého volantu, bude letos obhajovat svá prvenství v ETCC z obou předchozích let s vozem SEAT Leon Cup Racer v barvách českého zastoupení značky SEAT a týmu Křenek Motorsport.
Celý projekt spolupráce značky SEAT s Petrem Fulínem nese název SEAT OLÉ MOTORSPORT a stane se součástí komunikace na podporu programu operativního leasingu pro soukromé osoby SEAT OLÉ!, nabízeného ve spolupráci se SEAT Finance od ŠkoFINu. Program SEAT OLÉ! byl pro fanoušky sportovních vozů v letošním roce rozšířen o nabídku OLÉ! SPORT s modely CUPRA.
„Loňská sezona byla fantastická a rozhodně nebude snadné podobný úspěch zopakovat. Nový Leon je však úplně nové auto na nejvyšší technické úrovni, takže věřím, že s podporou zkušeného týmu Křenek Motorsport a českého zastoupení značky SEAT budeme opět v závodech ETCC určovat tempo a podaří se nám obhájit loňská prvenství,“ říká Petr Fulín.
„Je fantastické, že budeme po několika letech v nové sezoně vídat Petra Fulína opět za volantem okruhového Leonu, a jsme rádi, že nejtalentovanějšího českého okruhového jezdce současnosti můžeme v jeho snaze o maximální výkony podporovat nejlepší závodní technikou značky SEAT. Jsme přesvědčeni, že nový Leon Cup Racer má všechny předpoklady k tomu, aby s ním Petr Fulín bojoval o nejvyšší pozice v ETCC. Držíme Petrovi palce!“ říká Aleš Novák, ředitel divize SEAT společnosti Porsche Česká republika.
Kalendář ETCC pro rok 2015 zahrnuje celkem šest závodů, přičemž na atraktivní okruhové závody cestovních vozů se mohou těšit také fanoušci motoristického sportu v České republice. Letošní ročník evropského poháru cestovních vozů odstartuje o prvním květnovém víkendu na maďarském Hungaroringu. Další závody se pojedou v termínech 20. až 21. června na Slovensku (Slovakiaring) a 27. až 28. června na francouzském okruhu Paul Ricard. Po letní přestávce bude evropský pohár cestovních vozů pokračovat na brněnském Masarykově okruhu (5. až 6. září), po němž bude následovat závodní víkend na belgickém okruhu Zolder (19. až 20. září). Finále je naplánováno na 10. až 11. října na italském okruhu Pergusa. První tři závody se pojedou v rámci závodů WTCC.
Petr Fulín je držitelem závodní licence od roku 2006. Plzeňský rodák, který letos v únoru oslaví 38. narozeniny, jezdil v letech 2009 až 2011 mimo jiné s vozem SEAT Leon v pohárech Supercopa a Eurocup a v roce 2011 dojel s vozem SEAT Leon TDI na druhém místě v závodě Epilog 6 hodin na brněnském okruhu. Od roku 2012 patří Petr Fulín k největším hvězdám Evropského poháru cestovních vozů ETCC (European Touring Car Cup). V první sezoně skončil třetí a v dalších dvou nasbíral během sezony nejvíc bodů ze všech konkurentů, a stal se tak šampionem ETCC. Dvojnásobný vítěz Zlatého volantu (2013 a 2014; v roce 2012 byl druhý) si vedl při loňské obhajobě titulu v ETCC suverénně. V sedmi z deseti závodů projel cílem jako první a i ve zbývajících třech podnicích stál vždy na stupních vítězů. Petr Fulín si loni vyzkoušel i závod mistrovství světa, v němž vyhrál svou kategorii.
Spolupráce talentovaného závodního jezdce Petra Fulína se závodním týmem Křenek Motorsport je dlouhodobě velmi úspěšná. Od sezony 2012 působí v seriálu FIA ETCC, v němž Petr Fulín získal titul mistra ETCC v letech 2013 i 2014. Loni se druhý jezdec týmu Křenek Motorsport Michal Matějovský umístil na druhém místě, takže celý tým vyhrál pro Českou republiku v ETCC i pohár národů.
Křenek Motorsport působí na tuzemské i mezinárodní závodní scéně již od roku 1996. Jeho zakladatelem a vůdčí osobností je od počátku Ing. Josef Křenek, jenž se po absolutoriu vysoké technické školy v německém Rüsselsheimu a ukončení aktivní kariéry automobilového jezdce soustavně věnuje manažerské a organizátorské práci v oblasti motoristického sportu. Zavodní tým, který se dnes prezentuje především na okruzích, byl v minulosti aktivní také v rallye a závodech do vrchu. Například v úspěšné sezóně v roce 2005 získal tým Křenek Motorsport tituly mistra ČR ve všech závodních kategoriích (okruhy, vrchy i soutěže).
SEAT má se závody cestovních vozů velké zkušenosti a s novým okruhovým závodním vozem Leon Cup Racer hodlá navázat na skvělé sportovní úspěchy z uplynulých let, v nichž SEAT Leon patřil mezi nejúspěšnější závodní cestovní vozy – například v letech 2008 a 2009 získal SEAT Leon TDI mistrovské tituly WTCC (FIA World Touring Car Championship) v hodnocení jezdců i značek a seriály SEAT Leon Supercopa a Eurocup patří mezi nejoblíbenější pohárové závody v motoristickém sportu.
Základem závodního vozu SEAT Leon Cup Racer je prodejně mimořádně úspěšná aktuální generace modelové řady SEAT Leon, jejíž sportovní kvality jsou vysoce oceňovány zákazníky i motoristickými novináři. Výrazně rozšířená karoserie závodní verze Leon Cup Racer disponuje souborem propracovaných aerodynamických prvků a na první pohled zaujme svými pozoruhodnými proporcemi. Svalnatě tvarovaná karoserie spočívá na 18“ kolech SEAT Sport a její agresivní charakter plyne částečně z rozchodu kol, který je o téměř 40 centimetrů širší než u sériově vyráběného modelu. Závodní vůz SEAT Leon Cup Racer má rozvor 2666 mm, vnější délku 4363 mm a šířku 1950 mm. Hmotnost vozu je 1150 kg.
Nová příď byla navržena s ohledem na optimální aerodynamickou účinnost a maximální přívod vzduchu k motoru a brzdám. Chlazení brzdové soustavy s kotoučovými brzdami (vpředu s vnitřním chlazením o průměru 362 mm, vzadu s průměrem 272 mm) a šestipístkovými třmeny vylepšují výrazně rozšířené podběhy kol, na jejichž zadní straně se nacházejí ventilační otvory. Rovněž dramaticky rozšířené boční prahy jsou funkčně optimalizovány společně s předním spoilerem, hladkou spodní částí vozu, zadním difuzorem a dvoustupňovým střešním spoilerem, aby vznikal maximální přítlak pro rychlé průjezdy zatáčkami.
Zdrojem hnací síly je dvoulitrový čtyřválec 2.0 TSI přeplňovaný turbodmychadlem a přímým vstřikováním, který se může pochlubit nejvyšším výkonem 243 kW (330 k) a maximálním točivým momentem 400 N.m. Hnací síla je přenášena na přední kola prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG, ovládané na volantu, a elektronicky řízené uzávěrky diferenciálu. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, zadní náprava je víceprvková. Podvozek je plně nastavitelný, včetně světlé výšky, geometrie a příčných zkrutných stabilizátorů. Hřebenové řízení je vybaveno elektrickým posilovačem.
Interiér je definován systematickým úsilím o nižší hmotnost. Jezdec je optimálně chráněn velmi odolným prostorovým rámem ve spolupráci s anatomicky tvarovaným sedadlem, vybaveným systémem HANS pro ochranu hlavy a krku. Základní podoba sériově vyráběné přístrojové desky byla zachována, ačkoli informace pro jezdce a ovládací prvky závodního vozu jsou soustředěny na multifunkčním volantu a displeji TFT s vysokým rozlišením, který je umístěn za volantem. Toto uspořádání umožňuje jezdci mít svůj závodní stroj neustále pod maximální kontrolou.
SEAT Leon Cup Racer je díky dvěma verzím pro krátké a vytrvalostní závody ideální pro extrémně širokou škálu závodních seriálů od ETCC až po VLN Endurance Cup na Nürburgringu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?