Ford GT o výkonu 550 k míří do Evropy

GT40
GT40, foto: Ford Motor Company
ar1 16. března 2004 18:57
Sdílej:

Supersport Ford GT se z hvězdy autosalonů pomalu stává vozem, který zanedlouho budeme moci potkat na ulici;

byť ne příliš často. Nyní jsou k dispozici i nové technické údaje Fordu GT. Po oficiálních testech, prováděných USA, se ukázalo, jaký potenciál se ukrývá v přeplňovaném osmiválci V8 DOHC o objemu 5,4 l, který bude pohánět limitovanou sérii supersportovních speciálů Ford GT. V kolonce „výkon“ bude zapsáno fantastických 550 k (tedy o 50 k více, než uváděly předběžné neoficiální údaje), točivý moment pak dosahuje ještě fantastičtějších 688 Nm. Litrový výkon motoru V8 DOHC přesahuje bájnou hranici 100 k/l, což jasně ukazuje dynamiku Fordu GT. Car & Driver, jeden z nejvýznamnějších amerických motoristických časopisů, zveřejnil dynamické parametry Fordu GT. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne nový supersport už za 3,3 s a sprint na čtvrt míle s pevným startem za 11,6 s, přičemž na konci měřeného čtvrtmílového úseku vůz jede rychlostí 206 km/h. Ve stejném čísle magazínu Car & Driver se představuje model Ferrari Challenge Stradale, který k rozjezdu z 0 na 100 km/h potřebuje čtyři sekundy a při sprintu na čtvrt míle je o 0,8 s pomalejší než Ford GT a také jeho finální rychlost je o 21 km/h nižší. Evropští zákazníci jsou již vybráni Tak výjimečný vůz, jakým je Ford GT, vyžaduje i výjimečné řidiče, a proto Ford budoucí majitele svého supersportovního klenotu pečlivě vybírá. Ford již informoval klienty, kteří uspěli v prvním kole výběru a zařadili se tedy do finále. Z toho vzejde 101 šťastných majitelů nových Fordů GT, které budou do Evropy dodány oficiálními distribučními kanály automobilky Ford. Ford původně plánoval, že do Evropy dodá jen 80 modelů Ford GT, ovšem mimořádný zájem zákazníků jej přinutil zvýšit původně zvažovanou kvótu až na 101 vozů. Toto číslo má i symbolický význam – Ford tím připomíná svou více než stoletou tradici. Produkční verze Fordu GT se totiž stala největší hvězdou loňských oslav stého výročí založení společnosti Ford Motor Company. Cena pro Evropu se teprve stanovuje Ford registruje mimořádný počet vážných uchazečů o model Ford GT přesto, že ještě nebyla oznámena konečná cena novinky a dosud nejsou potvrzeny ani přesné termíny dodávek. Doporučená prodejní cena Fordu GT v USA byla stanovena na $ 139 995 (plus odpovídající daň), výslednou cenu pro Evropu určitě ovlivní dodatečné náklady na transport a potřebné homologace. Výroba modelů Ford GT by se v USA měla naplno rozběhnout letos v létě, do Evropy by se první vozy měly dostat pravděpodobně v březnu roku 2005. Už nyní je jasné, že jen část zájemců o čtyřkolový klenot ze stáje automobilky Ford bude mít to štěstí a stane se skutečně jeho majitelem. Konečné slovo při výběru a závěrečný verdikt bude mít v rukou Lewis Booth, šéf Ford of Europe, a jeho nejbližší spolupracovníci. Seznam zájemců, kterým byl Ford GT nabídnut, je samozřejmě důvěrný. Protože je však mezi nimi celá řada společensky známých osobností, dá se předpokládat, že v řadě případů bude toto tajemství brzy odhaleno. Ford GT se chystá do Evropy Za uvedení modelu Ford GT do Evropy a pomoc při výběru budoucích majitelů je zodpovědná divize Ford TeamRS. Její založení bylo oficiálně oznámeno na autosalonu v Ženevě na jaře roku 2003, kdy se veřejnost také dozvěděla, že Ford hodlá připravit pro Evropu limitovanou sérii modelů Ford GT. I když výroba modelů Ford GT se naplno rozjede nejdříve v létě tohoto roku, veřejnost již v rámci stých oslav založení společnosti Ford Motor Company mohla obdivovat tři neprodejné produkční prototypy. Jeden z těchto prototypů – rudý Ford GT s číslem podvozku 002 – se v červenci loňského roku vydal do Velké Británie, aby se zúčastnil jubilejního desátého ročníků „Festivalu rychlosti“ v Goodwoodu, kde se představily i další slavné závodní vozy Ford včetně tří Fordů GT40, které koncem šedesátých let minulého století třikrát vyhrály čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. První vůz prodán na aukci Dalším výrazným momentem při zrodu nového Fordu GT byla v roce 2003 veřejná dražba vozu číslo 10, která se uskutečnila v Kalifornii pod taktovkou aukční síně Christies. První model Ford GT, který se dostal k privátnímu zákazníkovi, byl nakonec vydražen za rekordních $ 557 500 a tato částka byla věnována na charitativní účely. Znovuzrození legendy Tvůrci produkčního Fordu GT čerpali inspiraci z vozu, který se v šedesátých letech minulého století natrvalo zapsal do srdcí a myslí všech motoristických nadšenců. Původní projekt „GT“ vznikl v hlavě Henry Forda III, tehdejšího šéfa společnosti Ford Motor Company, který si usmyslel, že změní historii automobilových závodů. Se svým modelem GT (který se původně označoval GT40, protože byl vysoký pouhopouhých 40 palců, tedy asi 101 cm), Ford vyhrál čtyřikrát za sebou (v letech 1966 až 1969) slavný vytrvalostní závod na 24 hodiny v Le Mans. Le Mans byl triumf, ovšem Fordy GT v té době vyhrávaly doslova vše, kde se objevily. Těmto legendárním vozům vděčí Ford za dva tituly světového šampiona sportovních vozů (World Sports Car Championship) z let 1966 a 1967 a dva vítězné tituly ze světového šampionátu ve značkách (World Manufacturer´s Championship) za roky 1966 a 1968. Ačkoli originální Ford GT i jeho supermoderní interpretace mají téměř identickou siluetu, nový Ford GT se každým detailem, křivkou a linií prezentuje jako suverénní osobnost s vlastní identitou. Vůz je přitom o více než 45 cm delší a asi o 10 cm vyšší než legendární "gétéčko". Jeho srdcem je uprostřed umístěný přeplňovaný vidlicový osmiválec Ford řady MOD, který z objemu 5,4 l dává výkon 550 k a točivý moment 688 Nm. Výkon motoru se přenáší prostřednictvím šestistupňové převodovky Ricardo a diferenciálu se zvýšenou svorností. Také nový model Ford GT má hliníkovou karoserii, pod ní se však neukrývá konstrukce z ocelových trubek a sendvičové výztužné prvky z kompozitu, jako u originálu z šedesátých let, ale zcela nový hliníkový prostorový rám. Nastupující Ford GT vyjíždí na osmnáctipalcových kolech vpředu a devatenáctipalcových vzadu a má – jako jeho předchůdce – až do střechy zasahující dveře. V interiéru lze najít moderní sedadla s ventilací, příjemně nostalgicky pak naopak působí provedení a uspořádání přístrojů, kterým dominuje mimořádně velký otáčkoměr a neméně rozměrný rychloměr. Také páčkovými spínači se nový Ford GT hlásí ke slavnému odkazu svého předka, ovšem provedení spínačů je již ryze moderní. Z výrobní linky sice nesjel ještě ani jeden Ford GT, ale znalci jsou už teď přesvědčeni, že se tenhle mimořádný vůz rychle stane nejen novodobou legendou, ale také velice ceněným sběratelským kouskem… Ford Motor Company
Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.