Závodní tým Toyota Racing odhaluje první podrobnosti ke své účasti v letošním světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), kde se chystá opět posunout hranice hybridních technologií na poli motorsportu.
Do sezóny šampionátu WEC (vč. závodu 24 hodin Le Mans) nasadí Toyota Racing dva vozy; kompletní sestavu vozů pro šampionát ještě potvrdí 13. února skupina Automobile Club de l’Ouest.Vozy Toyota Racing budou již třetím rokem v řadě pilotovat Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Stéphane Sarrazin. Jako testovací a náhradní jezdec se k nim letos připojí ještě Mike Conway.Prototyp vozu TS040 HYBRID byl navržen v souladu s novými předpisy, jejichž cílem je aplikovat v rámci šampionátu WEC a závodu Le Mans nejnovější výsledky technického vývoje silničních vozů. Nový TS040 HYBRID se veřejnosti poprvé představí během oficiálního testování WEC ve dnech 28.-29. března, kde poprvé vyjede na trať společně s prototypy od Audi a Porsche.Tým Toyota Racing se svým předchozím modelem TS030 HYBRID etabloval coby průkopník hybridních pohonných jednotek ve světě motorsportu; následník TS040 HYBRID posouvá tuto technologii ještě o stupeň výše. Po montáži motorgenerátoru od společnosti Aisin AW na přední nápravě v kombinaci s jednotkou firmy DENSO umístěnou vzadu je pohonné ústrojí Toyota HYBRID System – Racing nyní schopné dodávat výkon na všechna čtyři kola. Při zpomalování se o brzdnou sílu starají motorgenerátory v kombinaci s klasickými mechanickými brzdami, přičemž rekuperovaná energie se přenáší přes měnič DENSO do vysokokapacitního kondenzátoru od Nisshinbo. Naopak při akceleraci se funkce motorgenerátoru obrátí a tento se začne chovat jako elektromotor, jenž se postará o výrazné výkonové posílení. Hybridní pohon všech čtyř kol je sladěn se zážehovým vidlicovým osmiválcem; v obou případech se o vývoj postarala divize Motor Sports Unit Development Division pod japonským technickým střediskem Higashifuji, kde se připravují i budoucí generace technologií Toyota pro běžná silniční vozidla. Tato úzká vazba mezi technologiemi motorsportu a budoucími silničními vozidly je pro tým Toyota Racing velmi důležitá, neboť TS040 HYBRID podobně jako jeho předchůdce slouží i k testování nejnovějších hybridních technologií Toyota za reálných podmínek. Od uvedení prvního modelu Prius v roce 1997 přesáhly úhrnné prodeje hybridních vozů Toyota hranici 6 milionů kusů.Konstrukci podvozku, vývoj, výrobu, montáž a provoz závodního vozu TS040 HYBRID zajišťuje společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolína nad Rýnem. Díky pokrokovým aerodynamickým prvkům a lehké konstrukci přináší nová verze zásadní posun oproti předešlému vozu TS030 HYBRID.
Na základě nových předpisů upravujících rozměry budou vozy kategorie LMP1 v sezóně 2014 o 10 cm užší; ke zvýšení bezpečnosti pak přispívají další opatření, jako např. zádržná lanka kol a deformační bloky v zadní části vozu. K odladění vozu TS040 HYBRID napomohly intenzivní simulace a výpočty v TMG, včetně využití technologie HIL (Hardware-In-the-Loop) k testování jednotlivých komponent na základě dat ze skutečných okruhů a výkonného výpočetního hardwaru k optimalizaci konstrukčního návrhu. Tyto špičkové metody jsou výrazně efektivnější než testování přímo na okruhu, neboť konstruktéři TMG mají možnost věnovat se optimalizaci všech parametrů a úprav podvozku TS040 HYBRID po delší dobu než konkurenti spoléhající se na tradiční přístupy. Vývoj vozu TS040 HYBRID byl dokončen společně s řadou dalších externích projektů zaměřených na motorsport a automobilové technologie, realizovaných souběžně v TMG pro třetí strany a společnost Toyota Motor Corporation.Vůz byl tento měsíc (21.-21. ledna) úspěšně představen na okruhu Paul Ricard s Alexem Wurzem a Anthonym Davidsonem za volantem. Další testování je naplánováno ještě před 6h závodem v britském Silverstonu (20. dubna), kterým bude zahájena letošní sezóna šampionátu FIA WEC. Další podrobnosti o vozu TS040 HYBRID, včetně technických specifikací, budou zveřejněny bezprostředně před oficiálním testováním na šampionátu WEC ve dnech 28.-29. března 2014. Yoshiaki Kinoshita, prezident závodního týmu: „Na novou sezónu s naším novým vozem TS040 HYBRID se již moc těšíme. Sezóna 2014 je pro tým Toyota Racing důležitá; během uplynulých dvou let jsme nasbírali hodně zkušeností a nyní po zavedení nových předpisů začínají všechny týmy s rovnými podmínkami. Znamená to pro nás atraktivní výzvu a jsme rozhodnuti se s ní úspěšně poprat. Tyto nové předpisy potvrzují, že světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA je zkušebním polem pro pokrokové technologie silničních vozidel, což dokonale ladí s naším přístupem. Soutěžíme proto, abychom vyzkoušeli nejmodernější hybridní technologie za těch nejextrémnějších podmínek motorsportu a aplikovali zkušenosti v technologiích budoucích silničních vozidel. V letošním roce budeme čerpat z výhod hybridní soustavy s pohonem všech kol, využívající k ukládání energie náš osvědčený vysokokapacitní kondenzátor, což nám přinese velmi zásadní posílení výkonu při akceleraci. Bude úchvatné sledovat, jak si budou stát různá konkurenční řešení; osobně se již nemohu dočkat, až to začne.“John Litjens, vedoucí projektu šasi: „TS040 HYBRID je výsledkem více než ročního vývoje u TMG. První konstrukční studie jsme zahájili již v listopadu 2012 a postupně jsme u tohoto vozu navyšovali naše úsilí; vozu TS040 HYBRID jsme se plně začali věnovat krátce po závodu Le Mans v loňském roce. Máme štěstí, že TMG disponuje tak pokrokovým hardwarem pro výpočty a simulace, což nám umožnilo vyvinout vůz ve virtuálním světě. Díky tomu mohou konstruktéři věnovat více času čistému vývoji ještě před vlastním postavením vozu, což je zásadní zejména za situace, kdy se měly významně upravovat předpisy pro rok 2014. Vůz TS040 HYBRID je oproti svému předchůdci hodně zdokonalen, nicméně i původní vůz disponoval velmi dobrou aerodynamikou a mechanickým řešením; v náš nový vůz vkládáme velké naděje a na zahájení sezóny se již těšíme.“
Kalendář světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2014:20. dubna 6h Silverstone (Velká Británie)3. května 6h Spa-Francorchamps (Belgie)14. června 24 hodin Le Mans (Francie)31. srpna 6h Sao Paulu (Brazílie)20. září 6h Circuit of the Americas (USA)12. října 6h Fuji (Japonsko)2. listopadu 6h Šanghaj (Čína)15. listopadu 6h Bahrajn
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.