Závodní tým Toyota Racing odhaluje první podrobnosti ke své účasti v letošním světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), kde se chystá opět posunout hranice hybridních technologií na poli motorsportu.
Do sezóny šampionátu WEC (vč. závodu 24 hodin Le Mans) nasadí Toyota Racing dva vozy; kompletní sestavu vozů pro šampionát ještě potvrdí 13. února skupina Automobile Club de l’Ouest.Vozy Toyota Racing budou již třetím rokem v řadě pilotovat Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Stéphane Sarrazin. Jako testovací a náhradní jezdec se k nim letos připojí ještě Mike Conway.Prototyp vozu TS040 HYBRID byl navržen v souladu s novými předpisy, jejichž cílem je aplikovat v rámci šampionátu WEC a závodu Le Mans nejnovější výsledky technického vývoje silničních vozů. Nový TS040 HYBRID se veřejnosti poprvé představí během oficiálního testování WEC ve dnech 28.-29. března, kde poprvé vyjede na trať společně s prototypy od Audi a Porsche.Tým Toyota Racing se svým předchozím modelem TS030 HYBRID etabloval coby průkopník hybridních pohonných jednotek ve světě motorsportu; následník TS040 HYBRID posouvá tuto technologii ještě o stupeň výše. Po montáži motorgenerátoru od společnosti Aisin AW na přední nápravě v kombinaci s jednotkou firmy DENSO umístěnou vzadu je pohonné ústrojí Toyota HYBRID System – Racing nyní schopné dodávat výkon na všechna čtyři kola. Při zpomalování se o brzdnou sílu starají motorgenerátory v kombinaci s klasickými mechanickými brzdami, přičemž rekuperovaná energie se přenáší přes měnič DENSO do vysokokapacitního kondenzátoru od Nisshinbo. Naopak při akceleraci se funkce motorgenerátoru obrátí a tento se začne chovat jako elektromotor, jenž se postará o výrazné výkonové posílení. Hybridní pohon všech čtyř kol je sladěn se zážehovým vidlicovým osmiválcem; v obou případech se o vývoj postarala divize Motor Sports Unit Development Division pod japonským technickým střediskem Higashifuji, kde se připravují i budoucí generace technologií Toyota pro běžná silniční vozidla. Tato úzká vazba mezi technologiemi motorsportu a budoucími silničními vozidly je pro tým Toyota Racing velmi důležitá, neboť TS040 HYBRID podobně jako jeho předchůdce slouží i k testování nejnovějších hybridních technologií Toyota za reálných podmínek. Od uvedení prvního modelu Prius v roce 1997 přesáhly úhrnné prodeje hybridních vozů Toyota hranici 6 milionů kusů.Konstrukci podvozku, vývoj, výrobu, montáž a provoz závodního vozu TS040 HYBRID zajišťuje společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolína nad Rýnem. Díky pokrokovým aerodynamickým prvkům a lehké konstrukci přináší nová verze zásadní posun oproti předešlému vozu TS030 HYBRID.
Na základě nových předpisů upravujících rozměry budou vozy kategorie LMP1 v sezóně 2014 o 10 cm užší; ke zvýšení bezpečnosti pak přispívají další opatření, jako např. zádržná lanka kol a deformační bloky v zadní části vozu. K odladění vozu TS040 HYBRID napomohly intenzivní simulace a výpočty v TMG, včetně využití technologie HIL (Hardware-In-the-Loop) k testování jednotlivých komponent na základě dat ze skutečných okruhů a výkonného výpočetního hardwaru k optimalizaci konstrukčního návrhu. Tyto špičkové metody jsou výrazně efektivnější než testování přímo na okruhu, neboť konstruktéři TMG mají možnost věnovat se optimalizaci všech parametrů a úprav podvozku TS040 HYBRID po delší dobu než konkurenti spoléhající se na tradiční přístupy. Vývoj vozu TS040 HYBRID byl dokončen společně s řadou dalších externích projektů zaměřených na motorsport a automobilové technologie, realizovaných souběžně v TMG pro třetí strany a společnost Toyota Motor Corporation.Vůz byl tento měsíc (21.-21. ledna) úspěšně představen na okruhu Paul Ricard s Alexem Wurzem a Anthonym Davidsonem za volantem. Další testování je naplánováno ještě před 6h závodem v britském Silverstonu (20. dubna), kterým bude zahájena letošní sezóna šampionátu FIA WEC. Další podrobnosti o vozu TS040 HYBRID, včetně technických specifikací, budou zveřejněny bezprostředně před oficiálním testováním na šampionátu WEC ve dnech 28.-29. března 2014. Yoshiaki Kinoshita, prezident závodního týmu: „Na novou sezónu s naším novým vozem TS040 HYBRID se již moc těšíme. Sezóna 2014 je pro tým Toyota Racing důležitá; během uplynulých dvou let jsme nasbírali hodně zkušeností a nyní po zavedení nových předpisů začínají všechny týmy s rovnými podmínkami. Znamená to pro nás atraktivní výzvu a jsme rozhodnuti se s ní úspěšně poprat. Tyto nové předpisy potvrzují, že světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA je zkušebním polem pro pokrokové technologie silničních vozidel, což dokonale ladí s naším přístupem. Soutěžíme proto, abychom vyzkoušeli nejmodernější hybridní technologie za těch nejextrémnějších podmínek motorsportu a aplikovali zkušenosti v technologiích budoucích silničních vozidel. V letošním roce budeme čerpat z výhod hybridní soustavy s pohonem všech kol, využívající k ukládání energie náš osvědčený vysokokapacitní kondenzátor, což nám přinese velmi zásadní posílení výkonu při akceleraci. Bude úchvatné sledovat, jak si budou stát různá konkurenční řešení; osobně se již nemohu dočkat, až to začne.“John Litjens, vedoucí projektu šasi: „TS040 HYBRID je výsledkem více než ročního vývoje u TMG. První konstrukční studie jsme zahájili již v listopadu 2012 a postupně jsme u tohoto vozu navyšovali naše úsilí; vozu TS040 HYBRID jsme se plně začali věnovat krátce po závodu Le Mans v loňském roce. Máme štěstí, že TMG disponuje tak pokrokovým hardwarem pro výpočty a simulace, což nám umožnilo vyvinout vůz ve virtuálním světě. Díky tomu mohou konstruktéři věnovat více času čistému vývoji ještě před vlastním postavením vozu, což je zásadní zejména za situace, kdy se měly významně upravovat předpisy pro rok 2014. Vůz TS040 HYBRID je oproti svému předchůdci hodně zdokonalen, nicméně i původní vůz disponoval velmi dobrou aerodynamikou a mechanickým řešením; v náš nový vůz vkládáme velké naděje a na zahájení sezóny se již těšíme.“
Kalendář světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2014:20. dubna 6h Silverstone (Velká Británie)3. května 6h Spa-Francorchamps (Belgie)14. června 24 hodin Le Mans (Francie)31. srpna 6h Sao Paulu (Brazílie)20. září 6h Circuit of the Americas (USA)12. října 6h Fuji (Japonsko)2. listopadu 6h Šanghaj (Čína)15. listopadu 6h Bahrajn
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).