Pro české řidiče se připravuje zdražení povinného ručení. Od ledna si připlatí zhruba 300 korun. Týká se zdražení i havarijního pojištění? A potřebujeme ho vůbec?
Více než třetina Čechů podle výzkumu pojistné gramotnosti České asociace pojišťoven se mylně domnívá, že havarijní pojištění kryje následky úrazu řidiče při havárii, dvě třetiny jsou toho mínění, že kryje následky úrazu spolucestujícího.„Zatímco havarijní pojištění kryje škody na vašem vozidle způsobené havárií, vandalismem, odcizením nebo živly, z povinného ručení jsou kryty pouze škody, které majitel či provozovatel vozidla způsobí provozem svému okolí. Navíc povinné ručení musí mít sjednané každý majitel či provozovatel vozidla, zatímco havarijní pojištění je dobrovolné,“ říká Martina Kudrová, specialistka neživotního pojištění Partners.
Nejlevnější neznamená nejlepší
Platí tedy jednoduché pravidlo: Povinné ručení si sjednejme vždy, abychom nehradili škodu námi způsobenou v případě zavinění nehody, a havarijní pouze tehdy, pokud se obáváme odcizení, zničení či poškození vozu či vlastníme nový a drahý automobil, jehož oprava v případě poškození by byla finančně náročná a se kterým jezdí popřípadě více osob.
U staršího automobilu, jehož oprava by přišla na relativně nízkou sumu, se havarijní pojištění většinou nevyplatí.I přesto, že pojištění z provozu vozidla je povinné, vyplatí se mezi nabídkami vybírat, a ne automaticky sáhnout po té nejlevnější. „V rámci povinného ručení je potřeba se spolehnout na velkou a silnou pojišťovnu. Uvědomme si, že toto pojištění neuzavíráme jen pro ty ostatní na silnici, které bychom mohli zranit či poškodit, ale z tohoto pojištění budou hrazeny také nároky na náhradu škody na zdraví členů naší rodiny, pokud by byli při havárii zraněni,“ upřesňuje Šárka Dušková, likvidační specialistka Partners.
Havarijní pojištění, která nabízejí pojišťovny na českém trhu, jsou si na první pohled velmi podobná, ale liší se v některých důležitých aspektech. Například v rozsahu pojistného krytí, v kvalitě asistenčních služeb, v možnosti kombinovat různá rizika – některá jsou někdy kryta zdarma a podobně.
A jak je to s havarijním pojištěním? Bude zdražovat, či ne? "Tady se jedná o obchodní tajemství jednotlivých pojišťoven s čím novým či změněným přijdou na trh. Obecně však změna právní úpravy se havarijního pojištění netýká a škody na zdraví se z něj nehradí," podotýká Šárka Dušková.
Při výběru havarijního pojištění by tedy neměla hrát hlavní roli výhradně cena pojištění, ale také jeho bezchybná správa, rozsah asistenčních služeb a připojištění a bezproblémová likvidace.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?