Pro české řidiče se připravuje zdražení povinného ručení. Od ledna si připlatí zhruba 300 korun. Týká se zdražení i havarijního pojištění? A potřebujeme ho vůbec?
Více než třetina Čechů podle výzkumu pojistné gramotnosti České asociace pojišťoven se mylně domnívá, že havarijní pojištění kryje následky úrazu řidiče při havárii, dvě třetiny jsou toho mínění, že kryje následky úrazu spolucestujícího.„Zatímco havarijní pojištění kryje škody na vašem vozidle způsobené havárií, vandalismem, odcizením nebo živly, z povinného ručení jsou kryty pouze škody, které majitel či provozovatel vozidla způsobí provozem svému okolí. Navíc povinné ručení musí mít sjednané každý majitel či provozovatel vozidla, zatímco havarijní pojištění je dobrovolné,“ říká Martina Kudrová, specialistka neživotního pojištění Partners.
Nejlevnější neznamená nejlepší
Platí tedy jednoduché pravidlo: Povinné ručení si sjednejme vždy, abychom nehradili škodu námi způsobenou v případě zavinění nehody, a havarijní pouze tehdy, pokud se obáváme odcizení, zničení či poškození vozu či vlastníme nový a drahý automobil, jehož oprava v případě poškození by byla finančně náročná a se kterým jezdí popřípadě více osob.
U staršího automobilu, jehož oprava by přišla na relativně nízkou sumu, se havarijní pojištění většinou nevyplatí.I přesto, že pojištění z provozu vozidla je povinné, vyplatí se mezi nabídkami vybírat, a ne automaticky sáhnout po té nejlevnější. „V rámci povinného ručení je potřeba se spolehnout na velkou a silnou pojišťovnu. Uvědomme si, že toto pojištění neuzavíráme jen pro ty ostatní na silnici, které bychom mohli zranit či poškodit, ale z tohoto pojištění budou hrazeny také nároky na náhradu škody na zdraví členů naší rodiny, pokud by byli při havárii zraněni,“ upřesňuje Šárka Dušková, likvidační specialistka Partners.
Havarijní pojištění, která nabízejí pojišťovny na českém trhu, jsou si na první pohled velmi podobná, ale liší se v některých důležitých aspektech. Například v rozsahu pojistného krytí, v kvalitě asistenčních služeb, v možnosti kombinovat různá rizika – některá jsou někdy kryta zdarma a podobně.
A jak je to s havarijním pojištěním? Bude zdražovat, či ne? "Tady se jedná o obchodní tajemství jednotlivých pojišťoven s čím novým či změněným přijdou na trh. Obecně však změna právní úpravy se havarijního pojištění netýká a škody na zdraví se z něj nehradí," podotýká Šárka Dušková.
Při výběru havarijního pojištění by tedy neměla hrát hlavní roli výhradně cena pojištění, ale také jeho bezchybná správa, rozsah asistenčních služeb a připojištění a bezproblémová likvidace.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.