Nejdůležitější silniční tepna v zemi, dálnice D1, je na počátku své modernizace, která zahrnuje výměnu již zničeného povrchu, rozšíření a další technologické úpravy. Nyní se však přestavba zastavila.
Dálnice D1 již dávno překročila svoji plánovanou životnost a je tak nezbytně nutné ji rekonstruovat. Právě projekt modernizace byl zahájen před několika lety, kdy byly vybrány první, nejzničenější úseky, které jsou již nyní uzavřeny a modernizace by na nich měla probíhat. Ale neprobíhá.
Při zahájení prací společnosti OHL ŽS a Alpine Bau zjistily, že únosnost podloží je nedostatečná a že bude nutné ji zvýšit. Za tyto vícepráce požadují na úseku mezi Velkou Bíteší a Lhotkou částku kolem 60 milionů korun.
Tyto peníze ale investor, Ředitelství silnic a dálnic, odmítá poskytnout. Investor sice počítá s tím, že určité vícepráce mohou vzniknout, avšak tyto konkrétní odmítá oproti vysoutěžným podmínkám uznat. Právě vysoutěžená cena je ale možná důvodem, proč se společnosti takto snaží navýšit své rozpočty. Soutěž totiž stlačila ceny velmi nízko. Oproti původně očekávané ceně přišla nabídka, které velmi překvapivě zněla na pouhých 62 % ceny a zároveň nabízela 10letou záruku, což ŘSD a posléze vláda Petra Nečase označili za nemalý úspěch.
Neúspěšní soutěžitelé vzkázali, že takto nízká cena je pod samotnými náklady na stavbu. Právě proto je možné, že se vítězné konsorcium všemožně pokouší navýšit rozpočet právě vícepracemi. Do jejich proplácení se ale ŘSD nechce.
Spor nad náklady tak znamená zastavení stavby nejdůležitější silnice v republice. Je již pravděpodobné, že pro tyto průtahy se nestihne položit nový povrch ještě před zimou a komplikace na úseku mezi Velkou Bíteší a Lhotkou se přesunou i do příštího roku.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?