Modernizace D1 stojí, firmy chtějí více peněz, stát to odmítá

Dálnice D1
Dálnice D1, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 18. července 2013 9:54
Sdílej:

Nejdůležitější silniční tepna v zemi, dálnice D1, je na počátku své modernizace, která zahrnuje výměnu již zničeného povrchu, rozšíření a další technologické úpravy. Nyní se však přestavba zastavila.

Dálnice D1 již dávno překročila svoji plánovanou životnost a je tak nezbytně nutné ji rekonstruovat. Právě projekt modernizace byl zahájen před několika lety, kdy byly vybrány první, nejzničenější úseky, které jsou již nyní uzavřeny a modernizace by na nich měla probíhat. Ale neprobíhá.

Při zahájení prací společnosti OHL ŽS a Alpine Bau zjistily, že únosnost podloží je nedostatečná a že bude nutné ji zvýšit. Za tyto vícepráce požadují na úseku mezi Velkou Bíteší a Lhotkou částku kolem 60 milionů korun.

Tyto peníze ale investor, Ředitelství silnic a dálnic, odmítá poskytnout. Investor sice počítá s tím, že určité vícepráce mohou vzniknout, avšak tyto konkrétní odmítá oproti vysoutěžným podmínkám uznat. Právě vysoutěžená cena je ale možná důvodem, proč se společnosti takto snaží navýšit své rozpočty. Soutěž totiž stlačila ceny velmi nízko. Oproti původně očekávané ceně přišla nabídka, které velmi překvapivě zněla na pouhých 62 % ceny a zároveň nabízela 10letou záruku, což ŘSD a posléze vláda Petra Nečase označili za nemalý úspěch.

Neúspěšní soutěžitelé vzkázali, že takto nízká cena je pod samotnými náklady na stavbu. Právě proto je možné, že se vítězné konsorcium všemožně pokouší navýšit rozpočet právě vícepracemi. Do jejich proplácení se ale ŘSD nechce.

Spor nad náklady tak znamená zastavení stavby nejdůležitější silnice v republice. Je již pravděpodobné, že pro tyto průtahy se nestihne položit nový povrch ještě před zimou a komplikace na úseku mezi Velkou Bíteší a Lhotkou se přesunou i do příštího roku. 

Témata:
Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.