Hmotnost je největším nepřítelem dnešních automobilů. Poměr výkonu a hmotnosti se nahání spíše navyšováním síly a hmotnost je až na druhé koleji. Ale nezmění se to?
Automobilky začínají chápat, že stále rostoucí hmotnost vozidel není udržitelná. Mnoho z nich proto pracuje na technologiích, které dokáží karoserie odlehčit a získat tak jak lepší dynamické parametry, tak i nižší spotřebu.
Týká se to jak vozů osobních, tak také sporťáků. To nám předvádí v tomto případě Audi se svoji R8. Samo Audi totiž vypustilo informace, že zadání zní, aby byla příští generace výrazně lehčí než ta současná.
Hmotnost generace současné se dle motorizace a výbavy pohybuje mezi 1630 a 1700 kily, což není zrovna málo. Například koncernové Porsche 911 je o dobrý půldruhý metrák lehčí.
Audi proto bude v příští generaci sporťáku R8 prosazovat využití hliníkových a karbonových částí nosného rámu a karoserie. Nejen tím, ale i dalšími kroky by se na hmotnosti měla novinka dorovnat právě slavnému vozu od Porsche. Zároveň se ale přílišně nepřiblíží k taktéž koncernovému Lamborghini, které své vozy začíná vybavovat celými karbonovými monokoky. Slavná italská značka si tak zachová pozici nad docela "bežným" Audi.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?