Dnes je tomu přesně pět let ode dne, kdy zemřel jeden z našich nejproslulejších automobilových designérů, Václav Král. Proslavil se mimo jiné sportovními Tatrami.
Rodilý Ostravák Václav Král se narodil 27. září roku 1936. Vystudoval Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi se zaměřením na karoserie. Čtyři roky po ukončení studií, do roku 1960, pracoval v Mladé Boleslavi, poté ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl na volné noze a od roku 1994 vyučoval na Vysokém učení technickém v Praze.
Nejslavnější je jeho designérská činnost. Vyvíjel například speciální designy pro Tatry, přičemž jeho Tatra MTX-01 V8 postavená na podvozku Tatry 613 dosáhla na tuzemský dobový rychlostní rekord - vůz se letišti v Hradčanech rozjel na rychlost 260 km/h. Světový rekord té doby držel Jaguar XJ220, který se rozjel na rychlost 350 km/h.
Tatra MTX-01 se měla vyrábět. Bohužel, osud ji nepřál a z plánované série sta kusů se vyrobily pravděpodobně jen tři vozy a jedna stavebnice, přičemž jeden z nich je k vidění v muzeu v Lánech, ostatní jsou mimo republiku. Některé prameny udávají, že existuje ještě pátý exemplář.
O mnoho šťastnější osud neměla ani Králova Tatra Prezident. Tento vůz, který se měl stát nástupcem zastaralé Tatry 613 s pravděpodobným číslem 625, byl vyroben v jediném prototypu, který je dnes k vidění v muzeu v Kopřivnici. Místo Prezidenta byla nakonec vyráběna Tatra 700, tedy modernizace Tatry 613 v menším rozsahu, než jakou Král zamýšlel.
Třetím slavným vozem, který pochází z pera Václava Krále, je český supersport Innotech Mysterro. Tento český pokus z poloviny 90. let také nedopadl příliš slavně. Přestože s motorem o objemu 9,6 litru a výkonem až 750 koní šlo o jeden z nejsilnějších vozů té doby a s cenou převyšující deset milionů korun asi nejexkluzivnější model u nás vyráběných, výrobce jen s potížemi udal pětici vyrobených kousků a to za cenu velkých slev.
Výroby se nakonec nedočkal i nejskomnější sporťák, Dioss Rebel. Maličký vůz měl být lehkým sportovním kupátkem, k pohonu mu stačil trochu nadopovaný motor z Favorita, který dával 800 kil těžkému vozu výkon 75 koní, později bylo zkoušen i silnější 1,8 od Volkswagenu. I Rebelu se ale vyrobilo jen několik prototypů.
O něco úspěšnější byla přestavba Favoritu na roadster, který prováděla firma Metalux, se kterou král dlouhodobě spolupracoval. Vyrobilo se dvě stě těchto unikátních přestaveb, mnohde jsou i dnes k vidění a jsou poměrně ceněné.
Dodnes se také cestující mohou svézt s asi desítkou vyrobených aerodynamických autobusů značky Zliner. Jejich nezaměnitelný design nemá na svědomí nikdo jiný, než Václav Král.
Mimo toho se Král věnoval i stavbě závodních vozů. Jeho pero tak spolupracovalo i na vývoji úspěšného závodního trucku Buggyra, navrhnul také několik závodních formulí. Ke konci života se věnoval i návrhům menších aut a motorek.
Mimo aut se věnoval i dalšímu průmyslovému designu a také ilustrátorské činnosti. S jeho rentgenovými kresbami, které přibližují vnitřní rozložení vozu, se jistě mnohý pamětník setkal.
Václav Král zemřel náhle 26.10.2005.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.