Dnes je tomu přesně pět let ode dne, kdy zemřel jeden z našich nejproslulejších automobilových designérů, Václav Král. Proslavil se mimo jiné sportovními Tatrami.
Rodilý Ostravák Václav Král se narodil 27. září roku 1936. Vystudoval Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi se zaměřením na karoserie. Čtyři roky po ukončení studií, do roku 1960, pracoval v Mladé Boleslavi, poté ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl na volné noze a od roku 1994 vyučoval na Vysokém učení technickém v Praze.
Nejslavnější je jeho designérská činnost. Vyvíjel například speciální designy pro Tatry, přičemž jeho Tatra MTX-01 V8 postavená na podvozku Tatry 613 dosáhla na tuzemský dobový rychlostní rekord - vůz se letišti v Hradčanech rozjel na rychlost 260 km/h. Světový rekord té doby držel Jaguar XJ220, který se rozjel na rychlost 350 km/h.
Tatra MTX-01 se měla vyrábět. Bohužel, osud ji nepřál a z plánované série sta kusů se vyrobily pravděpodobně jen tři vozy a jedna stavebnice, přičemž jeden z nich je k vidění v muzeu v Lánech, ostatní jsou mimo republiku. Některé prameny udávají, že existuje ještě pátý exemplář.
O mnoho šťastnější osud neměla ani Králova Tatra Prezident. Tento vůz, který se měl stát nástupcem zastaralé Tatry 613 s pravděpodobným číslem 625, byl vyroben v jediném prototypu, který je dnes k vidění v muzeu v Kopřivnici. Místo Prezidenta byla nakonec vyráběna Tatra 700, tedy modernizace Tatry 613 v menším rozsahu, než jakou Král zamýšlel.
Třetím slavným vozem, který pochází z pera Václava Krále, je český supersport Innotech Mysterro. Tento český pokus z poloviny 90. let také nedopadl příliš slavně. Přestože s motorem o objemu 9,6 litru a výkonem až 750 koní šlo o jeden z nejsilnějších vozů té doby a s cenou převyšující deset milionů korun asi nejexkluzivnější model u nás vyráběných, výrobce jen s potížemi udal pětici vyrobených kousků a to za cenu velkých slev.
Výroby se nakonec nedočkal i nejskomnější sporťák, Dioss Rebel. Maličký vůz měl být lehkým sportovním kupátkem, k pohonu mu stačil trochu nadopovaný motor z Favorita, který dával 800 kil těžkému vozu výkon 75 koní, později bylo zkoušen i silnější 1,8 od Volkswagenu. I Rebelu se ale vyrobilo jen několik prototypů.
O něco úspěšnější byla přestavba Favoritu na roadster, který prováděla firma Metalux, se kterou král dlouhodobě spolupracoval. Vyrobilo se dvě stě těchto unikátních přestaveb, mnohde jsou i dnes k vidění a jsou poměrně ceněné.
Dodnes se také cestující mohou svézt s asi desítkou vyrobených aerodynamických autobusů značky Zliner. Jejich nezaměnitelný design nemá na svědomí nikdo jiný, než Václav Král.
Mimo toho se Král věnoval i stavbě závodních vozů. Jeho pero tak spolupracovalo i na vývoji úspěšného závodního trucku Buggyra, navrhnul také několik závodních formulí. Ke konci života se věnoval i návrhům menších aut a motorek.
Mimo aut se věnoval i dalšímu průmyslovému designu a také ilustrátorské činnosti. S jeho rentgenovými kresbami, které přibližují vnitřní rozložení vozu, se jistě mnohý pamětník setkal.
Václav Král zemřel náhle 26.10.2005.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?