Před pěti lety zemřel designer Václav Král

Marek Litzman, 26. října 2010, 12:51 Google+

Dnes je tomu přesně pět let ode dne, kdy zemřel jeden z našich nejproslulejších automobilových designérů, Václav Král. Proslavil se mimo jiné sportovními Tatrami.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mysterro

Mysterro | foto: Innotech

Sdílejte článek

Rodilý Ostravák Václav Král se narodil 27. září roku 1936. Vystudoval  Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi se zaměřením na karoserie. Čtyři roky po ukončení studií, do roku 1960, pracoval v Mladé Boleslavi, poté ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl na volné noze a od roku 1994 vyučoval na Vysokém učení technickém v Praze.

Nejslavnější je jeho designérská činnost. Vyvíjel například speciální designy pro Tatry, přičemž jeho Tatra MTX-01 V8 postavená na podvozku Tatry 613 dosáhla na tuzemský dobový rychlostní rekord - vůz se letišti v Hradčanech rozjel na rychlost 260 km/h. Světový rekord té doby držel Jaguar XJ220, který se rozjel na rychlost 350 km/h.

Tatra MTX-01 se měla vyrábět. Bohužel, osud ji nepřál a z plánované série sta kusů se vyrobily pravděpodobně jen tři vozy a jedna stavebnice, přičemž jeden z nich je k vidění v muzeu v Lánech, ostatní jsou mimo republiku. Některé prameny udávají, že existuje ještě pátý exemplář.

Tatra MTX

O mnoho šťastnější osud neměla ani Králova Tatra Prezident. Tento vůz, který se měl stát nástupcem zastaralé Tatry 613 s pravděpodobným číslem 625, byl vyroben v jediném prototypu, který je dnes k vidění v muzeu v Kopřivnici. Místo Prezidenta byla nakonec vyráběna Tatra 700, tedy modernizace Tatry 613 v menším rozsahu, než jakou Král zamýšlel.

Třetím slavným vozem, který pochází z pera Václava Krále, je český supersport Innotech Mysterro. Tento český pokus z poloviny 90. let také nedopadl příliš slavně. Přestože s motorem o objemu 9,6 litru a výkonem až 750 koní šlo o jeden z nejsilnějších vozů té doby a s cenou převyšující deset milionů korun asi nejexkluzivnější model u nás vyráběných, výrobce jen s potížemi udal pětici vyrobených kousků a to za cenu velkých slev.

Innotech Mysterro

Výroby se nakonec nedočkal i nejskomnější sporťák, Dioss Rebel. Maličký vůz měl být lehkým sportovním kupátkem, k pohonu mu stačil trochu nadopovaný motor z Favorita, který dával 800 kil těžkému vozu výkon 75 koní, později bylo zkoušen i silnější 1,8 od Volkswagenu. I Rebelu se ale vyrobilo jen několik prototypů.

Dioss Rebel

O něco úspěšnější byla přestavba Favoritu na roadster, který prováděla firma Metalux, se kterou král dlouhodobě spolupracoval.  Vyrobilo se dvě stě těchto unikátních přestaveb, mnohde jsou i dnes k vidění a jsou poměrně ceněné.

Dodnes se také cestující mohou svézt s asi desítkou vyrobených aerodynamických autobusů značky Zliner. Jejich nezaměnitelný design nemá na svědomí nikdo jiný, než Václav Král.

Zliner

Mimo toho se Král věnoval i stavbě závodních vozů. Jeho pero tak spolupracovalo i na vývoji úspěšného závodního trucku Buggyra,  navrhnul také několik závodních formulí. Ke konci života se věnoval i návrhům menších aut a motorek.

Mimo aut se věnoval i dalšímu průmyslovému designu a také ilustrátorské činnosti. S jeho rentgenovými kresbami, které přibližují vnitřní rozložení vozu, se jistě mnohý pamětník setkal.

Václav Král zemřel náhle 26.10.2005.

Vytisknout

Diskuze: Před pěti lety zemřel designer Václav Král

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Aveo hatchback

Chevrolet údajně hodlá z Avea udělat i crossover

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud