Dnes je tomu přesně pět let ode dne, kdy zemřel jeden z našich nejproslulejších automobilových designérů, Václav Král. Proslavil se mimo jiné sportovními Tatrami.
Rodilý Ostravák Václav Král se narodil 27. září roku 1936. Vystudoval Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi se zaměřením na karoserie. Čtyři roky po ukončení studií, do roku 1960, pracoval v Mladé Boleslavi, poté ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl na volné noze a od roku 1994 vyučoval na Vysokém učení technickém v Praze.
Nejslavnější je jeho designérská činnost. Vyvíjel například speciální designy pro Tatry, přičemž jeho Tatra MTX-01 V8 postavená na podvozku Tatry 613 dosáhla na tuzemský dobový rychlostní rekord - vůz se letišti v Hradčanech rozjel na rychlost 260 km/h. Světový rekord té doby držel Jaguar XJ220, který se rozjel na rychlost 350 km/h.
Tatra MTX-01 se měla vyrábět. Bohužel, osud ji nepřál a z plánované série sta kusů se vyrobily pravděpodobně jen tři vozy a jedna stavebnice, přičemž jeden z nich je k vidění v muzeu v Lánech, ostatní jsou mimo republiku. Některé prameny udávají, že existuje ještě pátý exemplář.
O mnoho šťastnější osud neměla ani Králova Tatra Prezident. Tento vůz, který se měl stát nástupcem zastaralé Tatry 613 s pravděpodobným číslem 625, byl vyroben v jediném prototypu, který je dnes k vidění v muzeu v Kopřivnici. Místo Prezidenta byla nakonec vyráběna Tatra 700, tedy modernizace Tatry 613 v menším rozsahu, než jakou Král zamýšlel.
Třetím slavným vozem, který pochází z pera Václava Krále, je český supersport Innotech Mysterro. Tento český pokus z poloviny 90. let také nedopadl příliš slavně. Přestože s motorem o objemu 9,6 litru a výkonem až 750 koní šlo o jeden z nejsilnějších vozů té doby a s cenou převyšující deset milionů korun asi nejexkluzivnější model u nás vyráběných, výrobce jen s potížemi udal pětici vyrobených kousků a to za cenu velkých slev.
Výroby se nakonec nedočkal i nejskomnější sporťák, Dioss Rebel. Maličký vůz měl být lehkým sportovním kupátkem, k pohonu mu stačil trochu nadopovaný motor z Favorita, který dával 800 kil těžkému vozu výkon 75 koní, později bylo zkoušen i silnější 1,8 od Volkswagenu. I Rebelu se ale vyrobilo jen několik prototypů.
O něco úspěšnější byla přestavba Favoritu na roadster, který prováděla firma Metalux, se kterou král dlouhodobě spolupracoval. Vyrobilo se dvě stě těchto unikátních přestaveb, mnohde jsou i dnes k vidění a jsou poměrně ceněné.
Dodnes se také cestující mohou svézt s asi desítkou vyrobených aerodynamických autobusů značky Zliner. Jejich nezaměnitelný design nemá na svědomí nikdo jiný, než Václav Král.
Mimo toho se Král věnoval i stavbě závodních vozů. Jeho pero tak spolupracovalo i na vývoji úspěšného závodního trucku Buggyra, navrhnul také několik závodních formulí. Ke konci života se věnoval i návrhům menších aut a motorek.
Mimo aut se věnoval i dalšímu průmyslovému designu a také ilustrátorské činnosti. S jeho rentgenovými kresbami, které přibližují vnitřní rozložení vozu, se jistě mnohý pamětník setkal.
Václav Král zemřel náhle 26.10.2005.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.