Tankování benzínu do našich plechových miláčků znamená pěkné odčerpávání financí z naich peněženek. Kam se ale dostávají?
Cena benzínu Natural 95 ke konci července 2010 je podle tabulky, kterou jistě znáte z hlavní stránky našeho webu, 31,79 korun za litr. Z čeho se takováto cena skládá?
Pro snadnější výpočty si zaokrouhleme sumu na rovných 32 korun, tu budeme považovat za konečnou cenu pro spotřebitele.
Jako první si z této ceny ukážeme, kolik si bere stát. Ihned z každého prodaného litru strhne 12,84 koruny, v případě nafty 10,95 koruny. Jde o takzvanou spotřební daň, jejíž smyslem je kromě plnění státní kasy také znevýhodňovat ceny produktů, které jsou pro společnost považovány za škodlivé. Podobně je zdaněn i alkohol a také cigarety.
Tím jsme ale s daněmi neskončili, prodejce totiž musí odvést i klasické DPH To dnes tvoří 20 %, v našem modelovém příkladě tedy jde o 5 korun a 33 haléřů. Státu je tedy třeba odvést 18,17 koruny, což dělá 56,8 % z ceny benzínu.
Zde můžeme říci, že daně na benzín jsou ve srovnání s okolními státy vysoké, díky čemuž je dražší i samotný benzín a není již možné daně dále zvyšovat. Platí totiž něco, co nazýváme Lafferovou křivkou, která nám říká, že s rostoucí sazbou daně začnou v určitém bodě výnosy z daní klesat. U benzínu a nafty je tento ekonomický zákon zvláště patrný, protože nezanedbatelnou část spotřeby paliva tvoří tranzitní doprava, zejména kamiony, dále například zájezdové a dálkové autobusy a také dovolenkáři. Všem těmto skupinám je jedno, zda natankují před hranicí nebo až za ní.
Podívejme se ještě, jak si stojí ceny surovin. Ropa, z níž se přirozeně získává mnohem více produktů, než jen benzín a nafta, se v současné době pohybuje v ceně přibližně 75 dolarů na barel. Pro přepočtu to dává cenu necelých devíti korun na jeden litru surové ropy.
Udává se, že cena suroviny a její úpravy v rafinerii dává asi jednu třetinu ceny benzínu u čerpacích stanic. Zbytek ceny jsou náklady na dopravu a marže čerpacích stanic. Ty, jak vidno, nejsou i díky ostré konkurenci příliš vysoké.
Konečná cena pro spotřebitele Spotřební daň Daň z přidané hodnoty Daně celkem Cena bez daní Benzín 32 Kč 12,84 Kč 5,33 Kč 18,17 Kč 13,83 Kč Nafta 30,50 Kč 10,95 Kč 5,08 Kč 16,03 Kč 14,47 Kč
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.