Co se vám vybaví, když se řekne Londýn? Královna? Parlament? Londýnské oko? Horse guards? Tate Modern? Doubledeckery?
Tradiční doubledeckery, jak je všichni důvěrně známe, se jmenují Routemastery a v současné době již ve službách dopravního podniku v Londýně s výjimkou nostalgických linek nejezdí, protože nesplňují emisní ani bezpečnostní normy. Zvláště to, že vozu chybějí dveře, jej diskvalifikuje z bezpečnostních standardů.
Routemastery samozřejmě nebyly jedinými doubledeckery, tedy dvoupatrovými autobusy v Londýně. Hlavní město Spojeného království ale žádalo novou ikonu, tak si ji nechalo stvořit.
Výběrové řízení vyhrála společnost Capoco Design s návrhem, které vidíte na přiložených obrázcích. Plně respektuje tradiční linie Routemasterů, vše je ale moderní a bezpečné.
Novinka je oproti starému modelu mnohem delší, zatímco starý autobus byl poměrně krátký, měřil jen 8,4 metru, novinka je s 11,2 metry rozměrově velmi blízká autobusům které jezdí v ČR, například Karosám. Jejich typická délka je také něco přes 11 metrů.
Oproti klasice jistě cestující ocení troje dveře oproti jediným u klasického busu, tomu se přizpůsobuje i dvojice schodišť. Motor se přesunul dozadu.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?