V uplynulém týdnu proběhla v Praze netradiční akce pod názvem Den elektromobility. V rámci ní mohli návštěvníci i náhodní kolemjdoucí obdivovat nejen rostodivná elektrokola či elektroskůtry, ale konečně i smysluplné automobily. Tedy vlastně elektromobily.
Expozici organizátoři rozdělili do dvou lokalit. Mariánské náměstí před radnicí se neslo především v duchu osvětové kampaně ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš! a společnosti ČEZ, která zde kromě stylového elektrokola či ryze elektrického Fiatu Fiorino s dojezdem 100 km prezentovala i dobíjecí stojany, které firma chce v dohledné době začít budovat. Rozsáhlejší i hodnotnější část výstavy se pak nacházela na druhém břehu Vltavy. Na Malostranském náměstí poutal největší pozornost stánek Peugeotu, kde se v české předpremiéře ukázal velmi nadějný model iOn, který by se měl na domácím trhu objevit koncem roku. Tři a půl metru dlouhý čtyřmístný vůz je výsledkem spolupráce koncernu PSA a japonského Mitsubishi. Kromě Peugeotu totiž přijede k zákazníkům i jako Citroen C-Zero a Mitsubishi i-MiEV. Mezi jeho největší výhody patří špičkové obestavění prostoru, elektromotor o výkonu 47 kW (64 k) a Li-ion baterie, které by měly umožnit dojezd až 130 km.Možná trochu ve stínu Peugeotu se krčil elektrický supersport Roadster Sport kalifornského výrobce Tesla. Jak je to možné? Tesla totiž vypadá jako klasický sporťák a spousta lidí jej jednoduše přehlédla v domnění, že na něm není vůbec nic výjimečného nebo že jde pouze o prototyp. Máloco je ale pravdě vzdálenější. Výkon elektromotoru dosahuje hodnoty 215 kW (288 k) a otáček za minutu zvládne až 14.000. Na stovku pak stačí Roadsteru méně než 4 sekundy. A dojezd na jedno nabití? Více než 300 km.K vidění byl i historický prototyp vozidla EMA 1 vyrobený už v sedmdesátých letech pod taktovkou Výzkumného ústavu elektrických strojů točivých (VÚES) v Brně. Do výroby se ale nedostal. Na zlaté české ručičky se naopak snaží navázat společnost EVC Group, která na akci vystavovala model EVC R7, což je v podstatě Škoda Roomster na elektrický pohon. Její výkon je 70 kW a dojezd se dle verze pohybuje mezi 100 a 200 km.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.