V uplynulém týdnu proběhla v Praze netradiční akce pod názvem Den elektromobility. V rámci ní mohli návštěvníci i náhodní kolemjdoucí obdivovat nejen rostodivná elektrokola či elektroskůtry, ale konečně i smysluplné automobily. Tedy vlastně elektromobily.
Expozici organizátoři rozdělili do dvou lokalit. Mariánské náměstí před radnicí se neslo především v duchu osvětové kampaně ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš! a společnosti ČEZ, která zde kromě stylového elektrokola či ryze elektrického Fiatu Fiorino s dojezdem 100 km prezentovala i dobíjecí stojany, které firma chce v dohledné době začít budovat. Rozsáhlejší i hodnotnější část výstavy se pak nacházela na druhém břehu Vltavy. Na Malostranském náměstí poutal největší pozornost stánek Peugeotu, kde se v české předpremiéře ukázal velmi nadějný model iOn, který by se měl na domácím trhu objevit koncem roku. Tři a půl metru dlouhý čtyřmístný vůz je výsledkem spolupráce koncernu PSA a japonského Mitsubishi. Kromě Peugeotu totiž přijede k zákazníkům i jako Citroen C-Zero a Mitsubishi i-MiEV. Mezi jeho největší výhody patří špičkové obestavění prostoru, elektromotor o výkonu 47 kW (64 k) a Li-ion baterie, které by měly umožnit dojezd až 130 km.Možná trochu ve stínu Peugeotu se krčil elektrický supersport Roadster Sport kalifornského výrobce Tesla. Jak je to možné? Tesla totiž vypadá jako klasický sporťák a spousta lidí jej jednoduše přehlédla v domnění, že na něm není vůbec nic výjimečného nebo že jde pouze o prototyp. Máloco je ale pravdě vzdálenější. Výkon elektromotoru dosahuje hodnoty 215 kW (288 k) a otáček za minutu zvládne až 14.000. Na stovku pak stačí Roadsteru méně než 4 sekundy. A dojezd na jedno nabití? Více než 300 km.K vidění byl i historický prototyp vozidla EMA 1 vyrobený už v sedmdesátých letech pod taktovkou Výzkumného ústavu elektrických strojů točivých (VÚES) v Brně. Do výroby se ale nedostal. Na zlaté české ručičky se naopak snaží navázat společnost EVC Group, která na akci vystavovala model EVC R7, což je v podstatě Škoda Roomster na elektrický pohon. Její výkon je 70 kW a dojezd se dle verze pohybuje mezi 100 a 200 km.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?