Největší čínská soukromá automobilka Zhejiang Geely Holding Group podepsala smlouvu o koupi švédské automobilky Volvo od americké Ford Motor. Informovala o tom v neděli agentura Reuters s odvoláním na prohlášení mluvčího Volva.
Celková cena za transakci by měla dosáhnout 1,8 miliardy dolarů. "Dnešek představuje milník v historii společnosti Geely," prohlásil šéf Geely Li Šufu během tiskové konference s tím, že společnost Volvo Cars bude i nadále samostatnou společnosti s vlastním managementem se sídlem ve Švédsku.
Ještě před pár lety by přitom tato transakce byla nepředstavitelná, protože čínská automobilka dosahuje pouze 16 procent obratu Volva a má jen polovinu zaměstnanců, ve srovnání se svou nejnovější švédskou dceřinou společností.
Geely mimo jiné uvedla, že se jí podařilo uzavřít všechny nezbytné smlouvy týkající se financování, nicméně se nevyjádřila o možnosti úvěru ze strany Evropské investiční banky (EIB).
Podle šéfa automobilky Geely je důležité, aby Volvo bylo i nadále blízko svých klíčových dodavatelských center. "Jsem hluboce přesvědčen, že výroba v Gothenburgu a v Belgii bude z dlouhodobého hlediska zachována," prohlásil Li.
Převzetí společnosti získalo podporu také odborářů Volva, kteří dříve navrhovanou transakci kritizovali a stěžovali si na nedostatek informací.
Na rozdíl od pokusu americké General Motors prodat čínské společnosti Tengzhong automobilku Hummer, získala Geely podporu i pekingské vlády ve snaze ovládnout Volvo.
Převzetí Volva podle agentury Reuters podtrhuje nástup Číny jako hlavního hybatele globálního automobilového průmyslu a zároveň ukončuje téměř dvouleté jednání o prodeji Volva.
Celá transakce by měla být dokončena v následujících měsících a měla by poskytnout dvojce na americkém automobilovém trhu dostatečné finanční prostředky v hotovosti, aby se mohla soustředit na svou hlavní značku Ford.
Geely se stala preferovaným zájemcem o ztrátovou švédskou automobilku již v říjnu 2009. Čínská firma plánuje udržet jak značku, tak i výrobu, včetně centrály, výrobních prostředků a vývojového centra, ve Švédsku.
Li Šufu již také plánuje vybudování továrny v Pekingu, která by měla vyrábět až 300 tisíc vozů značky Volvo pro čínský trh, tedy stejné množství vozů, které Volvo prodává v zahraničí. Zároveň by v Číně vyráběné vozy mohly nahradit Audi A6, které dosud používají čínští vládní přestavitelé jako své služební vozy.
Čína v loňském roce překonala Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem na světě poté, co prodeje vozů stouply o 46 procent na rekordní úroveň 13,6 milionu prodaných vozů. Čínské automobilky se také snaží dostat na západní trhy, dosud jim ale chyběla dostatečná technologie i výhoda známých automobilových značek. Právě ovládnutí Volva by čínské Geely mohlo pomoci některé z těchto překážek překonat.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.