Největší čínská soukromá automobilka Zhejiang Geely Holding Group podepsala smlouvu o koupi švédské automobilky Volvo od americké Ford Motor. Informovala o tom v neděli agentura Reuters s odvoláním na prohlášení mluvčího Volva.
Celková cena za transakci by měla dosáhnout 1,8 miliardy dolarů. "Dnešek představuje milník v historii společnosti Geely," prohlásil šéf Geely Li Šufu během tiskové konference s tím, že společnost Volvo Cars bude i nadále samostatnou společnosti s vlastním managementem se sídlem ve Švédsku.
Ještě před pár lety by přitom tato transakce byla nepředstavitelná, protože čínská automobilka dosahuje pouze 16 procent obratu Volva a má jen polovinu zaměstnanců, ve srovnání se svou nejnovější švédskou dceřinou společností.
Geely mimo jiné uvedla, že se jí podařilo uzavřít všechny nezbytné smlouvy týkající se financování, nicméně se nevyjádřila o možnosti úvěru ze strany Evropské investiční banky (EIB).
Podle šéfa automobilky Geely je důležité, aby Volvo bylo i nadále blízko svých klíčových dodavatelských center. "Jsem hluboce přesvědčen, že výroba v Gothenburgu a v Belgii bude z dlouhodobého hlediska zachována," prohlásil Li.
Převzetí společnosti získalo podporu také odborářů Volva, kteří dříve navrhovanou transakci kritizovali a stěžovali si na nedostatek informací.
Na rozdíl od pokusu americké General Motors prodat čínské společnosti Tengzhong automobilku Hummer, získala Geely podporu i pekingské vlády ve snaze ovládnout Volvo.
Převzetí Volva podle agentury Reuters podtrhuje nástup Číny jako hlavního hybatele globálního automobilového průmyslu a zároveň ukončuje téměř dvouleté jednání o prodeji Volva.
Celá transakce by měla být dokončena v následujících měsících a měla by poskytnout dvojce na americkém automobilovém trhu dostatečné finanční prostředky v hotovosti, aby se mohla soustředit na svou hlavní značku Ford.
Geely se stala preferovaným zájemcem o ztrátovou švédskou automobilku již v říjnu 2009. Čínská firma plánuje udržet jak značku, tak i výrobu, včetně centrály, výrobních prostředků a vývojového centra, ve Švédsku.
Li Šufu již také plánuje vybudování továrny v Pekingu, která by měla vyrábět až 300 tisíc vozů značky Volvo pro čínský trh, tedy stejné množství vozů, které Volvo prodává v zahraničí. Zároveň by v Číně vyráběné vozy mohly nahradit Audi A6, které dosud používají čínští vládní přestavitelé jako své služební vozy.
Čína v loňském roce překonala Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem na světě poté, co prodeje vozů stouply o 46 procent na rekordní úroveň 13,6 milionu prodaných vozů. Čínské automobilky se také snaží dostat na západní trhy, dosud jim ale chyběla dostatečná technologie i výhoda známých automobilových značek. Právě ovládnutí Volva by čínské Geely mohlo pomoci některé z těchto překážek překonat.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.