Fenoménem posledních let se v Česku staly automobily N1 - tedy obvykle klasické osobní vozy, pouze z důvodů daňové optimalizace nákladů doplněné o těžkou, nevzhlednou, ale bezpečí zvyšující mříž.
Pro právnické osoby a osoby samostatně výdělečně činné (podnikatelé), které odvádějí státu daň z přidané hodnoty, je bezesporu automobil podobným nástrojem k výkonu povolání, jako například počítač, propiska, nebo psací stůl. Jenže narozdíl od nákupu uvedených potřeb nebylo možné při pořízení osobního automobilu uplatnit odpočet DPH.
Proto vznikla v Evropě výjimečná situace - aby odpočet byl možný, byla pro Česko zavedena povinná podmínka - odpočet je možný jen pro automobily, homologované ve třídě N1, tedy jako lehký nákladní automobil, odvozený od standardního modelu osobního vozu M1. Výhoda daňového odpočtu však byla vykoupena nutností dodatečných nákladů, protože povinnou výbavou vozů N1 byla pevná mříž, oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad, a zaslepení bočních skel prostoru pro náklad či alespoň jejich polepení neprůhlednou fólií.
S nástupem ekonomické krize byla přijata novela daňových zákonů, a tak od dubna je již možno uplatnit odpočet DPH na nově pořizované osobní vozy, pokud jejich cena nepřekročí stanovený limit (a jsou splněny další podmínky zákona). Přesto se po našich silnicích pohybují statisíce vozů N1 s mřížkou, která byla nadále povinná jako součást homologace vozu. Změnou, která od dubna nastala, bylo, že byl možný zpětný převod vozu z třídy N1 do třídy M1, kdy byla přepážka "odborně vymontována" a homologace na M1 provedena příslušným odborem obce s rozšířenou působností. To znamenalo nemálo papírování, náklady cca 5-10 tisíc korun a pevné nervy při čekání ve frontách na úřadě.
Rád to přiznávám, v tomto případě naši zákonodárci pochopili, že situace není vyřešena úplně - a proto se podařilo 21. srpna 2009 přijmout vyhlášku 283/2009 Sb., která kromě změn povinného obsahu lékárničky ve voze a možnosti nevozit náhradní kolo, je-li vůz vybaven sadou pro opravu defektu, také řeší výše uvedenou problematiku. Vyhláška nabyla účinnosti 15. září 2009, a bod 38 nově říká, že "V příloze č. 1 bodu 6 se na konci prvního odstavce doplňuje věta "Ustanovení tohoto odstavce se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno v souladu s ustanovením tohoto odstavce.".".
Přeloženo do srozumitelné řeči - ti, kdož vlastní vůz kategorie N1, jenž je odvozen z běžného osobního automobilu (například Fabie či Octavie kombi), mohou z vozu odstranit polepy zadních skel a mříž, aniž by se vystavovali riziku, že je za to budou pokutovat policisté, nebo že proto neprojdou pravidelnou technickou kontrolou.
Jan Fiala, www.autoroad.cz
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.