Fenoménem posledních let se v Česku staly automobily N1 - tedy obvykle klasické osobní vozy, pouze z důvodů daňové optimalizace nákladů doplněné o těžkou, nevzhlednou, ale bezpečí zvyšující mříž.
Pro právnické osoby a osoby samostatně výdělečně činné (podnikatelé), které odvádějí státu daň z přidané hodnoty, je bezesporu automobil podobným nástrojem k výkonu povolání, jako například počítač, propiska, nebo psací stůl. Jenže narozdíl od nákupu uvedených potřeb nebylo možné při pořízení osobního automobilu uplatnit odpočet DPH.
Proto vznikla v Evropě výjimečná situace - aby odpočet byl možný, byla pro Česko zavedena povinná podmínka - odpočet je možný jen pro automobily, homologované ve třídě N1, tedy jako lehký nákladní automobil, odvozený od standardního modelu osobního vozu M1. Výhoda daňového odpočtu však byla vykoupena nutností dodatečných nákladů, protože povinnou výbavou vozů N1 byla pevná mříž, oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad, a zaslepení bočních skel prostoru pro náklad či alespoň jejich polepení neprůhlednou fólií.
S nástupem ekonomické krize byla přijata novela daňových zákonů, a tak od dubna je již možno uplatnit odpočet DPH na nově pořizované osobní vozy, pokud jejich cena nepřekročí stanovený limit (a jsou splněny další podmínky zákona). Přesto se po našich silnicích pohybují statisíce vozů N1 s mřížkou, která byla nadále povinná jako součást homologace vozu. Změnou, která od dubna nastala, bylo, že byl možný zpětný převod vozu z třídy N1 do třídy M1, kdy byla přepážka "odborně vymontována" a homologace na M1 provedena příslušným odborem obce s rozšířenou působností. To znamenalo nemálo papírování, náklady cca 5-10 tisíc korun a pevné nervy při čekání ve frontách na úřadě.
Rád to přiznávám, v tomto případě naši zákonodárci pochopili, že situace není vyřešena úplně - a proto se podařilo 21. srpna 2009 přijmout vyhlášku 283/2009 Sb., která kromě změn povinného obsahu lékárničky ve voze a možnosti nevozit náhradní kolo, je-li vůz vybaven sadou pro opravu defektu, také řeší výše uvedenou problematiku. Vyhláška nabyla účinnosti 15. září 2009, a bod 38 nově říká, že "V příloze č. 1 bodu 6 se na konci prvního odstavce doplňuje věta "Ustanovení tohoto odstavce se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno v souladu s ustanovením tohoto odstavce.".".
Přeloženo do srozumitelné řeči - ti, kdož vlastní vůz kategorie N1, jenž je odvozen z běžného osobního automobilu (například Fabie či Octavie kombi), mohou z vozu odstranit polepy zadních skel a mříž, aniž by se vystavovali riziku, že je za to budou pokutovat policisté, nebo že proto neprojdou pravidelnou technickou kontrolou.
Jan Fiala, www.autoroad.cz
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?