Je tomu teprve několik let co Volkswagen začal ve velkém vyvíjet superúsporné vozy. Tehdy na to ještě nebyla doba dostatečně zralá,nyní už ale je. Dosvědčuje to reinkarnovaný Volkswagen L1
Ferdinand Piëch před sedmi lety absolvoval cestu z Wolfsbugru do Hamburku tehdy novým konceptem. Šlo o takzvané litrové auto, tedy vůz se spotřebou pod jeden litr na sto kilometrů. Tehdejší šéf Volkswagenu opravdu celou trasu ujel s takto nízkou spotřebou.
Vznikly tehdy i zajímavé třílitrové, tentokrát už sériové vozy. Volkswageny Lupo 3L ani stejně úsporné Audi A2 se přílišných prodejních úspěchů nedočkaly. Škoda, šlo o opravdu vizionářské vozy, jejich spotřeba byla dokonce o něco nižší než dnešní vozy s paketem Bluemotion.
Jak ale doba nazrává, zdá se, že koncept litrového auta nebyl žádným nesmyslem. Naopak. Proto dnes máme možnost vidět jeho o sedm let novější inkarnaci.
Ta již nemá tak fascinující spotřebu, protože nyní výrobce udává o čtyři desetiny litru vyšší spotřebu než tehdy. Každopádně kdo by nechtěl jezdit za 1,38 l/100 km?
Ve voze jsou použity moderní technologie. Pohon obstarává polovina z motoru 1,6 TDI, tedy dvouválec 0,8 TDI, jehož výkonu 37 koní pomáhá ještě elektromotor o polovičním výkonu. Ten svou energii získává z Li-Ion baterií. V rámci úspornosti zde najdeme dvouspojkovou převodovku DSG se sedmi stupni.
Díky nízké hmotnosti, jen 4 metráky, není tento vůz až takový slimák jak by se možná zdálo. Zrychlení na stovku absolvuje za 14,3 sekundy a maximální rychlost je nad dálničním limitem - 160 km/h. Za to může i velmi propracovaná aerodynamika.
A pozor, tento vůz není až tak vzdálen od sériové výroby. Na linkách bychom ho mohli vidět už za tři až čtyři roky.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.