V letošním statistikách prodejů aut najdeme opravdové divy. Jedním z nich je obrovský propad prodejů malých škodovek, druhým poměrně velký nárůst prodejů velkých škodovek.
Poprvé od doby, kdy má (přirozeně v novodobé historii) Škoda dva a více modelů, kraluje prodejům ten větší. Ještě loni se v ČR prodalo v první polovně roku patnáct tisíc Fabií a jen deset tisíc Octavií, letos je vše naruby.
Zatímco Octavia dokázala své pozice udržet a dokonce zpevnit, své prodeje navýšila o 8,5 % na téměř jedenáct tisíc prodaných kusů, prodeje Fabie se velmi prudce propadly. Z loňských patnácti tisíc je jen devět, propad je o čtyřicet procent.
Otázkou je, co mohlo takovou situaci způsobit. Může jít o nervozitu méně příjmových skupin s ohledem na rozpoutanou ekonomickou recesi, část nakupujících také čeká, až vypukne očekávané šrotovné, na které už Octavia jen stěží dosáhne. Možné je i to, že se Fabia rychle okoukala, ale první dvě možnosti budou pravděpodobnější, protože podobný propad zažívají v tomto segmentu i jiné značky.
Ve statistikách najdeme v první desítce všechny škodovky. Šesté místo patří Roomsteru. U toho vidíme opět ohromný propad 44 %. Oproti tomu o jedno místo níže umístěnému Superbu nová generace velmi prospěla, oproti loňsku se prodalo jednou tolik vozů.
Ale pryč od Škody, i u jiných značek se děly divy.
Hned na třetím místě se umístil dosluhující Ford Fusion. I přes staří tohoto modelu narostly jeho prodeje o 40 %. Také pátý Renault Mégane se prodává dobře, s novou generací se prodeje vyhouply o 75 % oproti loňsku.
Největšího skokana najdeme na devátém místě. Je jím Hyundai i30, kterého se oproti loňsku prodalo hned o 116 % více.
Oproti tomu největší stálicí je Volkswagen Golf na osmé pozici. Jeho prodeje se změnily jen o pět vozů, tedy o zanedbatelných 0,3 %.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.