V letošním statistikách prodejů aut najdeme opravdové divy. Jedním z nich je obrovský propad prodejů malých škodovek, druhým poměrně velký nárůst prodejů velkých škodovek.
Poprvé od doby, kdy má (přirozeně v novodobé historii) Škoda dva a více modelů, kraluje prodejům ten větší. Ještě loni se v ČR prodalo v první polovně roku patnáct tisíc Fabií a jen deset tisíc Octavií, letos je vše naruby.
Zatímco Octavia dokázala své pozice udržet a dokonce zpevnit, své prodeje navýšila o 8,5 % na téměř jedenáct tisíc prodaných kusů, prodeje Fabie se velmi prudce propadly. Z loňských patnácti tisíc je jen devět, propad je o čtyřicet procent.
Otázkou je, co mohlo takovou situaci způsobit. Může jít o nervozitu méně příjmových skupin s ohledem na rozpoutanou ekonomickou recesi, část nakupujících také čeká, až vypukne očekávané šrotovné, na které už Octavia jen stěží dosáhne. Možné je i to, že se Fabia rychle okoukala, ale první dvě možnosti budou pravděpodobnější, protože podobný propad zažívají v tomto segmentu i jiné značky.
Ve statistikách najdeme v první desítce všechny škodovky. Šesté místo patří Roomsteru. U toho vidíme opět ohromný propad 44 %. Oproti tomu o jedno místo níže umístěnému Superbu nová generace velmi prospěla, oproti loňsku se prodalo jednou tolik vozů.
Ale pryč od Škody, i u jiných značek se děly divy.
Hned na třetím místě se umístil dosluhující Ford Fusion. I přes staří tohoto modelu narostly jeho prodeje o 40 %. Také pátý Renault Mégane se prodává dobře, s novou generací se prodeje vyhouply o 75 % oproti loňsku.
Největšího skokana najdeme na devátém místě. Je jím Hyundai i30, kterého se oproti loňsku prodalo hned o 116 % více.
Oproti tomu největší stálicí je Volkswagen Golf na osmé pozici. Jeho prodeje se změnily jen o pět vozů, tedy o zanedbatelných 0,3 %.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.