HAMANN je známý úpravce vozů BMW z Laupheimu a jeho dalším terčem úprav se stává nové BMW 5 E60/61, včetně vozů s aerodynamickým M paketem.
Vedle aerodynamických dílů nabízí HAMANN také další možnosti úprav. Pro řidiče vozů s dieselovým motorem je k dispozici výrazné navýšení výkonu a to až na 350 koní!
Maximální rychlost 276 km/h - s dieselem!
Rozsah motorů, které má BMW v nabídce, uspokojí snad všecha přání zákazníků. Lze vybírat ze čtyř typů vozů, vybavených dieselovým motorem, a to 520d, 525d, 530d, or 535d. Bavorský výrobce tak nabízí na výběr pro každého to, co potřebuje. V případě, že se nároky zákazníka po určité době zvýší, je zde se svou nabídkou navýšení výkonu HAMANN. Tato firma sídlící v Laupheimu nabízí mimo jiné pro všechny uvedené verze motorů přeprogramování sériové řídící jednotky.
Podívejme se například na úpravu motoru u vozu 535d. HAMANN u tohoto špičkového dieselového modelu navýšil výkon na 319 koní/235 kW. Maximum točivého momentu dosahuje 630 Nm a sedan 535d pak sprintuje z klidu na rychlost 100 km/h za 5,9 sekundy, což znamená oproti standardní hodnotě 6,5 s zlepšení o 0,6 s. U verze touring je pak zrychlení trvá o desetinu sekundy déle. Zvýšila se také dosahovaná maximální rychlost, která je u sériového modelu elektronicky omezena na 250 km/h. HAMANN samozřejmě toto omezení odstraňuje a díky vyššímu výkonu tak lze dosáhout maximální rychlosti 267 km/h. A to není vše - k dispozici je ještě výkonnější úprava pro sportovní verze, u které tento řadový třílitrový přeplňovaný šestiválec dosahuje výkonu 350 koní/257 kW a maximálního točivého momentu 660 Nm. Zrychlení je proti předchozí verzi úpravy ještě o desetinu sekundy rychlejší a maximální rychlost dosahuje 276 km/h. Pro diesel vyšší střední třídy hodnoty vskutku neobvyklé ... HAMANN samozřejmě nabízí tuning nejen pro dieselové motory, ale také pro vozy, které mají pod kapotou benzinové agregáty.
Pro všechny majitele BMW E60/E61 s aerodynamickým paketem M pak HAMANN připravil odpovídající aerodynamické komponenty, navržené speciálně pro tento typ. Čelní části vozu vévodí působivý přední spoiler, který snižuje vztlak, vznikající na přední nápravě. Jeho design současně navazuje na design sériového M paketu. Klasický znak BMW, tedy dvě ledvinky, lze zamaskovat krytem HAMANN, který diskrétně podtrhuje sportovní výraz vozu.
Dvojice prahových nástavců HAMANN dává vozu nejen opticky nižší postoj, ale také zajišťuje působivější a uhlazenější dojem při pohledu z boku. Jako optická protiváha předního spoileru působí pak zadní spoiler HAMANN (k dispozici pouze pro sedan). I tento zadní spoiler poháná snížit vztlak, vznikající na zadní nápravě. V případě, že si zákazník objedná výfuk HAMANN se čtyřmi koncovkami, je doporučováno objednat také stylingový kit zadní části vozu, který zahrnuje také integrovaný difuzér, a to proto, aby se dosáhlo optimálního vizuálního dojmu. Jako třešnička na dortu pak působí sportovní zpětná zrcátka HAMANN, která jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná.
Velká kola a kit pro snížení světlé výšky
Pro dokreslení dojmu doporučuje HAMANN u upravených vozů použití dvacetipalcových kol. HAMANN má jako vrchol své nabídky kola v designu "Edition Race". Vzhled těchto třídílných ultralehkých kovaných kol s černým středem je charakterizován především devíti hlavními paprsky, z nichž každý se rozvětvuje na dvojici dalších. Krom designu stojí za zmínku i to, že pro materiál kol byl částečně použit také titan. Kromě designu "Edition Race" nabízí HAMANN také další typy kol, a to modely "PG3" a "Anniversary I". Doporučovány jsou následující kombinace kol a pneumatik: na přední nápravu ráfky o rozměru 9J x 20 s pneumatikami 245/30 ZR20 nebo 255/30 ZR20 a vzadu ráfky o rozměru 10,5J x 20 s pneumatikami 255/30 ZR20 nebo 295/25 ZR20.
V nabídce je také kit pro snížení světlé výšky vozu, a to pomocí pružin s progresivním účinkem. S tímto kitem se sníží světlá výška BMW řady 5 v úpravě HAMANN o 40 mm vepředu a o 20 mm vzadu. Jako alternativu nabízí HAMANN také sportovní podvozek. Na vyžádání je k dispozici i sportovní brzdný systém pro přední nápravu, pomocí něhož lze zlepšit účinnost i odolnost brzd.
V nabídce úpravce z Laupheimu najdeme pro BMW řady 5 také množství doplňků interiéru. Například lze zvolit karbonový styling přístrojové desky a středové konzoly a dodat tak kokpitu vzhled závodního vozu. K umocnění tohoto dojmu jsou v nabídce také různé hliníkové díly, jako například nožní opěrka, táhlo ruční brzdy a pedály. Aby byla transformace úplná, je v nabídce také sportovní třípaprskový volant HAMANN s airbagem.
Foto: Hamann
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.