Zkuste jezdit po italských dálnicích rychle. Hodně rychle. Třeba vás donutí zastavit Gallardo..
Italská policie ke 152. výročí založení v roce 2004 dostala pěkný dárek: značka Lamborghini, která má sídlo v italském městečku Sant´Agata Bolognese jí věnovala zbrusu nové Gallardo.
Jeden z nejvýkonnějších policejních vozů světa disponuje ohromujícím množstvím koní: pod kapotou se jich skrývá 500 a pohání je desetiválcový motor. Podobný vůz se poslední dobou prohání i po anglickém Londýně, kde jej do svých služeb přijala tamní Metropolitní policie. Anglické Lamborghini Murcielago LP640 je vyvedeno ve speciálních válečných barvách: karoserie je modrožlutě kostkovaná a přední kapota, na níž se skví veliký nápis POLICE, je šedá. Kostkované Murcielago vystřídalo své předchůdce, dvě nudně žlutá Gallarda, která sloužila jen dočasně při zvláštních příležitostech.
Ale zpět k italskému vozu, který je stálou součástí italské dálniční policie: jeho interiér se samozřejmě od běžného Lamborghini Gallardo liší. Namísto detektoru radarů a měniče cédéček v něm najdete klasickou soupravu pro lovení pachatelů přestupků, na střední konzoli je LCD panel se satelitní navigací a policejní databází všech přestupků. Většina vybavení je však umístěna za předními sedadly. Gallardo je samozřejmě vyvedeno v tradičních barvách italské policie, to jest modré a bilé.
Kromě stíhání rychle jedoucích aut má však tohle Gallardo ještě jednu důležitou funkci: používá se jako rychlý přepravní prostředek při převozu plazmy a transplantovaných orgánů, pro něž je ve špici vozu instalován speciální chladicí box.
Přestože to vypadá, že tohle zvláštní policejní auto může na silnice vyrazit jen v létě, opak je pravdou. Jakmile se ochladí, Gallardo dostane speciální zimní obutí a pohon všech čtyř kol jej dostane kamkoli je potřeba i na sněhu.
Domovská stanice Lamba je v Kalábrii, ale vzhledem k povaze Italů se nelze divit, že jej potkáte i jinde. Na italských dálnicích se už stalo tradicí provokovat svou rychlostí tohle super auto k výjezdu. Pojedete si taky zazávodit?
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.