Bezpečnost pro podzimní plískanice a zimní podmínky - systém ESP plus.
Tento systém vysílá při zjištění začínajícího smyku řídící impuls do volantu. Tento impuls zkracuje vzdálenost potřebnou k zastavení až o 10 procent. Vyslání impulsu do řízení je možné jen díky zavedení elektromechanického posilovače řízení. Systém ESP plus bude standardní součástí výbavy vozů Golf, Golf Plus, Jetta, Eos, Touran a Passat.
Jde malé „škubnutí“ ve volantu zprostředkované elektromechanickým posilovačem řízení a ovládané elektronickým stabilizačním programem ESP. Díky tomu řidič podvědomě provede správnou akci, tj. otočí volantem na opačnou stranu a srovná tak počínající smyk. Ve velmi specifických situacích, jako například při nouzovém brzdění na cestách s rozdílnou adhezí mezi levou a pravou stranou vozu (například levá kola na suchém asfaltu a pravá kola na sněhu), může tento systém díky podvědomé reakci řidiče až o 10% zkrátit vzdálenost, potřebnou k zastavení vozidla. Aby však bylo možno impuls do volantu vyslat, musí být vozidlo vybaveno elektronicky řízeným posilovačem řízení. A takový je standardní výbavou pro vozidla Volkswagen Golf, Golf Plus, Jetta, Eos, Touran, Passat a Passat Variant – stejně jako nyní i systém ESP plus. Systém ESP plus v praxi: okolnosti bylo popsáno výše: podzim nebo zima, polovina silnice je suchá, druhá polovina pak vlhká nebo zasněžená. Obvyklým scénářem při nouzovém brzdění na takovýchto površích s rozdílnou adhezí u vozů vybavených ESP v ideálních případech bylo: díky ESP se vozidlo nevymklo kontrole, řidič je udržel na silnici a vyhnul se případné překážce. Protože však brzdný účinek byl dán kolem s nejhorší adhezí (aby se zabránilo uvedení vozidla do smyku), brzdy nemohly pracovat tak efektivně jako na suchém (adheznějším) povrchu. Se systémem ESP plus je možno pomocí natočení volantu správným směrem vyvolat větší brzdný účinek, protože přebrzdění kol na adheznějším povrchu vyvolá protiúčinek proti natočení volantu (tendence vozidla rotovat). Zní to komplikovaně a skutečně jde o složitou záležitost. Ale to vše řeší systém ESP plus za řidiče.
ESP určí správný směr natočení volantu, potřebný k tomu, aby kompenzoval rotaci vyvolanou přebrzděním kol na adheznějším povrchu, a vyšle příkaz do elektromechanického posilovače řízení. Ten poté vyšle do volantu příslušný impuls v patřičném směru. Tento impuls je zaregistrován řidičem a intuitivně dojde k natočení volantu do protisměru impulsu. Výsledkem tohoto zásahu je, že tlak v brzdovém systému je možno zvýšit a získat tak více gripu. Důsledkem je zkrácení vzdálenosti potřebné k zastavení vozidla až o 10 %.Řidič má přitom stále vše pod kontrolou: systém ESP plus ve skutečnosti nijak nezatáčí koly. Zodpovědnost za řízení za všech okolností stále plně leží na řidiči. Systém dává řidiči pouhá jemná doporučení k natočení volantu – točivý moment impulsu je nejvýše 3 Nm. Je to tak, jako vždy: systém ESP přemýšlí, řidič řídí – ale o něco efektivněji.Foto: Volkswagen
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.