Fascinující technologie - ESP plus

Jan Fiala, 25. října 2006, 16:26 Google+

Bezpečnost pro podzimní plískanice a zimní podmínky - systém ESP plus.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jetta

Jetta | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Tento systém vysílá při zjištění začínajícího smyku řídící impuls do volantu. Tento impuls zkracuje vzdálenost potřebnou k zastavení až o 10 procent. Vyslání impulsu do řízení je možné jen díky zavedení elektromechanického posilovače řízení. Systém ESP plus bude standardní součástí výbavy vozů Golf, Golf Plus, Jetta, Eos, Touran a Passat.

Jde malé „škubnutí“ ve volantu zprostředkované elektromechanickým posilovačem řízení a ovládané elektronickým stabilizačním programem ESP. Díky tomu řidič podvědomě provede správnou akci, tj. otočí volantem na opačnou stranu a srovná tak počínající smyk. Ve velmi specifických situacích, jako například při nouzovém brzdění na cestách s rozdílnou adhezí mezi levou a pravou stranou vozu (například levá kola na suchém asfaltu a pravá kola na sněhu), může tento systém díky podvědomé reakci řidiče až o 10% zkrátit vzdálenost, potřebnou k zastavení vozidla. Aby však bylo možno impuls do volantu vyslat, musí být vozidlo vybaveno elektronicky řízeným posilovačem řízení. A takový je standardní výbavou pro vozidla Volkswagen Golf, Golf Plus, Jetta, Eos, Touran, Passat a Passat Variant – stejně jako nyní i systém ESP plus.

Systém ESP plus v praxi: okolnosti bylo popsáno výše: podzim nebo zima, polovina silnice je suchá, druhá polovina pak vlhká nebo zasněžená. Obvyklým scénářem při nouzovém brzdění na takovýchto površích s rozdílnou adhezí u vozů vybavených ESP v ideálních případech bylo: díky ESP se vozidlo nevymklo kontrole, řidič je udržel na silnici a vyhnul se případné překážce. Protože však brzdný účinek byl dán kolem s nejhorší adhezí (aby se zabránilo uvedení vozidla do smyku), brzdy nemohly pracovat tak efektivně jako na suchém (adheznějším) povrchu. Se systémem ESP plus je možno pomocí natočení volantu správným směrem vyvolat větší brzdný účinek, protože přebrzdění kol na adheznějším povrchu vyvolá protiúčinek proti natočení volantu (tendence vozidla rotovat). Zní to komplikovaně a skutečně jde o složitou záležitost. Ale to vše řeší systém ESP plus za řidiče.

ESP určí správný směr natočení volantu, potřebný k tomu, aby kompenzoval rotaci vyvolanou přebrzděním kol na adheznějším povrchu, a vyšle příkaz do elektromechanického posilovače řízení. Ten poté vyšle do volantu příslušný impuls v patřičném směru. Tento impuls je zaregistrován řidičem a intuitivně dojde k natočení volantu do protisměru impulsu. Výsledkem tohoto zásahu je, že tlak v brzdovém systému je možno zvýšit a získat tak více gripu. Důsledkem je zkrácení vzdálenosti potřebné k zastavení vozidla až o 10 %.

Řidič má přitom stále vše pod kontrolou: systém ESP plus ve skutečnosti nijak nezatáčí koly. Zodpovědnost za řízení za všech okolností stále plně leží na řidiči. Systém dává řidiči pouhá jemná doporučení k natočení volantu – točivý moment impulsu je nejvýše 3 Nm. Je to tak, jako vždy: systém ESP přemýšlí, řidič řídí – ale o něco efektivněji.

Foto: Volkswagen

Vytisknout

Diskuze: Fascinující technologie - ESP plus

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu

Převratný systém tankování a dobíjení automobilů si nechala patentovat Toyota

DS3 Crossback E-TENSE

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

Volkswagen Tiguan

Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

Tatra Force 8x8

Tatry nejsou jen T 815 pro stavby a hasiče, ale i armádní speciály do nesjízdného terénu a bojů

reklama

Doporučujeme

TT

Audi TT nejkrásnějším vozem roku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

  2. Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

  3. Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

  4. Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

  5. Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

  6. Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud