Koncept kombinuje sportovnost s ohledem k životnímu prostředí a Audi R-Zero tak dokazuje, že extrémní výkony a smysluplnost nejsou v rozporu.
Pokud si myslíte, že elektřinou poháněný vůz nemůže být elegantní a dynamický, Audi R-Zero vás přesvědčí, že i vůz poháněný elektrickými články může uspokojit sny a vzbuzovat touhy.
Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot a také nutností aplikace Kyótského protokolu se do popředí zájmu dostávají alternativní pohony. Naže energetická budoucnost nezávisí jen na zásobách ropy. Tváří v tvář klimatickým změnám a jejich dopadům na ekosystémy i lidstvo je potřeba snížit spotřebu uhlovodíkatých paliv. Dopravní prostředky jsou hlavním zdrojem znečištění ovzduší a spotřebovávají až 50% uhlovodíkatých paliv.
Prvotním záměrem při navržení tohoto konceptu bylo vytvořit stroj, který zaujme a vyhne se obtížím spojeným s nestřídmostí a nevýhodami současných sportovních vozů, zvláště co se týká znečišťování ovzduší. Koncept navazuje na vzhled silného sportovního vozu Audi TT a podává srovnatelné výkony jako Bugatti Veyron; je navržen tak, aby nezatěžoval životní prostředí a musí mít perspektivu i po roce 2010.
S výjimkou výroby samotných baterií je tento vůz v souladu s životním prostředím zvláště díky svému pohonu elektromotory. Systém elektromotorů využívá úžasné síly a reaktivity tohoto typu pohnu. Je v harmonii s požadavky ekologů a plní všechny současné požadavky bez zatěžování budoucích generací našich potomků.
R-Zero je skvělý sportovní vůz, který těží výjimečné architektury. Elektrická motorizace umožňuje originální hierarchickou organizaci proudění vzduchu a zajišťuje tak řízené proudění vně i uvnitř vozu. Struktura aerodynamického porudění optimalizuje chlazení motoru a brzd a také vytváří aerodynamickou přítlačnou sílu, která je potřebná pro výkonné vozy.
Samostatný zadní rám není jen pouhou estetickou finesou neovlivňující funkčnost – ve voze je vytvářen proud vzduchu spojující dva samostatné rámy (přední a zadní), což má vliv na celůkovou délku vozu. Design je určen funkčností, ale technické požadavky nebyly, s výjimkou zadního samostatného rámu, důvodem k ústupkům stran stylu. Podařilo se vytvořit vůz s agresivními linkami sportovních vozů. Tento elektromobil proto rozhodně nevypadá jako elektromobil! Koncept byl navržen studenty mezinárodní školy designu ve Francii „International School of Design, ISD France“.
Další podrobnosti
Baterie Bylo potřeba napětí 800 voltů. Pro toto použití je nejvhodnější využít Lithium-Iontové baterie. Velikost baterií je dána požadovanou silou motoru: bylo nutno dosáhnout výkonu 450 wattů/kg. To znamená použití celkem 1200 kg baterií. 1200 kg baterií + 4 motory po 85 kg + vlastní váha vozu dávají dohromady přibližnou hmotnost vozu 2,2 tuny.
Točivý moment Audi R-Zero : 1 elektromotor zabudovaný v kole dává maximální točivý moment 183 Nm při 12900 otáčkách za minutu; při použití převodového poměru je dosaženo na kole točivého momentu 735 Nm. Na čtyři poháněná kola tedy připadá celkový točivý moment 2940 Nm! Pro srovnání, Bugatti Veyron dosahuje při 2200 otáčkách točivého momentu 1250 Nm, Ferrari Enzo pak pří 5500 otáčkách točivého momentu 657 Nm. Foto: Audi
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.