Koncept kombinuje sportovnost s ohledem k životnímu prostředí a Audi R-Zero tak dokazuje, že extrémní výkony a smysluplnost nejsou v rozporu.
Pokud si myslíte, že elektřinou poháněný vůz nemůže být elegantní a dynamický, Audi R-Zero vás přesvědčí, že i vůz poháněný elektrickými články může uspokojit sny a vzbuzovat touhy.
Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot a také nutností aplikace Kyótského protokolu se do popředí zájmu dostávají alternativní pohony. Naže energetická budoucnost nezávisí jen na zásobách ropy. Tváří v tvář klimatickým změnám a jejich dopadům na ekosystémy i lidstvo je potřeba snížit spotřebu uhlovodíkatých paliv. Dopravní prostředky jsou hlavním zdrojem znečištění ovzduší a spotřebovávají až 50% uhlovodíkatých paliv.
Prvotním záměrem při navržení tohoto konceptu bylo vytvořit stroj, který zaujme a vyhne se obtížím spojeným s nestřídmostí a nevýhodami současných sportovních vozů, zvláště co se týká znečišťování ovzduší. Koncept navazuje na vzhled silného sportovního vozu Audi TT a podává srovnatelné výkony jako Bugatti Veyron; je navržen tak, aby nezatěžoval životní prostředí a musí mít perspektivu i po roce 2010.
S výjimkou výroby samotných baterií je tento vůz v souladu s životním prostředím zvláště díky svému pohonu elektromotory. Systém elektromotorů využívá úžasné síly a reaktivity tohoto typu pohnu. Je v harmonii s požadavky ekologů a plní všechny současné požadavky bez zatěžování budoucích generací našich potomků.
R-Zero je skvělý sportovní vůz, který těží výjimečné architektury. Elektrická motorizace umožňuje originální hierarchickou organizaci proudění vzduchu a zajišťuje tak řízené proudění vně i uvnitř vozu. Struktura aerodynamického porudění optimalizuje chlazení motoru a brzd a také vytváří aerodynamickou přítlačnou sílu, která je potřebná pro výkonné vozy.
Samostatný zadní rám není jen pouhou estetickou finesou neovlivňující funkčnost – ve voze je vytvářen proud vzduchu spojující dva samostatné rámy (přední a zadní), což má vliv na celůkovou délku vozu. Design je určen funkčností, ale technické požadavky nebyly, s výjimkou zadního samostatného rámu, důvodem k ústupkům stran stylu. Podařilo se vytvořit vůz s agresivními linkami sportovních vozů. Tento elektromobil proto rozhodně nevypadá jako elektromobil! Koncept byl navržen studenty mezinárodní školy designu ve Francii „International School of Design, ISD France“.
Další podrobnosti
Baterie Bylo potřeba napětí 800 voltů. Pro toto použití je nejvhodnější využít Lithium-Iontové baterie. Velikost baterií je dána požadovanou silou motoru: bylo nutno dosáhnout výkonu 450 wattů/kg. To znamená použití celkem 1200 kg baterií. 1200 kg baterií + 4 motory po 85 kg + vlastní váha vozu dávají dohromady přibližnou hmotnost vozu 2,2 tuny.
Točivý moment Audi R-Zero : 1 elektromotor zabudovaný v kole dává maximální točivý moment 183 Nm při 12900 otáčkách za minutu; při použití převodového poměru je dosaženo na kole točivého momentu 735 Nm. Na čtyři poháněná kola tedy připadá celkový točivý moment 2940 Nm! Pro srovnání, Bugatti Veyron dosahuje při 2200 otáčkách točivého momentu 1250 Nm, Ferrari Enzo pak pří 5500 otáčkách točivého momentu 657 Nm. Foto: Audi
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.