Ford Motor Company přináší nový přístup na žhavý trh crossoverů (CUV). Vyznačuje se americkým designem, dynamickými vlastnostmi i inovativními funkcemi a vyčnívá z řady ostatních CUV na trhu.
Je vybaven novým motorem V-6 o výkonu 265 koní a šestistupňovou automatickou převodovkou. Poskytuje výkon, nabízí tichý interiér a dosahuje úspory paliva při dálničním provozu.
Edge vstupuje na nejrychleji se rozvíjející segment trhu ve Spojených Státech. Za září vzrostl prodej vozů CUV o 9% na 1.81 milionů vozů. Předpokládá se, že na konci tohoto desetiletí bude segment CUV nejprodávanějším a objem prodejů dosáhne 3 milionů vozů ročně.
Trendy jsou jasné – zákazníci chtějí prostornější vozy s flexibilním interiérem, pohonem všech kol, avšak také nižší spotřebu pohonných hmot a vyšší ovladatelnost. To vše by Edge měl splňovat a být tak v centru pozornosti jak pro zákazníky stávající, tak pro zákazníky nové.
Moderní, flexibilní design
Přední část dynamicky působící siluety Edge začíná masivní kapotou. Na čelní masce se vyjímá třířadá chromovaná mřížka. Agresivně nakloněné čelní sklo a rychle klesající zadní okno s vysoko posazeným zadním spoilerem zdůrazňují dojem pohybu. Čtyřlampová čelní světla a výrazná kapota záměrně zvýrazňují dojmy při čelním pohledu.
Kola vozu jsou umístěna v rozích karoserie a propůjčují tak Edge elegantní a silný postoj. Zvýšený boční profil pak vyvolává dojem silných ramen nad ostrými liniemi blatníků. Matná čerň spodních částí předního i zadního nárazníku i prahů pak zvýrazňují sportovní charakter Edge.
Edge má uspokojit nároky jako po stránce stylu, tak po stránce prostornosti a adaptability. Například rozměrná středová konzola je vybavena držáky a přihrádkami a dá se do ní umístit notebook, malá zavazadla, ale i mince nebo MP3 přehrávač.
Edge nabízí také audio jack pro vnější vstup a umožňuje tak připojení jakéhokoliv MP3 přehrávače. Malé sloty umístěné na boční straně konzoly mohou sloužit pro umístění MP3 přehrávače i mobilního telefonu. Volitelné skryté zásuvky v Edge umožňují napájení až 4 spotřebičů; tři ze zásuvek jsou v přímém dosahu řidiče. Na vrchní části konzoly je pak klip, držák na dvě pera a držák parkovacích lístků.
V kapsách předních dveří jsou integrovány držáky nápojů, v kapsách zadních dveří pak držáky na džus a dve velké držáky na plastové lahve jsou umístěny také ve středové konzoli a v zadní loketní opěrce.
Edge je vybaven pohodlnými sedačkami, přední jsou nastavitelné v šesti směrech a vyhřívané a zadní nabízejí cestujícím dostatek prostoru nad hlavou i pro nohy. Zadní lavice je dělená v poměru 60/40 a po sklopení vytváří plochou podlahu spolu s rozměrným zavazadlovým prostorem. V Edge lze přepravovat náklad o délce až 244 cm, je-li sklopeno i sedadlo spolujezdce. Každé zadní sedadlo lze sklopit samostatně buď ručně, nebo volitelně pomocí funkce EasyFoldt elektromechanicky tlačítkem dostupným ze zavazadlového prostoru.
Volitelná výbava Edge zahrnuje novou generaci navigačního systému a originální satelitní autorádio SIRIUS. Spolujezdci na zadních sedadlech mohou využívat zabudovaný DVD systém s osmipalcovým sklopným displejem zabudovaným do střechy nebo dva sedmipalcové barevné LCD displeje zabudované v zadní části hlavových opěrek řidiče a spolujezdce. Tento systém s oddělenými monitory může zobrazovat na každém z nich odlišný obraz, nebo samozřejmě také sledování stejného filmu.
Exkluzivní Panoramatická střecha Vista Rooft
Pro Edge je volitelně k dispozici panoramatická střecha Vista Rooft. Rozměrné střešní prosklení zajišťuje úchvatný výhled na oblohu nad vámi a umožňuje vnímat svobodu prostoru, čímž zdůrazňuje sportovní náturu Edge. Střecha je složena z přední vyklápěcí a posuvné části a zadní pevné části. Jednodotykový spínač umožňuje cestovat s větrem ve vlasech. Vůz vybavený touto střechou je enormně prosvětlen. Střechu lze zevnitř zakrýt dvěma elektricky ovládanými záclonkami.
Zaručená jízdní dynamika
Edge vyjadřuje unikátní smysl pro dobrodružství. Jeho moderní konstrukce s předními vzpěrami McPherson a odděleným pomocným rámem pevně připojeným na šesti místech ulehčuje dosažení excelentní jízdní charakteristiky. Kapalinové pérování dále vylepšuje klid při jízdě.
Čtyřprvkové nezávislé zadní zavěšení zajišťuje precizní vedení stopy. Zadní tlumiče jsou montovány co nejblíže k okrajům karoserie za středem kol a dále tak zlepšují ovladatelnost. Edge je standardně vybaven kotoučovými brzdami na všech kolech a také systémem ABS.
Pod kapotou Edge najdeme zcela nový motor V-6 o objemu 3.5 litru, který vyniká nízkou hmotností, je vybaven hliníkovým blokem odlehčenou hlavou válců se čtyřmi ventily na válec. Toto uspořádání zajišťuje hladký chod ve vyšších otáčkách. Kompresní poměr 10.3:1 a dvojitý katalyzátor pak pomáhají dosáhnout nízkých hodnot emisí – vůz spadá do kategorie vozů s ultra nízkými emisemi (ULEV).
Také nová šestistupňová automatická převodovka s těžkým stálým převodem (6.04:1) pomáhá dosáhnout úspory spotřeby pohonných hmot a dobrého výkonu. Krátké první a druhý převodový stupeň zajišťují působivý start a zrychlení, zatímco delší další rychlostní stupně umožňují snížení spotřeby pohonných hmot až o 7 percent oproti standardnímu čtyřstupňovému automatu.
Pro Edge je volitelně k dispozici inteligentní systém pohonu všech kol s důrazem na výkon nabízející jisté jízdní vlastnosti za každého počasí. Trakce všech kol je neustále sledována a vyhodnocována a systém rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola tak, aby byl neustále maximální s ohledem na dané podmínky. Na přání lze vůz vybavit i aktivní uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Ve spojení se systémem trakční kontroly AdvanceTracR je inteligentní systém pohonu všech kol schopen přenášet točivý moment jak mezi přední a zadní nápravou, tak mezi levou a pravou stranou vozu.
Bezpečnost začíná předcházením nehodám
Zákazníci Edge se mohou spolehnout na snahu vývojářů Fordu zlepšovat aktivní i pasivní bezpečnost.
"Čitelné ovládání Edge pomáhá řidiči předcházet nehodám, a to i díky systému kontroly stability AdvanceTrac (RSCR)," říká Stephen Kozak, šéfinženýr Fordu pro bezpečnost. "Pokud k nehodě dojde, Edge nabízí rozsáhlý balíček funkcí pasivní bezpečnosti a zvyšuje tak bezpečnost vozu."
Systém Ford AdvanceTrac je do Edge montován standardně a je to první elektronický systém kontroly stability, který využívá dva gyroskopické senzory pro sledování pohybů vozidla.
Edge je dále standardně vybaven dvoustupňovými airbagy řidiče i spolujezdce, volantem a sloupkem řízení schopnými absorbovat energii při nárazu, kolenní opěrkou řidiče a energii absorbující odkládací schránkou před spolujezdcem. V sedadle řidiče je senzor nastavené pozice sedačky a sedadlo spolujezdce je vybaveno čidlem detekujícím, zda je sedadlo obsazeno či nikoliv. Obě přední sedačky jsou vybaveny pásy s přepínači a omezovači tahu.
Edge nabízí také několikastupňovou ochranu před bočním nárazem, včetně pevné bezpečnostní konstrukce, vyztužené kabiny, dále jsou montovány energii absorbující boční dveře, standardní boční airbagy, systém Ford Safety Canopyt system detekující převrácení vozu a hlavové airbagy s prodlouženou dobou nafouknutí.
Působivé ticho v interiéru
Vyrovnaná výkonnost a působivé zpracováni Edge zajišťují výborný požitek z jízdy. Návrháři strávili stovky hodin dolaďováním detailů interiéru Edge. Například boční zpětná zrcátka byla navržena tak, aby se snížil aerodynamický hluk způsobený obtékajícím vzduchem. Dokonce i anténa rádia byla pečlivě doladěna. Návrháři při úpravách tvaru zrcátek používali hliněné modely v aerodynamickém tunelu . Úpravami se podařilo dosáhnout snížení hluku o 2dB.
Ford Edge se začne prodávat v listopadu. Bude vyráběn v továrně Fordu v Oakville v Ontariu v Kanadě. Foto: Ford Motor Company
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.