"Vždy bylo mým snem mít auto, které má tolik přítlačné síly, takovou aerodynamickou účinnost, že můžete jet ve vysokých rychlostech po stropě tunelu – a tohle auto to umí.” (Roland Gumpert)
Inženýři vedou nekonečný boj o to, přiblížit techniku se co nejvíce k hranici toho, co je technicky možné. Výsledkem jsou technické drahokamy, které přibližují lidstvo o další krůček ke vzrušující rychlosti a snům o řízení a létání.
Bojujeme o to, abychom splnili sny našich zákazníků o výkonném, exkluzivním a unikátním sportovním autě – vozu, který poskytuje dechberoucí zážitek z řízení a má také potenciál vítězit na závodních tratích celého světa. Koncept Apollo je perfektní syntézou silničního auta a závodního speciálu. Evokuje vášeň a požitek z řízení nade všechna očekávání: 650 koní, maximální rychlost 360 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pohé 3 sekundy; museli byste hledat hodně dlouho, než byste Apollu našli rovnocenného soupeře. Kompletní balíček je k dispozici s nejpříznivějším poměrem cena/výkon v této třídě exkluzivních vozů. Jde o čistokrevný vysoce výkonný sportovní vůz se závodnickými možnostmi, avšak je ho také možno používat na normálních silnicích, čímž Apollo vytváří nové standardy. Design Výzvou bylo vyvinout výjimečný design, kombinující extrémní aerodynamické požadavky supersportovního vozu zaměřeného na výkon a estetický tvar spojovanýs exkluzivními vozy. Chtěli jsme získat perfecktní syntézu tvaru a funkčnosti, zcela bez kompromisů. S Apollem jsme toho dosáhli: jeho silueta, která byla mnohokrát optimalizována v závislosti na výsledcích testů v aerodynamickém tunelu, odráží jeho nadprůměrné výkonové schopnosti. Ve svém profilu je dynamický vzhled Apolla dále vylepšen jeho rozměry (4.46 m délky, takřka 2 m šířky a 1.24 m výšky) a jeho proudnicovými, dlouhými a širokými linkami boků. Umístění motoru uprostřed je zvýrazněno kokpitem, který je posunut směrem do přední části vozu, a dlouhým rozvorem; oba faktory zajišťují optimální jízdní kvality. Masivní vstupy a výdechy vzduchu v přední části Apolla a na bocích před a za dveřmi nenechávají nikoho na pochybách o jeho schopnostech. Zásobují dostatkem chladného vzduchu dvě turbodmychadla a chladí vysoce výkonný brzdový systém. Dostatek vzduchu zajišťuje, že si vozidlo udrží ideální výkon i při závodním zatížení. Sání vzduchu pro motor je reminiscencí na vozidla Formule 1 a podtrhuje závodní charakter Apolla. Otvory v zádi vozu umožňují zvědavým divákům spatřit agregát i šasi. Vzrušující tvar zadní části je rozdělen na sekce a vyjadřuje dominanci. Plynule přechází do difuzéru – viditelného zdůraznění uhlíkového skeletu – který ve spojení s předním difuzérem a obtokovými kanály dosahuje výjimečně vysoké přítlačné síly. Apollo je vzrušující, překvapující vizí a zanechává trvalý dojem v každém, kdo ho spatří:
Symbolizuje neobyčejnou dynamiku a sportovní schopnosti. Odráží nadprůměrné výkonové schopnosti ve spojení s časově neohraničenou elegancí a i v klidu dává jasné poselství: forma může být dána pouze funkčností a cílem je dosáhnout jízdní dynamiky. Podvozek Podvozek Apolla byl vyvinut tak, aby ideálně doplňoval chytře řešenou aerodynamiku karoserie, zajišťující neobyčejnou jízdní dynamiku. Apollo poskytuje řidiči i spolujezdci výjimečně vysokou úroveň komfortu bez ohledu na to, že byl stvořen s přísným zaměřením na výkonnost. Vyžaduje plné řidičovo soustředění, ale nezmáhá jej díky své ultra precizní a předvídatelné jízdní charakteristice za nejvyšších rychlostí.
Ideální váhové rozložení 42% ku 58% mezi přední a zadní nápravou to dokresluje: Při akceleraci je k dispozici optimální trakce i stabilita, a totéž platí i pro brždění včetně kritických situací. Šasi Tajemstvím Apolla je inovativní konstrukční koncepce, která oproti konvenčním konstrukcím karoserií aut, vytváří perfektní symbiózu optimální bezpečnosti a maximálního výkonu s minimální váhou.
Poprvé u vozidla, určeného pro provoz na běžných silnicích, zahrnuje designový koncept Apolla konstrukce používané u závodních speciálů: základ - a symbolická páteř Apolla – se skládá z kostry z trubek kruhového profilu vyrobených z nejkvalitnější a nejstabilnější chrom-molybdenové oceli vyztužené monokokem z uhlíkových vláken. Konstrukce je tak efektivní, odolná proti zkrutu a nepružná a má tak prvotřídní odolnost proti nárazu, že již byla homologizována pro použití v mnoha závodních sériích jak německou Asociací Motor Sportu (DMSB), tak francouzskou federací Fédération Française du Sport Automobile (FFSA). Uspokojuje ty nejvyšší nároky na odolnost proti čelním i bočním nárazům v motorsportu a samozřejmě všechny požadavky kladené německými předpisy pro provoz na pozemních komunikacích (StVZO). Aby byla dále zvýšena pasivní bezpečnost,do přední části Apolla byl integrován bezpečnostní rám podobně jako je tomu u vozů Formule 1. Apollo plní závodní bezpečnostní standardy i na běžných silnicích. Interiér Nízká hmotnosti byla nejvyšší prioritou a bylo jí dosaženo pouze použitím nejmodernějších materiálů. Například monokok i integrovaný panel přístrojů jsou vyrobeny z uhlíkových vláken. Všechny součásti z uhlíkových vláken přímo odrážejí exkluzivitu karbonu a tvoří elegantní jednotu s bezpečnostním monokokem. Také sedačky jsou integrovány do monokoku – ačkoliv sedačky v běžném smyslu jsou v případě Apolla nesprávným pojmem. Pozice sedadla je pro každého zákazníka individuálně nastavena pomocí výplní, čalounění, stavitelnými pedály a sloupkem řízení. Apollo je sportovním vozem šitým na míru a ve shodě s tímto principem si zákazník může zvolit takový interiér, který uspokojí jeho požadavky, ať již žádá čistý výkon či něco luxusnějšího. Pro ty, kdo preferují verzi orientovanou na výkon, někdy méně znamená více, protože více komfortu znamená vyšší výhu a ta vede k nepatrně nižším výkonům. Ti, kdo hledají o něco více komfortu, možná dají přednost nejkvalitnějším koženým sedačkám a celokoženému panelu přístrojů včetně uprostřed umístěného nepřehlédnutelného otáčkoměru. Klimatizace zajišťuje při řízení vhodnou teplotu interiéru. Nejmodernější navigační systém s DVD-přehrávačem a sound systémem vám pak pomůže dostat se z bodu A do bodu B maximálně pohodlně. Zpětná kamera integrovaná do systému pak řidiči pomáhá při couvání, nebo jen ukazuje, jak rychle předjížděná vozidla mizí z dohledu. Motor Působivá síla vysoce výkonného osmiválcového motoru je založena prověřených motorech AUDI V8. Tento motor je ve standardní konfiguraci optimalizován pro použití na závodních tratích i v silničních vozech, je dopován dvěma turbodmychadly a dává výkon 650 koní. Má hmotnost pouhých 195 kg, a má hlavní zásluhu na tom, že Apollo má tak příznivou hmotnost a tak fascinující dynamické vlastnosti.
Blok motoru svírá úhel 90°, což u vidlicových osmiválcových motorů klasické uspořádání . Zdvih je 93 mm, což dává spolu s vrtáním 84,5 mm objem motoru 4,163 cm3. Kovaná kliková hřídel s nízkou setrvačností je navržena s maximální torzní odolností. Pomocí dvou výfukových turbodmychadel jsou spalovací prostory přeplňovány vzduchem, který byl předtím ochlazen na ideální teplotu ve dvou rozměrných mezichladičích stlačeného vzduchu. Práce kovaných pístů a klikové hřídele je doplňována speciálními ventily; vysoká stabilita těchto speciálních ventilů ve spojení s jejich nízkou hmotností v rychlostech až 7.400 otáček/min zajišťují hladký chod a zajišťují, že motor zůstává stabilním.
Plně synchronizovaná šestistupňová sekvenční převodovka, která obsahuje know-how z Formule 1, zajišťuje účinný přenos energie dodávané motorem. Krátké dráhy řadicí páky dovolují bleskové změny převodových stupňů. Umístění převodovky je v podélném směru, což zajišťuje, že těžiště je velmi nízko a váhové rozložení je optimální. Charakteristický zvuk dvojitého výfukového systémy Apolla s třícestnými katalyzátory to dokresluje - Apollo je čistokrevný sportovní vůz s neporazitelným výkonem, jak o tom svědčí následující data: Maximální výkon 478 kW (641 koní) při 6,000 otáčkách za minutu, maximální rychlost až 360 km/h v závislosti na zvoleném aerodynamickém balíčku a maximální točivý moment 850 Nm při 4,500 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty, v kombinaci s podvozkem, zajišťují jízdní zážitky nejvyššího stupně. Jako kometa Apollo katapultuje řidiče z 0 na 100 km/h za tři sekundy a potřebuje pohých 8.9 sekundy ke zrychlení z 0 na 200 km/h. Pro znalce, kteří nespojují nezbytně požitek z řízení s maximálním výkonem motoru a ohromným zrychlením, je motor perfektně použitelný ke každodennímu ježdění nižšími rychlostmi. Specifikace vozu:
Cena
€198,000
Ve výrobě
--
Motor
4.2 liter Audi V8
Hmotnost
Pod 1100 kg
Přeplňování
Turbodmychadla s mezichladiči stlačeného vzduchu
Max. točivý moment
867 Nm při 4500 otáčkách za minutu
Výkon
650 koní při 6000 otáčkách za minutu
Výkonový poměr
pod 1,68 kg/koně
Litrový výkon
156 koní/litr
0-200 km/h
8.9 sekundy
0-100 km/h
3 s
Maximální rychlost
360 km/h
Foto: GUMPERTŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?