Španělé by měli tento týden v Londýně představit Seat Leon s technologií ITS (Intelligent Transportation System).
ITS (Inteligentní přepravní systém) se pro Leon vyvíjel přes dva a půl roku v technickém centru Seatu v Martorellu jako odpověď na projekt AIDE (Adaptive Integrated Driver-vehicle Interface - integrované rozhraní pro přizpůsobení auta řidiči). Hlavním cílem při vývoji bylo zvýšení bezpečnosti řízení prostřednictvím informací o okolí, vozu i řidiči získávaných vozem. Díky těm se pak auto chová tak, že dokáže "přijímat rozhodnutí" a kladně ovlivňovat bezpečnost řízení.
Jako příklad této technologie uvedené do praxe předvede Leon, jak umí informovat řidiče o nebepečí, které se před ním objeví na silnici, světlem na přístrojové desce a zvukovým signálem. Systém funguje i na kruhovém objezdu, tady pro změnu při příchozím hovoru začne "zvonit" až po opuštění objezdu. Auto také funguje jako budík, tedy - pokud řidič usíná, ozve se zvukový signál a volant začne vibrovat.
Tyto a mnohé další vymoženosti pracují díky čidlům, která monitorují pohyby očí řidiče a frekvenci mrkání, díky radarům, které zjišťují informace o objektech před autem, díky GPS a v neposlední řadě ve spolupráci se zvláštní komunikační sítí. Systém lze ovládat jak tlačítky umístěnými na volantu, tak i hlasem.
Zdá se, že trendy ve vývoji nových technologií v automobilovém půmyslu se ubírají směrem k odlidštění řízení. Je možné, že silniční doprava potom bude bezpečnější, ale otázka je, zda chceme jezdit ve vozech, kde jedna porouchaná kontrolka může způsobit nepojízdnost vozu.. Doufejme tedy, že výrobci nezapomínají k těmto systémům do auta montovat i tlačítko, kterým se dají vypnout.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.