Španělé by měli tento týden v Londýně představit Seat Leon s technologií ITS (Intelligent Transportation System).
ITS (Inteligentní přepravní systém) se pro Leon vyvíjel přes dva a půl roku v technickém centru Seatu v Martorellu jako odpověď na projekt AIDE (Adaptive Integrated Driver-vehicle Interface - integrované rozhraní pro přizpůsobení auta řidiči). Hlavním cílem při vývoji bylo zvýšení bezpečnosti řízení prostřednictvím informací o okolí, vozu i řidiči získávaných vozem. Díky těm se pak auto chová tak, že dokáže "přijímat rozhodnutí" a kladně ovlivňovat bezpečnost řízení.
Jako příklad této technologie uvedené do praxe předvede Leon, jak umí informovat řidiče o nebepečí, které se před ním objeví na silnici, světlem na přístrojové desce a zvukovým signálem. Systém funguje i na kruhovém objezdu, tady pro změnu při příchozím hovoru začne "zvonit" až po opuštění objezdu. Auto také funguje jako budík, tedy - pokud řidič usíná, ozve se zvukový signál a volant začne vibrovat.
Tyto a mnohé další vymoženosti pracují díky čidlům, která monitorují pohyby očí řidiče a frekvenci mrkání, díky radarům, které zjišťují informace o objektech před autem, díky GPS a v neposlední řadě ve spolupráci se zvláštní komunikační sítí. Systém lze ovládat jak tlačítky umístěnými na volantu, tak i hlasem.
Zdá se, že trendy ve vývoji nových technologií v automobilovém půmyslu se ubírají směrem k odlidštění řízení. Je možné, že silniční doprava potom bude bezpečnější, ale otázka je, zda chceme jezdit ve vozech, kde jedna porouchaná kontrolka může způsobit nepojízdnost vozu.. Doufejme tedy, že výrobci nezapomínají k těmto systémům do auta montovat i tlačítko, kterým se dají vypnout.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.