Španělé by měli tento týden v Londýně představit Seat Leon s technologií ITS (Intelligent Transportation System).
ITS (Inteligentní přepravní systém) se pro Leon vyvíjel přes dva a půl roku v technickém centru Seatu v Martorellu jako odpověď na projekt AIDE (Adaptive Integrated Driver-vehicle Interface - integrované rozhraní pro přizpůsobení auta řidiči). Hlavním cílem při vývoji bylo zvýšení bezpečnosti řízení prostřednictvím informací o okolí, vozu i řidiči získávaných vozem. Díky těm se pak auto chová tak, že dokáže "přijímat rozhodnutí" a kladně ovlivňovat bezpečnost řízení.
Jako příklad této technologie uvedené do praxe předvede Leon, jak umí informovat řidiče o nebepečí, které se před ním objeví na silnici, světlem na přístrojové desce a zvukovým signálem. Systém funguje i na kruhovém objezdu, tady pro změnu při příchozím hovoru začne "zvonit" až po opuštění objezdu. Auto také funguje jako budík, tedy - pokud řidič usíná, ozve se zvukový signál a volant začne vibrovat.
Tyto a mnohé další vymoženosti pracují díky čidlům, která monitorují pohyby očí řidiče a frekvenci mrkání, díky radarům, které zjišťují informace o objektech před autem, díky GPS a v neposlední řadě ve spolupráci se zvláštní komunikační sítí. Systém lze ovládat jak tlačítky umístěnými na volantu, tak i hlasem.
Zdá se, že trendy ve vývoji nových technologií v automobilovém půmyslu se ubírají směrem k odlidštění řízení. Je možné, že silniční doprava potom bude bezpečnější, ale otázka je, zda chceme jezdit ve vozech, kde jedna porouchaná kontrolka může způsobit nepojízdnost vozu.. Doufejme tedy, že výrobci nezapomínají k těmto systémům do auta montovat i tlačítko, kterým se dají vypnout.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.