Peugeot 908 RC - není to jen pouhý sen?

908 RC
908 RC, foto: Peugeot
Jan Fiala 13. října 2006 23:39
Sdílej:

Velkolepá limuzína zaujímající hrdé místo v expozici Peugeot na Pařížském autosalonu.

Připusťme, že jde pouze o koncept vyrobený u příležitosti této výstavy a nesoucí značku ze Sochaux. A rozhodně není toto cvičení ze stylu a designu určeno k masové produkci, podobně jako mnoho dalších konceptů v minulosti ...

Přesto, Peugeot 908 RC je nepoměrně propracovanější a slibnější nežli koncept 907, představený v roce 2004. Vraťme se na chvíle zpět do minulosti: koncept 907 byla berlinetta s vepředu umístěným motorem, jasně a neobratně evokující Ferrari 60tých let minulého stolet, vyšperkovaná dvanáctiválcem V12, vzniklým spojením dvou běžných motorů V6. Od Peugeotu a jeho stylistického ředitele Gerarda Weltera bylo očekáváno více a koncept 907 byl mírným zklamáním.

Nový koncept 908RC je zcela něco jiného. Tentokrát Peugeot a G. Welter vyzvali k duelu na své půdě německé luxusní limuzíny. Zatímco Peugeot 607, ačkoli splňující veškeré kvalitativní požadavky, vypadá v porovnání s Mercedes S-Klasse, BMW 7 a Audi A8 drobně a tuctově, 908 RC dravě vystupuje do popředí zájmu zejména svými působivými rozměry, svalnatým vzhledem a okázalým, agresivním stylem. Protože jde vskutku o náhradu modelu 607, který je pokořen nadměrnými rozměry konceptu 908.Není důležité, jak se nový model bude jmenovat. A není důležité, zda budoucí velký Peugeot převezme z 908 RC všechny přednosti a finesy. Zcela jistě bude mít konvenčnější stavbu a pravděpodobně méně výkonný motor. Ale rozhodně bude, podobně jako 908 RC, dávat na odiv mnohem silnější a výraznější osobnost než 607, jehož produkce pomalu končí. Jen se podívejme na zamračená světla se lstivými svítilnami a zírající, šklebící se masku: lev je připraven ke skoku. A to je dost dobrá zpráva. Peugeot se rohodl, zdá se, přinejmenším bojovat a zvednout hlavu, raději než se skromně sklonit. Bez ohledu na náklady se francouzský výrobce rozhodl vyzvat výše zmiňované konkurenty na souboj. Pojďme se na 908 Rc podívat blíže. Silueta působí jako šoférovaná limuzína s délkou 5,12m a honosí se také dech beroucími technickými specifikacemi. Pod kapotou je opět dvanáctiválec V12, avšak tentokrát jako plnohodnotná jednotka, nikoliv skládanka ze dvou V6 motorů. Je to dokonce závodní motor, a nejde  o nic jiného než HDI diesel vyvinutý za účelem zvítězit v závodu 24 hodin Le Mans 2007. Jde rozhodně o soupeře pro Audi R10, které zvítezilo v tomto závodě v letošním roce. Motor má objem 5,5 litru a je dopován dvěma turbodmychadly. Je spřažen se sekvenční šestistupňovou převodovkou a oficálně podává výkon 700 koní a točivý moment 1200 Nm. Skutečný výkon je pravděpodobně ještě vyšší, avšak můžeme se jen dohadovat - jde o pečlivě střežené tajemství.

Nejvíce překvapivou záležitostí je, že tento motor V12 HDI je umístěn napříč nikoliv pod kapotou, nýbrž uprostřed zadní části vozu. Takové umístění bývá obvyklé u dvousedadlových sportovních aut, nikoliv u luxusních limuzín - v tomto segmentu je takové umístění použito vůbec poprvé.Koncept 908 RC, auto evokující motorsport, ujede 1km s pevným startem za 22s a dosáhne maximální rychlosti 300 km/h. Koncept má karbonovou karoserii o vysoké pevnosti a nízké hmotnosti. Tato karoserie však při masové výrobě bude jistě nahrazena karoserií z tradičnějších materiálů. Obrovská kola (vpředu o průměru 20 palců, vzadu o průměru 21 palců) budou také v produkované verzi skromnější a na karbonovo/keramické brzdy můžeme také zapomenout. Ale dvojité nezávislé zavěšení by mělo zůstat zachováno, protože vychází ze zavěšení, použitého v současném modelu 407. K přístupu do prostoru pro pasažéry a otevření bezklikových dveří  je používán telefon s dotykovým displejem. Po nastoupení jste obklopeni prostorem a můžete vnímat obložení z tmavého dubu, ametystově šedou kůži a čtyři skořepinová sedadla oddělená dlouhým středovým tunelem procházejícím interiérem ve stylu Jaguaru R-coupé (koncept roku 2001, který se nikdy nedostal do sériové výroby).

Pod obrovským čelním sklem - vyvolávajícím vzpomínky na RC Pique a RC Carreau, předchozí známé koncepty Peugeotu - je digitální ovládací panel, středová konzola s dotykovými ovládacími prvky, tradiční hodiny Bell & Ross a velkolepý volant, který vyvolává svrbění v rukou a nutkavou touhu jej uchopit co nejdříve ... i když jde jen o pouhý sen. Foto: Peugeot

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?