Velkolepá limuzína zaujímající hrdé místo v expozici Peugeot na Pařížském autosalonu.
Připusťme, že jde pouze o koncept vyrobený u příležitosti této výstavy a nesoucí značku ze Sochaux. A rozhodně není toto cvičení ze stylu a designu určeno k masové produkci, podobně jako mnoho dalších konceptů v minulosti ...
Přesto, Peugeot 908 RC je nepoměrně propracovanější a slibnější nežli koncept 907, představený v roce 2004. Vraťme se na chvíle zpět do minulosti: koncept 907 byla berlinetta s vepředu umístěným motorem, jasně a neobratně evokující Ferrari 60tých let minulého stolet, vyšperkovaná dvanáctiválcem V12, vzniklým spojením dvou běžných motorů V6. Od Peugeotu a jeho stylistického ředitele Gerarda Weltera bylo očekáváno více a koncept 907 byl mírným zklamáním.
Nový koncept 908RC je zcela něco jiného. Tentokrát Peugeot a G. Welter vyzvali k duelu na své půdě německé luxusní limuzíny. Zatímco Peugeot 607, ačkoli splňující veškeré kvalitativní požadavky, vypadá v porovnání s Mercedes S-Klasse, BMW 7 a Audi A8 drobně a tuctově, 908 RC dravě vystupuje do popředí zájmu zejména svými působivými rozměry, svalnatým vzhledem a okázalým, agresivním stylem. Protože jde vskutku o náhradu modelu 607, který je pokořen nadměrnými rozměry konceptu 908.Není důležité, jak se nový model bude jmenovat. A není důležité, zda budoucí velký Peugeot převezme z 908 RC všechny přednosti a finesy. Zcela jistě bude mít konvenčnější stavbu a pravděpodobně méně výkonný motor. Ale rozhodně bude, podobně jako 908 RC, dávat na odiv mnohem silnější a výraznější osobnost než 607, jehož produkce pomalu končí. Jen se podívejme na zamračená světla se lstivými svítilnami a zírající, šklebící se masku: lev je připraven ke skoku. A to je dost dobrá zpráva. Peugeot se rohodl, zdá se, přinejmenším bojovat a zvednout hlavu, raději než se skromně sklonit. Bez ohledu na náklady se francouzský výrobce rozhodl vyzvat výše zmiňované konkurenty na souboj. Pojďme se na 908 Rc podívat blíže. Silueta působí jako šoférovaná limuzína s délkou 5,12m a honosí se také dech beroucími technickými specifikacemi. Pod kapotou je opět dvanáctiválec V12, avšak tentokrát jako plnohodnotná jednotka, nikoliv skládanka ze dvou V6 motorů. Je to dokonce závodní motor, a nejde o nic jiného než HDI diesel vyvinutý za účelem zvítězit v závodu 24 hodin Le Mans 2007. Jde rozhodně o soupeře pro Audi R10, které zvítezilo v tomto závodě v letošním roce. Motor má objem 5,5 litru a je dopován dvěma turbodmychadly. Je spřažen se sekvenční šestistupňovou převodovkou a oficálně podává výkon 700 koní a točivý moment 1200 Nm. Skutečný výkon je pravděpodobně ještě vyšší, avšak můžeme se jen dohadovat - jde o pečlivě střežené tajemství.
Nejvíce překvapivou záležitostí je, že tento motor V12 HDI je umístěn napříč nikoliv pod kapotou, nýbrž uprostřed zadní části vozu. Takové umístění bývá obvyklé u dvousedadlových sportovních aut, nikoliv u luxusních limuzín - v tomto segmentu je takové umístění použito vůbec poprvé.Koncept 908 RC, auto evokující motorsport, ujede 1km s pevným startem za 22s a dosáhne maximální rychlosti 300 km/h. Koncept má karbonovou karoserii o vysoké pevnosti a nízké hmotnosti. Tato karoserie však při masové výrobě bude jistě nahrazena karoserií z tradičnějších materiálů. Obrovská kola (vpředu o průměru 20 palců, vzadu o průměru 21 palců) budou také v produkované verzi skromnější a na karbonovo/keramické brzdy můžeme také zapomenout. Ale dvojité nezávislé zavěšení by mělo zůstat zachováno, protože vychází ze zavěšení, použitého v současném modelu 407. K přístupu do prostoru pro pasažéry a otevření bezklikových dveří je používán telefon s dotykovým displejem. Po nastoupení jste obklopeni prostorem a můžete vnímat obložení z tmavého dubu, ametystově šedou kůži a čtyři skořepinová sedadla oddělená dlouhým středovým tunelem procházejícím interiérem ve stylu Jaguaru R-coupé (koncept roku 2001, který se nikdy nedostal do sériové výroby).
Pod obrovským čelním sklem - vyvolávajícím vzpomínky na RC Pique a RC Carreau, předchozí známé koncepty Peugeotu - je digitální ovládací panel, středová konzola s dotykovými ovládacími prvky, tradiční hodiny Bell & Ross a velkolepý volant, který vyvolává svrbění v rukou a nutkavou touhu jej uchopit co nejdříve ... i když jde jen o pouhý sen. Foto: Peugeot
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.