Evropský tým designérů pracujících pro americkou automobilku Ford představil v Paříži nový koncept.
Nový koncept Fordu má jméno iosisX a má naznačit, kterým směrem se bude v budoucnosti ubírat design automobilů Ford. Přestože vůz vypadá jako trochu zvláštní SUV, sama automobilka jej řadí do kategorie "crossover" - což znamená, že auto vypadá jako terénní, ale nehodí se tam, a a přestože mu nejlépe sluší městské silnice, nehodí se ani do města, protože je příliš velké.
V tomto světle je pochopitelné vysvětlení Fordu, co je vlastně iosisX zač: pomocí tohoto vozu jeho potenciální výrobce prý zkoumá dopady nového směru designu. IosisX je nositelem všech zásadních prvků takzvaného "kinetického designu" v nejčistší formě, naznačuje, jakým způsobem se budou měnit evropské produkty společnosti Ford.
Designér Martin Smith a jeho tým si s konceptem skutečně vyhráli, dveře na jedné straně vozu se otevírají proti sobě a nemají B-sloupek, přední zrcátka jsou umístěna v horní části předních dveří a nastupování usnadňují výklopné stupačky, které jsou za jízdy přitisknuty k blatníku a chrání jej před létajícími kamínky.
Přístrojová deska je pro změnu rájem fandy sci-fi: kromě volantu, který vypadá docela normálně, zde najdete spousty tlačítek a páček a uvnitř vozu si tak připadáte jako ve vesmírné lodi. Dojem umocňuje ještě skleněná podlaha vozu, která se do sériové výroby nedostane zcela jistě - což se u ostatních prvků tak nekompromisně tvrdit nedá. Nicméně pokud evropské Fordy budou skutečně vypadat alespoň trochu tak, jak naznačuje koncept iosisX, máme se na co těšit.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?