Dnes se zaměříme na pojem "Hydraulické zdvihátko", čímž pokračuje náš seriál zaměřený n vysvětlení určitých pojmů v automobilovém průmyslu.
Ventilový rozvod motoru vyžaduje vůli mezi jednotlivými částmi, která se za provozu mění jednak jejich tepelnou roztažností, jednak mechanickým opotřebením. Optimální nastavení vůle je důležité jak pro funkci rozvodu, tak pro hluk motoru - při příliš velké vůli se zvyšuje opotřebování vlivem nadměrných dynamických sil a rozvod je hlučný, příliš malá vůle se může tepelnou dilatací součástí zcela vymezit, ventily nedosedají při uzavření do sedel, netěsní a opalují se pronikajícími horkými plyny. Proto se musí vůle rozvodu čas od času seřizovat. Tuto nutnost odstraňují hydraulická zdvihátka, sestávající ze dvou do sebe zapadajících dílů oddělěných tlakovým olejem z mazací soustavy motoru. Vzájemná poloha obou dílů se mění a vůle mezi nimi a dalšími částmi rozvodu se neustále samočinně vymezují. Nejnovější konstrukce vysokootáčkových motorů však upouštějí od hydraulických zdvihátek, neboť zvyšují setrvačné hmoty. Zejména u rozvodů OHC jsou tepelné dilatace malé a problém opotřebení se řeší moderními materiály a jejich vhodným tepelným a povrchovým zpracováním. Zvětší-li se nadměrně vůle, k čemuž dochází zpravidla až po několika desítkách tisíců kilometrů, opotřebované součásti se vymění.
Průřez hydraulickým zdvihátkem samočinně vymezujícím vůle rozvodu (viz. náš obrázek). Malý prostor mezi jeho dvěma souosými díly je zaplněn tlakovým olejem z mazací soustavy motoru, který je rozpíná, přitlačuje vnější díl k vačce a vnitřní k ventilu. AUTO forum
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.