Technika: Hydraulické zdvihátko

ar1, 3. září 2006, 15:09 Google+

Dnes se zaměříme na pojem "Hydraulické zdvihátko", čímž pokračuje náš seriál zaměřený n vysvětlení určitých pojmů v automobilovém průmyslu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyfraulické zdvihátko

Hyfraulické zdvihátko | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Ventilový rozvod motoru vyžaduje vůli mezi jednotlivými částmi, která se za provozu mění jednak jejich tepelnou roztažností, jednak mechanickým opotřebením. Optimální nastavení vůle je důležité jak pro funkci rozvodu, tak pro hluk motoru - při příliš velké vůli se zvyšuje opotřebování vlivem nadměrných dynamických sil a rozvod je hlučný, příliš malá vůle se může tepelnou dilatací součástí zcela vymezit, ventily nedosedají při uzavření do sedel, netěsní a opalují se pronikajícími horkými plyny. Proto se musí vůle rozvodu čas od času seřizovat. Tuto nutnost odstraňují hydraulická zdvihátka, sestávající ze dvou do sebe zapadajících dílů oddělěných tlakovým olejem z mazací soustavy motoru. Vzájemná poloha obou dílů se mění a vůle mezi nimi a dalšími částmi rozvodu se neustále samočinně vymezují. Nejnovější konstrukce vysokootáčkových motorů však upouštějí od hydraulických zdvihátek, neboť zvyšují setrvačné hmoty. Zejména u rozvodů OHC jsou tepelné dilatace malé a problém opotřebení se řeší moderními materiály a jejich vhodným tepelným a povrchovým zpracováním. Zvětší-li se nadměrně vůle, k čemuž dochází zpravidla až po několika desítkách tisíců kilometrů, opotřebované součásti se vymění.

Průřez hydraulickým zdvihátkem samočinně vymezujícím vůle rozvodu (viz. náš obrázek). Malý prostor mezi jeho dvěma souosými díly je zaplněn tlakovým olejem z mazací soustavy motoru, který je rozpíná, přitlačuje vnější díl k vačce a vnitřní k ventilu.

AUTO forum

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Technika: Hydraulické zdvihátko

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

2020 Skoda Octavia - INTERIOR & Features

Nová Škoda Octavia 4 (2020) a DŮKLADNÉ PŘEDSTAVENÍ

Ford Mustang Mach-E GT má nabídnout výkon 342 kW (465 k) a zrychlení z nuly na 100 km/h pod 5 vteřin

RADIKÁLNÍ ZMĚNA. Ford ukázal nový Mustang Mach-E. Základní cena je překvapivě nízká

BMW už testuje čistě elektrickým modelem prémiového segmentu střední třídy i4

BMW už testuje připravovaný model i4 + FOTO

Dacia Sandero na LPG nabízí moderní techniku za rozumné peníze

Dacia nabízí nejmodernější motor na LPG

Autobazary

EU NAVZDORY. V autobazarech je vše vzhůru nohama. Tohle nikdo nečekal

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky

Motor s 200 koňmi, který se vejde do sportovní tašky?

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

Ilustrační foto

BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

Volkswagen T-Roc jde v ČR do prodeje s cenou od 1 042 900 Kč

Ostré SUV T-Roc R jde v ČR do prodeje. 300 koní, 100 km/h pod 5 vteřin. Cena je atraktivní

Nové elektrické SUV značky Ford ponese označení Mustang Mach-E

Ford prozradil termín prezentace a jméno svého nového SUV

reklama

Doporučujeme

DBR 9

Aston Martin na prodej?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. EU NAVZDORY. V autobazarech je vše vzhůru nohama. Tohle nikdo nečekal

  2. Má VÝKON a jezdí za HUBIČKU. Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV ZA 959 900 Kč

  3. Chcete jezdit jako mistr světa F1? Nyní máte možnost

  4. BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

  5. KDE KONČÍ? Co se děje s auty, která bazary nevykoupí?

  6. Ostré SUV T-Roc R jde v ČR do prodeje. 300 koní, 100 km/h pod 5 vteřin. Cena je atraktivní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud