Automobilka Lotus nedávno představila svůj nový model Exige S. Jako svoji alternativu v otázce náhrady konvenčního paliva, která však nepůjde do sériové výroby, zvolili spalování etanolu.
Mnohé menší či větší automobilky si kladou otázku, čím nahradit letité palivo současných automobilů, tedy benzín a naftu. Vzniklo už mnoho konceptů, studií, prototypů, které se většinou nedostaly do sériové výroby. Ekologií a přitom nahrazením stávajícího paliva za nový zdroj energie pro nové automobily se zabývala například už i Honda, Toyota, Tesla Motors a mnoho dalších společností. Nejznámějším sériovým produktem je asi Toyota Prius, jenž využívá systému Hybrid Synergy Drive, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu.
U Lotusu Exige 265E jde však o něco jiného. Lotus upravil jeho motor tak, aby dokázal spalovat E85 neboli směs 85 procent ethanolu a 15 procent benzínu. Kompresorem přeplňovaný čtyřválec vybavený mezichladičem o objemu 1,8 litru dosahuje výkonu 197 kW při 8000 otáčkách a točivý moment 249 Nm při 5500 otáčkách. V celkovém hodnocení je to nárůst oproti modelu Exige S 34 kW a 34 Nm. A proč Lotus vsadil právě na E85? Jde o výkon, který se díky této směsi zvýší o 200 kW.
A ještě zajímavost o dosaženém zrychlení. Z 0 na 96 km/h dokáže tento experimentální vůz zrychlit za senzačních 3,88 sekundy. Maximálku dosahuje hodnotou 253 km/h...Foto: Lotus Media Centre
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.