Automobilka Lotus nedávno představila svůj nový model Exige S. Jako svoji alternativu v otázce náhrady konvenčního paliva, která však nepůjde do sériové výroby, zvolili spalování etanolu.
Mnohé menší či větší automobilky si kladou otázku, čím nahradit letité palivo současných automobilů, tedy benzín a naftu. Vzniklo už mnoho konceptů, studií, prototypů, které se většinou nedostaly do sériové výroby. Ekologií a přitom nahrazením stávajícího paliva za nový zdroj energie pro nové automobily se zabývala například už i Honda, Toyota, Tesla Motors a mnoho dalších společností. Nejznámějším sériovým produktem je asi Toyota Prius, jenž využívá systému Hybrid Synergy Drive, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu.
U Lotusu Exige 265E jde však o něco jiného. Lotus upravil jeho motor tak, aby dokázal spalovat E85 neboli směs 85 procent ethanolu a 15 procent benzínu. Kompresorem přeplňovaný čtyřválec vybavený mezichladičem o objemu 1,8 litru dosahuje výkonu 197 kW při 8000 otáčkách a točivý moment 249 Nm při 5500 otáčkách. V celkovém hodnocení je to nárůst oproti modelu Exige S 34 kW a 34 Nm. A proč Lotus vsadil právě na E85? Jde o výkon, který se díky této směsi zvýší o 200 kW.
A ještě zajímavost o dosaženém zrychlení. Z 0 na 96 km/h dokáže tento experimentální vůz zrychlit za senzačních 3,88 sekundy. Maximálku dosahuje hodnotou 253 km/h...Foto: Lotus Media Centre
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?