Je půl sedmé ráno. Po rychlostní silnici Karlovy Vary - Praha si to téměř dvoustovkou uhání modrá Škoda Superb. A kdopak sedí za volantem? Policejní prezident Vladislav Husák.
Nekompromisně předjíždí auta a po celou dobu jízdy jede nad limitem, který určuje nejvyšší povolenou rychlost. Až u Unhoště modrý Superb odbočuje na okresku a zmizí ve spleti úzkých silniček. To vše necelé tři týdny po přijetí nového silničního zákona, který měl podobné piráty silnic zkrotit.
Dvacetiminutovou divokou jízdu do práce by nový sazebník ocenil třinácti trestnými body, pokutou 22 500 korun a zabavením řidičského průkazu. Za co? Za rychlost nad 180 kilometrů v hodině, nesprávné předjíždění, při němž ohrozil účastníky silničního provozu, i za nebezpečnou rychlost v obci.
MF DNES dvakrát sledovala šéfa policie při jeho ranní cestě do práce. Pokaždé to na dálnici vytáhl až k 190 kilometrům v hodině. V obci překročil povolenou rychlost o dvacet kilometrů. Pokaždé redaktorům nakonec ujel. Policejní prezident včera nejprve trval na tom, že předpisy dodržuje. Když však zjistil, že byl sledován, postupně se k překročení rychlosti přiznal.
„Kdybyste řekli kolem sto padesáti, to možná. Tam je totiž takový padák, tak to dejme tomu, ale sto devadesát? To se mi nezdá,“ říkal nejdříve. Nakonec však připustil, že mohl jet i rychleji. „Sto sedmdesát to je snad limit,“ tvrdil. Kdyby byl normální řidič a přistihli ho policisté, přišel by o řidičský průkaz. Co by tomu řekl? „To by se nedalo nic dělat,“ přiznává. „Štve mě, že se to stalo. Zapomněl jsem se a je to pro mne velké ponaučení. Už se to nebude opakovat,“ hájil se Husák.
Husákův přímý nadřízený, ministr vnitra František Bublan, jízdu policejního šéfa komentoval slovy: „Prezident Husák se k rychlé jízdě přiznal s tím, že ho to velmi mrzí. Jeho jednání jsem mu vytkl.“ Podobně reagoval premiér Jiří Paroubek. „Jsem rád, že se policejní prezident omluvil, byla to chyba,“ řekl. Zcela jinak hodnotil Husákovo počínání šéf ODS Mirek Topolánek, který sestavuje novou vládu: „Rychlá jízda pana Husáka není už o bodech, ale o trestu smrti.“
Policejní prezident si přitom ještě nedávno v rozhovoru pro MF DNES pochvaloval, jak se situace na silnicích díky novým pravidlům zlepšila. „Mám však obavu, že řidiči si přivyknou tlaku, který na ně klade bodový systém, a postupně začnou jezdit opět rychleji a možná i neopatrněji,“ říkal tehdy a kritizoval, jak špatně Češi jezdili v posledních letech. „Začala se objevovat enormní agresivita a úcta k zákonu je někdy nulová. Vítězí ten, kdo porušuje předpisy,“ kritizoval piráty silnic.
Zdroj: Idnes.cz, ilustrační foto: Škoda auto
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.