Škoda dnes vyrobila 10 000 000 vůz !

Martin Hájek, 13. července 2006, 12:42 Google+

Škoda Auto vyrobila 10 000 000 vozů od roku 1905, kdy z výrobní linky v Mladé Boleslavi sjel první automobil.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Octavia Combi

Octavia Combi | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Jubilejním vozem, který 13. července sjel z výrobní linky, je Octavia Combi Elegance stříbrné barvy s motorem 2.0 Tdi. Desetimiliontý vůz byl věnován Českým Centrům, příspěvkové organizaci Ministerstva zahraničí ČR, jejímž posláním je prostřednictvím sítě českých center vytvářet dobré jméno a pozitivní obraz ČR v zahraničí. Řediteli Českých Center panu Janu Bondymu předali vůz předseda představenstva Škoda Auto pan Detlef Wittig a člen představenstva zodpovědného za výrobu a logistiku pan Horst Mühl.
 
Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Vůbec prvním vozem z mladoboleslavské produkce byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobilo kolem sta kusů. Již v počátcích výroby vozů se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i do zemí jako byl Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set, prvním, který prolomil tisícovou hranici celkové produkce byl L&K - Škoda typ 110 vyráběný v letech 1925-1929. Z let následujícíh patří k typickým a oblíbeným modelům Popular (1934-1946), vyráběný rovněž ve sportovní verzi Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Model Popular znamenal první zásadní technický přelom, do poloviny třicátých let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým. V padesátých letech, od dob Škody 1200  (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.

Řadě Škoda 1000 MB vyráběné v letech 1964-1969 se dostalo uznání a pozornosti již při samém vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný nový hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby tohoto modelu, jehož se vyrobilo 443.141 vozů. Výroba nového modelu 1000 MB byla příčinou takřka zdvojnásobení rozlohy továrny v Mladé Boleslavi a načala éru automobilů s motorem vzadu, které se produkovaly až do roku 1990. V letech 1959-1971 byla vyráběna Škoda Octavia a v letech 1959-1964 Škoda Felicia, jmenovití předchůdci svých pozdějších nástupců, kteří byli ve své době mezi zákazníky velmi oblíbení stejně jako jejich následovníci.

Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) vyráběné v rozmezí let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995), kterého bylo vyrobeno 1 077 136 zákazníků. Nástup Favoritu znamenal návrat k motorům vpředu a poprvé k přední hnané nápravě. Škoda Favorit byl zároveň posledním modelem, vyvinutým před spojením s koncernem Volkswagen (1991).  Následoval model Felicia s 1 420 441 vyrobenými vozy (1994 – 2001) a v současnosti vyráběné modely Fabia, Octavia a Superb, jejichž společný mix představuje v současné době více než 3 miliony vyrobených vozů.

Vstup koncernu Volkswagen představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí převážně střední a východní Evropy, došlo k více než ztrojnásobení produkce a zákazníkům se v současnosti nabízí čtyři modelové řady. Jen od spojení Škody s Volkswagenem sjelo z montážních linek automobilky více než pět milionů vozů s okřídleným šípem ve znaku. K již existujícím výrobním kapacitám v tuzemsku (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) a zahraničním v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Indii, a Kazachstánu se připravuje produkce v Rusku a Číně, což podtrhuje dlouhodobou strategii mezinárodní expanze Škody. V letošním roce se očekává prolomení hranice půl milionu vyrobených a prodaných vozů.
 
Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Vůbec prvním vozem z mladoboleslavské produkce byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobilo kolem sta kusů. Již v počátcích výroby vozů se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i do zemí jako byl Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set, prvním, který prolomil tisícovou hranici celkové produkce byl L&K - Škoda typ 110 vyráběný v letech 1925-1929. Z let následujícíh patří k typickým a oblíbeným modelům Popular (1934-1946), vyráběný rovněž ve sportovní verzi Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Model Popular znamenal první zásadní technický přelom, do poloviny třicátých let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým. V padesátých letech, od dob Škody 1200  (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.

Řadě Škoda 1000 MB vyráběné v letech 1964-1969 se dostalo uznání a pozornosti již při samém vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný nový hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby tohoto modelu, jehož se vyrobilo 443.141 vozů. Výroba nového modelu 1000 MB byla příčinou takřka zdvojnásobení rozlohy továrny v Mladé Boleslavi a načala éru automobilů s motorem vzadu, které se produkovaly až do roku 1990. V letech 1959-1971 byla vyráběna Škoda Octavia a v letech 1959-1964 Škoda Felicia, jmenovití předchůdci svých pozdějších nástupců, kteří byli ve své době mezi zákazníky velmi oblíbení stejně jako jejich následovníci.

Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) vyráběné v rozmezí let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995), kterého bylo vyrobeno 1 077 136 zákazníků. Nástup Favoritu znamenal návrat k motorům vpředu a poprvé k přední hnané nápravě. Škoda Favorit byl zároveň posledním modelem, vyvinutým před spojením s koncernem Volkswagen (1991).  Následoval model Felicia s 1 420 441 vyrobenými vozy (1994 – 2001) a v současnosti vyráběné modely Fabia, Octavia a Superb, jejichž společný mix představuje v současné době více než 3 miliony vyrobených vozů.

Vstup koncernu Volkswagen představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí převážně střední a východní Evropy, došlo k více než ztrojnásobení produkce a zákazníkům se v současnosti nabízí čtyři modelové řady. Jen od spojení Škody s Volkswagenem sjelo z montážních linek automobilky více než pět milionů vozů s okřídleným šípem ve znaku. K již existujícím výrobním kapacitám v tuzemsku (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) a zahraničním v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Indii, a Kazachstánu se připravuje produkce v Rusku a Číně, což podtrhuje dlouhodobou strategii mezinárodní expanze Škody. V letošním roce se očekává prolomení hranice půl milionu vyrobených a prodaných vozů.

Škoda Auto

Vytisknout

Diskuze: Škoda dnes vyrobila 10 000 000 vůz !

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Amazon

Mýtická kráska od Volva slaví 50. narozeniny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud