Vylepšené spalování a částicový filtr dělají z dnešních dieselových motorů úspornou alternativu s nízkými emisemi škodlivin.
Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech širokou škálu dieselových motorů, přičemž všechny tyto motory jsou vybaveny částicovými filtry, které snižují úrovně emisí sazí přibližně o 95%, zatímco emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory přibližně o 20% nižší.
Revoluční konvenční palivoFosilní paliva používá 98% dnešních vozidel a dá se očekávat, že zůstanou hlavním zdrojem energie i v nadcházejících letech. Proto je důležité zaměřovat se nejen na obnovitelná paliva, ale také na snižování spotřeby a emisí automobilů používajících konvenční paliva. Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech širokou škálu dieselových motorů. Dnešní dieselové motory jsou na většině trhů standardně vybaveny částicovými filtry, které mají pro životní prostředí několik přínosů. Emise částic jsou u moderních dieselových motorů velmi nízké a emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory nižší o 15-20%.Podíl dieselových motorů v některých evropských zemích a v některých kategoriích vozidel dosahuje až 90%. Ve Švédsku popularita dieselových motorů roste rychleji než kdekoliv v Evropě. Nové daně z automobilů, které jsou založeny na množství produkovaného oxidu uhličitého, a snížení daně pro vozy s dieselovými motory vybavenými částicovým filtrem vedly ve Švédsku ke zvýšení podílu vozů s dieselovým motorem z necelých 10% na téměř 20%. Postupná náhrada benzínových automobilů diesely představuje efektivní způsob jak snížit celkové emise oxidu uhličitého v oblasti dopravy. Volvo S40 1.6D je nejúspornější Volvo v historii – 4,9 litru paliva na 100 kmPro Volvo S40 a Volvo V50 1.6D je v současnosti nabízen částicový filtr používající aditiva (ADPF – viz níže). Volvo S40 1.6D je vybaveno čtyřválcovým dieselovým motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru (109 k) se spotřebou paliva 4,9 litru na 100 kilometrů. Díky tomu je tento vůz nejúspornějším Volvem v historii značky. Přeplňovaný dieselový motor je vyroben z hliníkové slitiny a je vybaven systémem přímého vstřikování paliva common-rail. Volvo S40 1.6D představuje nejmodernější technologii, která poskytuje vysoký výkon při zachování nízké hladiny emisí a nízké spotřeby paliva. Motor se vyznačuje vysokou úrovní točivého momentu v širokém rozmezí otáček, takže řidič má za všech podmínek k dispozici vysoký výkon. Nízká hmotnost motoru přispívá k úspoře paliva a umožňuje sportovní styl jízdy. Volvo S40 1.6D má sice kompaktní rozměry, ale působí jako velký automobil s odpovídajícím výkonem a jízdními vlastnostmi. Částicový filtr používající aditiva (ADPF)Částicový filtr používající aditiva (ADPF) od společnosti Volvo Car Corporation zachycuje částice sazí a popela z neshořelých látek unášené výfukovými plyny. Akumulované částice sazí jsou v pravidelných intervalech (300 – 500 km v závislosti na podmínkách a stylu jízdy) automaticky spalovány. Tento proces trvá přibližně 10 minut a probíhá zcela nezávisle na řidiči. V porovnání se systémem bez tohoto filtru dochází ke snížení částic sazí ve výfukových plynech přibližně o 95%. To představuje významné snížení dopadu na životní prostředí. Písmeno A v označení ADPF znamená „aditivum“ – katalytický roztok, který umožňuje snížení aktivační teploty pro vyhořívání sazí ve filtru. Aditivum je roztok s obsahem ceru a železa, který je uchováván ve speciální nádržce s objemem přibližně 1,8 litru. Spotřeba aditiva je nízká a jeho doplňování probíhá v rámci pravidelných servisních prohlídek. Jízda na naftuDieselové motory prošly v posledních 15 letech technickou revolucí. V roce 2005 byly emise uhlovodíků a oxidů dusíku u naftových motorů o 95% nižší než v roce 1990. Během stejné doby došlo ke snížení emisí oxidu uhelnatého o 98%. Moderní dieselové motory jsou vybaveny systémem přímého vstřikování paliva common-rail s vysokotlakým palivovým čerpadlem a tlakovým akumulátorem. Spalování je iniciováno předstřikem paliva, což umožňuje dosažení jemnějšího spalování, nižších emisí a nižší hlučnosti. Díky těmto technologiím je rovněž možné dosáhnout vynikající akcelerace a vysokých hodnot cestovní a maximální rychlosti. Ekologický přínosDieselové motory jsou obecně úspornější než jejich benzínové protějšky, což je prospěšné jak pro životní prostředí, tak pro peněženku majitele vozidla. Částicový filtr používající aditiva odstraňuje přibližně 95% nebezpečných částic. Tím dochází ke snížení koncentrací velkých i malých částic na úroveň srovnatelnou s benzínovými motory nebo dokonce nižší. Volvo S40 1.6D emituje 0,001 gramu částic na ujetý kilometr, což představuje pouze zlomek limitu stanoveného předpisy, který je 0,025 g/km. Emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory o 15-20% nižší.Volvo
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.