Dieselový motor zažívá velkolepý návrat

ar1, 2. července 2006, 14:59 Google+

Vylepšené spalování a částicový filtr dělají z dnešních dieselových motorů úspornou alternativu s nízkými emisemi škodlivin.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
D5

D5 | foto: Volvo

Sdílejte článek

Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech širokou škálu dieselových motorů, přičemž všechny tyto motory jsou vybaveny částicovými filtry, které snižují úrovně emisí sazí přibližně o 95%, zatímco emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory přibližně o 20% nižší.

Revoluční konvenční palivo
Fosilní paliva používá 98% dnešních vozidel a dá se očekávat, že zůstanou hlavním zdrojem energie i v nadcházejících letech. Proto je důležité zaměřovat se nejen na obnovitelná paliva, ale také na snižování spotřeby a emisí automobilů používajících konvenční paliva. Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech širokou škálu dieselových motorů. Dnešní dieselové motory jsou na většině trhů standardně vybaveny částicovými filtry, které mají pro životní prostředí několik přínosů. Emise částic jsou u moderních dieselových motorů velmi nízké a emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory nižší o 15-20%.

Podíl dieselových motorů v některých evropských zemích a v některých kategoriích vozidel dosahuje až 90%. Ve Švédsku popularita dieselových motorů roste rychleji než kdekoliv v Evropě. Nové daně z automobilů, které jsou založeny na množství produkovaného oxidu uhličitého, a snížení daně pro vozy s dieselovými motory vybavenými částicovým filtrem vedly ve Švédsku ke zvýšení podílu vozů s dieselovým motorem z necelých 10% na téměř 20%. Postupná náhrada benzínových automobilů diesely představuje efektivní způsob jak snížit celkové emise oxidu uhličitého v oblasti dopravy.

Volvo S40 1.6D je nejúspornější Volvo v historii – 4,9 litru paliva na 100 km
Pro Volvo S40 a Volvo V50 1.6D je v současnosti nabízen částicový filtr používající aditiva (ADPF – viz níže). Volvo S40 1.6D je vybaveno čtyřválcovým dieselovým motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru (109 k) se spotřebou paliva 4,9 litru na 100 kilometrů. Díky tomu je tento vůz nejúspornějším Volvem v historii značky. Přeplňovaný dieselový motor je vyroben z hliníkové slitiny a je vybaven systémem přímého vstřikování paliva common-rail. Volvo S40 1.6D představuje nejmodernější technologii, která poskytuje vysoký výkon při zachování nízké hladiny emisí a nízké spotřeby paliva. Motor se vyznačuje vysokou úrovní točivého momentu v širokém rozmezí otáček, takže řidič má za všech podmínek k dispozici vysoký výkon. Nízká hmotnost motoru přispívá k úspoře paliva a umožňuje sportovní styl jízdy. Volvo S40 1.6D má sice kompaktní rozměry, ale působí jako velký automobil s odpovídajícím výkonem a jízdními vlastnostmi.

Částicový filtr používající aditiva (ADPF)
Částicový filtr používající aditiva (ADPF) od společnosti Volvo Car Corporation zachycuje částice sazí a popela z neshořelých látek unášené výfukovými plyny. Akumulované částice sazí jsou v pravidelných intervalech (300 – 500 km v závislosti na podmínkách a stylu jízdy) automaticky spalovány. Tento proces trvá přibližně 10 minut a probíhá zcela nezávisle na řidiči. V porovnání se systémem bez tohoto filtru dochází ke snížení částic sazí ve výfukových plynech přibližně o 95%. To představuje významné snížení dopadu na životní prostředí. Písmeno A v označení ADPF znamená „aditivum“ – katalytický roztok, který umožňuje snížení aktivační teploty pro vyhořívání sazí ve filtru. Aditivum je roztok s obsahem ceru a železa, který je uchováván ve speciální nádržce s objemem přibližně 1,8 litru. Spotřeba aditiva je nízká a jeho doplňování probíhá v rámci pravidelných servisních prohlídek.

Jízda na naftu
Dieselové motory prošly v posledních 15 letech technickou revolucí. V roce 2005 byly emise uhlovodíků a oxidů dusíku u naftových motorů o 95% nižší než v roce 1990. Během stejné doby došlo ke snížení emisí oxidu uhelnatého o 98%. Moderní dieselové motory jsou vybaveny systémem přímého vstřikování paliva common-rail s vysokotlakým palivovým čerpadlem a tlakovým akumulátorem. Spalování je iniciováno předstřikem paliva, což umožňuje dosažení jemnějšího spalování, nižších emisí a nižší hlučnosti. Díky těmto technologiím je rovněž možné dosáhnout vynikající akcelerace a vysokých hodnot cestovní a maximální rychlosti.

Ekologický přínos
Dieselové motory jsou obecně úspornější než jejich benzínové protějšky, což je prospěšné jak pro životní prostředí, tak pro peněženku majitele vozidla. Částicový filtr používající aditiva odstraňuje přibližně 95% nebezpečných částic. Tím dochází ke snížení koncentrací velkých i malých částic na úroveň srovnatelnou s benzínovými motory nebo dokonce nižší. Volvo S40 1.6D emituje 0,001 gramu částic na ujetý kilometr, což představuje pouze zlomek limitu stanoveného předpisy, který je 0,025 g/km. Emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory o 15-20% nižší.

Volvo

Vytisknout

Diskuze: Dieselový motor zažívá velkolepý návrat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Excellence RunOnFlat

Goodyear RunOnFlat pro nová MPV Ford

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud