Technika: G-dmychadlo

ar1, 20. června 2006, 21:44 Google+

A dostáváme se k dalšímu dílu výkladu technických pojmů. Dnes o G-dmychadlu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
G-dmychadlo

G-dmychadlo | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Mechanicky poháněné spirální přeplňovací dmychadlo, jehož název je odvozen od tvaru funkční části. Použila ho automobilka Volkswagen v polovině osmdesátých let u zážehového motoru vozu Polo a využila tak princip patentovaný již v r. 1903 v USA. Ve dvoudílné skříni dmychadla jsou na každé straně dvě spirálovité přepážky. Uvnitř této nepohyblivé skříně je výtlačný díl dmychadla, jenž má rovněž na obou stranách po dvou spirálovitých přepážkách zapadajících do mezer mezi přepážkami skříně. Výtlačný díl vyklonává krouživý pohyb, ale neotáčí se. Mezi pevnými a pohybujícími se přepážkami na obou stranách vznikají čtyři pracovní komory, plynule "putující" ke středu dmychadla. Výtlačný díl je uložen na výstředném čepu hřídele poháněného dvojitým klínovým řemenem od klikového hřídele motoru. Aby se neotáčel, je uložen ještě na jednom výstředníkovém hřídeli, jenž je s hlavním spřažen rovněž klínovým řemenem s převodovým poměrem 1:1, takže celá pohyblivá soustava tvoří paralelogram. Vzduch se nasává na vnější straně skříně a vytlačuje u jejího středu přes jazýčkové ventily. Proti dnes nejrozšířenějším konstrukcím má G-dmychadlo řadu předností. Především není namáháno vysokými teplotami jako výfukové turbodmychadlo. Opracování jeho činných částí nemusí být tak přesné jako u Rootsova dmychadla a je tedy i levnější, neboť jeho relativní rychlosti jsou malé, takže mohla být použita nemazaná těsnění z bronzu s teflonovým povlakem. Další předností je, že díky pracovnímu principu vznikají na sací straně jen malé pulzace, nezvyšující hladinu hluku motoru.

G-dmychadlo je pojmenováno podle tvaru své funkční části. Ve dvoudílné skříni (nahoře) jsou vytvořeny celkem čtyři pracovní komory, oddělené spirálovitými přepážkami. Uvnitř skříně krouží výtlačný díl dmychadla (vlevo dole), jenž má rovněž spirálovité přepážky. Jeho pohyb vyvolává výstředníkový mechanismus poháněný klínovým řemenem od klikového hřídele motoru. Na obrázku vpravo dole jsou oba hřídele dmychadla s výstředníky, přesně definující pohyb výtlačného dílu, spřažené klínovým řemenem s převodem 1:1.

Popis obrázku - Průřez G-dmychadlem. 1 - vstup vzduchu do druhé pracovní komory, 2 - hnací hřídel, 3 - vedení výtlačného dílu, 4 - vstup vzduchu do první komory, 5 - výtlačný díl.

AUTO forum

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Technika: G-dmychadlo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

BMW řady 7

Nové BMW i7S, 680 elektrických koní s dojezdem 600 km

Mazda Vision Coupe Concept

Reinkarnace RX-8, nové coupé od Mazdy má nabídnout 350 koní a pohon zadních kol

Filtry pevných částic u benzínových motorů (GPF) se začaly montovat do vozů pro EU na podzim roku 2018

Filtry u benzinových motorů (GPF). Musí se vypalovat nebo ne?

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Historii vozu může prověřit každý prodejce. Kdo nechce, může skrývat podvody

Ilustrační foto

NENECHTE SE OŠKUBAT! Na odškodnění mají právo zranění i pozůstalí. Jak na to?

3/4 žen se vidí koncentrovanými a odpovědnými řidičkami

Ženy za volantem. Co na sebe samy PRÁSKLY?

Toyota Mirai

Vodíková auta mají ve světě podporu. A situace u nás?

Honda e

Honda e, digitální retro za pořádný balík peněz

Volkswagen Passat GTE

Nový Volkswagen Passat je v prodeji. Cena začíná na 750 000 Kč

Ferrari Purosangue tak, jak si jej představuje britský magazín Autocar

Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

reklama

Doporučujeme

Boxster

Více síly pro Porsche Boxster

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Lamborghini Sian? Nejsilnější LAMBO všech dob!

  2. Reinkarnace RX-8, nové coupé od Mazdy má nabídnout 350 koní a pohon zadních kol

  3. Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

  4. Honda e, digitální retro za pořádný balík peněz

  5. Nové Mitsubishi L200: FARMÁŘI BEDLIVĚ ČTĚTE!

  6. Výkonná R-verze Volkswagenu ID.3 by měla přijít do pěti let

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud