Japonská technika, italský design a maďarská práce rovná se Suzuki SX4 alias Fiat Sedici.
Japonská automobilka se rozhodla obsadit zatím prázdnou kategorii kompaktních SUV s pohonem všech kol a spojila se za tímto účelem s italskou automobilkou, které solidní čtyřkolka dosud chyběla.
Pro evropskou prezentaci tohoto modelu zvolili představitelé japonské automobilky pařížský Disneyland, první jízdy jsme pak s tímto automobilem uskutečnili v jeho okolí. Je v tom určitá symbolika již proto, že vedle ostatních terénních čtyřkolek působí SX4 a samozřejmě také jeho k nerozeznání podobné dvojče Fiat Sedici jako hračka, na druhou stranu však vedle Ignise, popřípadě Pandy, vypadá tento automobil velmi „dospěle“ a nejde jen o zdání.Více než 4 m dlouhá dvouprostorová karoserie zaujme dynamickou linií a vyváženými tvary, vzhled opravdového SUV pak může být podpořen mnoha efektními doplňky z programu Outdoor line (přední a zadní nárazník ve dvoubarevném provedení, plastová ochrana lemů blatníků a dveří, litá kola, střešní ližiny, atd.). Efektní jsou také hliníkové kryty pod předním i zadním nárazníkem, i když je škoda, že konstruktéři nevěnovali více péče také ochraně podvozku. Při jízdě v terénu se tak můžete obávat poškození zadního diferenciálu či výfukového potrubí.
Naopak velmi chytře je řešen celý vnitřní prostor SX4. Pohodlný a na kompaktní vůz i poměrně prostorný interiér nabízí dostatek místa až pěti cestujícím, což má na „svědomí“ hlavně vyšší stavba vozu (celková výška 1730 mm). Pod zadní výklopnou stěnou se pak skrývá rovněž celkem překvapivě velký zavazadlový prostor. Základní objem 270 l lze postupným posouváním a sklápěním děleného zadního sedadla zvětšit až na úctyhodných 1045 l a vadit vám příliš nebude ani vyšší hrana zavazadelníku, jejíž opodstatnění lze hledat ve vyšší tuhosti karoserie.
Při jízdě samotné budete mít asi poněkud ztížený výhled z vozu směrem šikmo vpřed. Trojúhelníkové okénko mezi předním sloupkem a dveřmi k lepšímu výhledu totiž nijak nepřispívá. Japonský vůz se ale jinak může uvnitř pochlubit velmi dobrou ergonomií (stejně jako třeba Swift či Grand Vitara) a také bohatou standardní výbavou zahrnující čtveřici airbagů, ABS s EBD, elektrické stahování předních oken, nastavování vnějších zpětných zrcátek atd. Lepší verze pak disponují i klimatizací, audiosystémem či systémem jízdní stability ESP.
U Suzuki SX4 si zákazník bude moci vybírat z trojice pohonných jednotek a tří převodovek. Kombinace však nejsou libovolné. Nejslabší pohonná jednotka, zážehový čtyřválec 1,5 l, je k dispozici výhradně v kombinaci s pohonem předních kol a pětistupňovou převodovkou. Čtyřkolka bude nabízena s benzinovým motorem 1.6 VVT a turbodieselem 1.9 DDiS, jehož původ lze hledat u Fiatu. První z obou motorů disponuje pětistupňovou ručně řazenou nebo v případě verze 4x2 i samočinnou čtyřstupňovou převodovkou, druhý je k dispozici výhradně s převodovkou šestistupňovou.
V Paříži jsme absolvovali s oběma čtyřkolkami (zážehovou i vznětovou) celkem dvousetkilometrový okruh a musíme konstatovat, že ovládání vozu je velice snadné. Lépe se nám jelo se zážehovou verzí, která je sice „papírově“ slabší, ale zároveň také výrazně lehčí. Turbodiesel od Fiatu pod přední kapotou SX4 se ve spojení se šestistupňovou převodovkou ukázal jako nadprůměrný „tahoun“ a na dálnici se s ním dalo jet velmi svižně. V zatáčkovitých partiích běžných komunikacích a v lehkém terénu však byla znát jeho vyšší hmotnost (více než 100 kg na přední nápravě). Do městského provozu proto tedy rozhodně doporučujeme některý ze zážehových čtyřválců. Jízdní vlastnosti nového modelu jsou jinak velmi dobré a celý podvozek, který technicky vychází z menšího Swiftu, je vůbec laděn dosti sportovně.
V terénu a na površích se zhoršenou adhezí zvláště se SX4 může spolehnout na účinný systém pohonu všech kol i-AWD tvořený elektronicky řízenou lamelovou spojkou v olejové lázni, která samočinně v případě potřeby připojuje zadní kola. Tlačítkem na středovém tunelu lze pohon zadních kol vyřadit také úplně (režim 2WD), nebo naopak nastavit pevné rozdělení točivého momentu na přední i zadní kola v poměru 50:50 (režim Lock). Zvolený režim se pak indikuje příslušným symbolem na přístrojové desce. Jestliže trakce SX4 je v nejrůznějších podmínkách výborná, větším možnostem v terénu bohužel brání nižší světlá výška a již zmíněná slabší ochrana spodní části.
Dvojčata Suzuki SX4 a Fiat Sedici mají shodnou techniku, ale trochu odlišný styl. O úspěchu na trhu (i českém) tedy spíše rozhodnou sympatie zákazníků ke značce, popřípadě cenová politika dovozců. Výrobce hodlá v celé Evropě letos prodat 310 000 vozů, na českém trhu se Suzuki SX4 objeví v průběhu května a zájemci o základní verzi 1.5i 4x2 si budou muset připravit okolo 350 000 Kč.
Foto: Suzuki
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.