Japonská automobilka se rozhodla obsadit zatím prázdnou kategorii kompaktních SUV s pohonem všech kol a spojila se za tímto účelem s italskou automobilkou, které solidní čtyřkolka dosud chyběla.
Pro evropskou prezentaci tohoto modelu zvolili představitelé japonské automobilky pařížský Disneyland, první jízdy jsme pak s tímto automobilem uskutečnili v jeho okolí. Je v tom určitá symbolika již proto, že vedle ostatních terénních čtyřkolek působí SX4 a samozřejmě také jeho k nerozeznání podobné dvojče Fiat Sedici jako hračka, na druhou stranu však vedle Ignise, popřípadě Pandy, vypadá tento automobil velmi „dospěle“ a nejde jen o zdání.
Více než 4 m dlouhá dvouprostorová karoserie zaujme dynamickou linií a vyváženými tvary, vzhled opravdového SUV pak může být podpořen mnoha efektními doplňky z programu Outdoor line (přední a zadní nárazník ve dvoubarevném provedení, plastová ochrana lemů blatníků a dveří, litá kola, střešní ližiny, atd.). Efektní jsou také hliníkové kryty pod předním i zadním nárazníkem, i když je škoda, že konstruktéři nevěnovali více péče také ochraně podvozku. Při jízdě v terénu se tak můžete obávat poškození zadního diferenciálu či výfukového potrubí.
Naopak velmi chytře je řešen celý vnitřní prostor SX4. Pohodlný a na kompaktní vůz i poměrně prostorný interiér nabízí dostatek místa až pěti cestujícím, což má na „svědomí“ hlavně vyšší stavba vozu (celková výška 1730 mm). Pod zadní výklopnou stěnou se pak skrývá rovněž celkem překvapivě velký zavazadlový prostor. Základní objem 270 l lze postupným posouváním a sklápěním děleného zadního sedadla zvětšit až na úctyhodných 1045 l a vadit vám příliš nebude ani vyšší hrana zavazadelníku, jejíž opodstatnění lze hledat ve vyšší tuhosti karoserie.
Při jízdě samotné budete mít asi poněkud ztížený výhled z vozu směrem šikmo vpřed. Trojúhelníkové okénko mezi předním sloupkem a dveřmi k lepšímu výhledu totiž nijak nepřispívá. Japonský vůz se ale jinak může uvnitř pochlubit velmi dobrou ergonomií (stejně jako třeba Swift či Grand Vitara) a také bohatou standardní výbavou zahrnující čtveřici airbagů, ABS s EBD, elektrické stahování předních oken, nastavování vnějších zpětných zrcátek atd. Lepší verze pak disponují i klimatizací, audiosystémem či systémem jízdní stability ESP.
U Suzuki SX4 si zákazník bude moci vybírat z trojice pohonných jednotek a tří převodovek. Kombinace však nejsou libovolné. Nejslabší pohonná jednotka, zážehový čtyřválec 1,5 l, je k dispozici výhradně v kombinaci s pohonem předních kol a pětistupňovou převodovkou. Čtyřkolka bude nabízena s benzinovým motorem 1.6 VVT a turbodieselem 1.9 DDiS, jehož původ lze hledat u Fiatu. První z obou motorů disponuje pětistupňovou ručně řazenou nebo v případě verze 4x2 i samočinnou čtyřstupňovou převodovkou, druhý je k dispozici výhradně s převodovkou šestistupňovou.
V Paříži jsme absolvovali s oběma čtyřkolkami (zážehovou i vznětovou) celkem dvousetkilometrový okruh a musíme konstatovat, že ovládání vozu je velice snadné. Lépe se nám jelo se zážehovou verzí, která je sice „papírově“ slabší, ale zároveň také výrazně lehčí. Turbodiesel od Fiatu pod přední kapotou SX4 se ve spojení se šestistupňovou převodovkou ukázal jako nadprůměrný „tahoun“ a na dálnici se s ním dalo jet velmi svižně. V zatáčkovitých partiích běžných komunikacích a v lehkém terénu však byla znát jeho vyšší hmotnost (více než 100 kg na přední nápravě). Do městského provozu proto tedy rozhodně doporučujeme některý ze zážehových čtyřválců. Jízdní vlastnosti nového modelu jsou jinak velmi dobré a celý podvozek, který technicky vychází z menšího Swiftu, je vůbec laděn dosti sportovně.
V terénu a na površích se zhoršenou adhezí zvláště se SX4 může spolehnout na účinný systém pohonu všech kol i-AWD tvořený elektronicky řízenou lamelovou spojkou v olejové lázni, která samočinně v případě potřeby připojuje zadní kola. Tlačítkem na středovém tunelu lze pohon zadních kol vyřadit také úplně (režim 2WD), nebo naopak nastavit pevné rozdělení točivého momentu na přední i zadní kola v poměru 50:50 (režim Lock). Zvolený režim se pak indikuje příslušným symbolem na přístrojové desce. Jestliže trakce SX4 je v nejrůznějších podmínkách výborná, větším možnostem v terénu bohužel brání nižší světlá výška a již zmíněná slabší ochrana spodní části.
Dvojčata Suzuki SX4 a Fiat Sedici mají shodnou techniku, ale trochu odlišný styl. O úspěchu na trhu (i českém) tedy spíše rozhodnou sympatie zákazníků ke značce, popřípadě cenová politika dovozců. Výrobce hodlá v celé Evropě letos prodat 310 000 vozů, na českém trhu se Suzuki SX4 objeví v průběhu května a zájemci o základní verzi 1.5i 4x2 si budou muset připravit okolo 350 000 Kč.
Foto: Suzuki