Historie otevřeného Saabu sahá až do roku 1983, kdy na frankfurtském autosalonu byla představena studie na bázi modelu 900.
Všechny modely měly sériově elektrickou skládací střechu, vyhřivané zadní sklo a kožené sedačky, což tenkrát u konkurence nebylo obvyklé. V lednu 1986 byl doručen první exemplář Saabu 900 Convertible zákazníkovi do Ameriky. Většinu z 400 vozů prvního vydání určených především pro USA měli zákazníci dříve, než vůbec do zámoří přijeli. Zájem byl tak velký, že poptávka mnohonásobně převyšovala výrobní kapacity. Na základě tohoto zájmu se musela zvětšit továrna a během dvanácti měsíců vznikla docela četná čekací listina na tento model.
Saab 900 Convertible byl uveden na trh se 175 koňovým dvoulitrovým turbo motorem, který byl v roce 1990 vystřídán levnějším motorem s přímým vstřikováním paliva a výkonem 128 koní. Turbo motory s nepatrnými přeplňovacími tlaky, několik variant výbavy a vrcholový model Aero brzy rozšířily modelovou paletu. Představení žlutého laku v roce 1992 vzbudilo ještě více pozornosti.
Druhá generace otevřené "devítistovky" přišla na trh na podzim roku 1994. Designéři na ní změnili zadní část a technici umožnili hydraulické skládací střeše se schovat pod poklop v zavazadlovém prostoru. Aktuální třetí generace jezdí od roku 2003 a má trošku pozměněný název - 9-3 Convertible. Má sportovně laděný podvozek, další vylepšení čítají plně automatickou skládací střechu a bezpečnostní pásy integrované v sedadlech. Nejen to však slouži k bezpečnosti. V roce 2004 dosáhl Saab 9-3 Convertible v crashtestu EuroNCAP pěti hvězdiček. Od roku 1986 bylo vyrobeno více než 240 000 kusů těchto otevřených švédských vozů.
Foto: General Motors
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.