Historie otevřeného Saabu sahá až do roku 1983, kdy na frankfurtském autosalonu byla představena studie na bázi modelu 900.
Všechny modely měly sériově elektrickou skládací střechu, vyhřivané zadní sklo a kožené sedačky, což tenkrát u konkurence nebylo obvyklé. V lednu 1986 byl doručen první exemplář Saabu 900 Convertible zákazníkovi do Ameriky. Většinu z 400 vozů prvního vydání určených především pro USA měli zákazníci dříve, než vůbec do zámoří přijeli. Zájem byl tak velký, že poptávka mnohonásobně převyšovala výrobní kapacity. Na základě tohoto zájmu se musela zvětšit továrna a během dvanácti měsíců vznikla docela četná čekací listina na tento model.
Saab 900 Convertible byl uveden na trh se 175 koňovým dvoulitrovým turbo motorem, který byl v roce 1990 vystřídán levnějším motorem s přímým vstřikováním paliva a výkonem 128 koní. Turbo motory s nepatrnými přeplňovacími tlaky, několik variant výbavy a vrcholový model Aero brzy rozšířily modelovou paletu. Představení žlutého laku v roce 1992 vzbudilo ještě více pozornosti.
Druhá generace otevřené "devítistovky" přišla na trh na podzim roku 1994. Designéři na ní změnili zadní část a technici umožnili hydraulické skládací střeše se schovat pod poklop v zavazadlovém prostoru. Aktuální třetí generace jezdí od roku 2003 a má trošku pozměněný název - 9-3 Convertible. Má sportovně laděný podvozek, další vylepšení čítají plně automatickou skládací střechu a bezpečnostní pásy integrované v sedadlech. Nejen to však slouži k bezpečnosti. V roce 2004 dosáhl Saab 9-3 Convertible v crashtestu EuroNCAP pěti hvězdiček. Od roku 1986 bylo vyrobeno více než 240 000 kusů těchto otevřených švédských vozů.
Foto: General Motors
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.