Mazda Kabura - designový koncept z Detroitu

ar1, 10. ledna 2006, 19:55 Google+

Na letošním autosalonu v Detroitu Mazda představuje model Kabura, designový koncept, kterým se odvážila za hranice sportovních coupe.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kabura

Kabura | foto: Mazda Motor

Sdílejte článek

Tím se snaží prozkoumat několik svěžích nápadů, které by se měly v budoucnosti  u  výrobních modelů objevovat.

KABURA:  První střela vyslaná do boje
“Kabura” je japonský název převzatý od slova “KABURA-ya”, střela, které při odpálení produkuje obrovský hluk a v historii byla využívána jako signál pro zahájení boje. “První střela vyslaná do boje” symbolizuje usilí společnosti Mazda okusit unikátní a vzrušující rizika – jako je například wankelům motor.

Zatímco profil Kabury připomíná klasické coupe, čelní sklo a přední část střechy jsou integrovány v jedinou kompaktní skleněnou plochu, která vychází od kapoty až k B-sloupku. Propouštějíce mnohem více světla umocňuje pocit vzdušnosti a prostornosti interiéru. Skleněná střešní část je vybavena automatickým tónováním, takže řidič může za slunečných dnů otočením ovladače průsvitnost střechy podle potřeby, od naprosto čirého skla až po naprosto neprůsvitné.

Za B-sloupkem má Kabura zadní výklopné dveře tvořené dvěma skleněnými panely.  Horní panel běžným způsobem splývá s linií vozu. Ovládaný elektrickým motorem, způsobem jakým jsou na křídle letadla zvedány klapky, plní tento panel tři úlohy: slouží jako střešní spoiler, zajišťuje větrání interiéru a výrazně zvětšuje prostor v oblasti hlavy cestujícího na zadním sedadle. Navíc solární články zabudované v tomto panelu napomáhají regulovat okolní teplotu a stejně tak i dobíjet akumulátor vozu. Větší ze skleněných panelů tvořících zadní výklopné dveře je opatřen závěsy upevněnými na bocích, což přináší snadný přístup do objemného zavazadlového prostoru Kabury.

Hnací síla je dodávána na zadní kola modelu Kabura 2.0 litrovou verzí velmi oblíbeného 16ventilového agregátu společnosti Mazda typu MZR DOHC a dále pak je přenášena na jízdní povrch vpředu prostřednictvím pneumatik Bridgestone Potenza o rozměru 245/35R19 a vzadu 245/35R20. Přestože tento koncept byl postaven na několika komponentech použitých z podvozku MX-5, základní rozměry spadají mezi sportovní vozy Mazda MX-5 a RX-8.

Standardní dveře na levé straně vozu zajišťují řidiči přístup do kokpitu a na zadní sklopné sedadlo. Sedadlo na pravé straně je naprosto odlišné a jeho konstrukční řešení je účelně asymetrické. Eliminace odkládací schránky a minimalizace palubní desky umožnily konstruktérům posunout přední sedadlo o šest palců před pozici sedadle řidiče.  Naopak druhý spolujezdec, sedící v tandemu za pravým sedadlem předního spolujezdce, si užívá přibližně stejně velkého prostoru v oblasti nohou, ramen i hlavy.

Aby byla zachována hladká střešní linie a současně byl zajištěn přístup do zadní části vozu, který v tomto ohledu několikanásobně překonává dnešní kompaktní coupe, zkonstruoval tým pana von Holzhausena model Kabura s výjimečně řešenými pravými dveřmi. Po otevření předních dveří zajistí  pouhý dotek tlačítka odsunutí přídavných dveří směrem vzad a mimo nástupní prostor.

Na základě inovativního pojetí stylu a řešení interiéru modelu Kabura tým pana von Holzhausena zjistil, že určení životnosti a recyklovatelnosti bylo kritickým bodem celé koncepce. Interiér modelu Kabura je vyroben z inovativního regenerovaného koženého substrátu společnosti SSI. Ze 100 % je vyroben z průmyslového odpadu – v tomto případě byla většina materiálu získána z výroby značkové sportovní obuvi Nike -  kožený recyklát společnosti SSI je možné barvit i opatřit tiskem, a v Kabuře se jeví jako technický, avšak velmi lákavý materiál.

Technické údaje Mazda KABURA

Rozměrydélka4050mm
šířka1780mm
výška1280mm
rozvor2550mm
počet míst k sezení4 osoby
MotortypMZR 2.0 L DOHC 16ventilů
Převodovkatyp6ti stupňová manuální
Náprava (přední / zadní)typdvojitá lichoběžníková / víceprvková
Pneumatikyrozměrpřední : 245/35 R19 zadní: 245/35 R20
Bridgestone Potenza

Foto: Mazda

Vytisknout

Diskuze: Mazda Kabura - designový koncept z Detroitu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz

Bluetec: Jak čistý může jen diesel být...

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud