Mazda Kabura - designový koncept z Detroitu

ar1, 10. ledna 2006, 19:55 Google+

Na letošním autosalonu v Detroitu Mazda představuje model Kabura, designový koncept, kterým se odvážila za hranice sportovních coupe.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kabura

Kabura | foto: Mazda Motor

Sdílejte článek

Tím se snaží prozkoumat několik svěžích nápadů, které by se měly v budoucnosti  u  výrobních modelů objevovat.

KABURA:  První střela vyslaná do boje
“Kabura” je japonský název převzatý od slova “KABURA-ya”, střela, které při odpálení produkuje obrovský hluk a v historii byla využívána jako signál pro zahájení boje. “První střela vyslaná do boje” symbolizuje usilí společnosti Mazda okusit unikátní a vzrušující rizika – jako je například wankelům motor.

Zatímco profil Kabury připomíná klasické coupe, čelní sklo a přední část střechy jsou integrovány v jedinou kompaktní skleněnou plochu, která vychází od kapoty až k B-sloupku. Propouštějíce mnohem více světla umocňuje pocit vzdušnosti a prostornosti interiéru. Skleněná střešní část je vybavena automatickým tónováním, takže řidič může za slunečných dnů otočením ovladače průsvitnost střechy podle potřeby, od naprosto čirého skla až po naprosto neprůsvitné.

Za B-sloupkem má Kabura zadní výklopné dveře tvořené dvěma skleněnými panely.  Horní panel běžným způsobem splývá s linií vozu. Ovládaný elektrickým motorem, způsobem jakým jsou na křídle letadla zvedány klapky, plní tento panel tři úlohy: slouží jako střešní spoiler, zajišťuje větrání interiéru a výrazně zvětšuje prostor v oblasti hlavy cestujícího na zadním sedadle. Navíc solární články zabudované v tomto panelu napomáhají regulovat okolní teplotu a stejně tak i dobíjet akumulátor vozu. Větší ze skleněných panelů tvořících zadní výklopné dveře je opatřen závěsy upevněnými na bocích, což přináší snadný přístup do objemného zavazadlového prostoru Kabury.

Hnací síla je dodávána na zadní kola modelu Kabura 2.0 litrovou verzí velmi oblíbeného 16ventilového agregátu společnosti Mazda typu MZR DOHC a dále pak je přenášena na jízdní povrch vpředu prostřednictvím pneumatik Bridgestone Potenza o rozměru 245/35R19 a vzadu 245/35R20. Přestože tento koncept byl postaven na několika komponentech použitých z podvozku MX-5, základní rozměry spadají mezi sportovní vozy Mazda MX-5 a RX-8.

Standardní dveře na levé straně vozu zajišťují řidiči přístup do kokpitu a na zadní sklopné sedadlo. Sedadlo na pravé straně je naprosto odlišné a jeho konstrukční řešení je účelně asymetrické. Eliminace odkládací schránky a minimalizace palubní desky umožnily konstruktérům posunout přední sedadlo o šest palců před pozici sedadle řidiče.  Naopak druhý spolujezdec, sedící v tandemu za pravým sedadlem předního spolujezdce, si užívá přibližně stejně velkého prostoru v oblasti nohou, ramen i hlavy.

Aby byla zachována hladká střešní linie a současně byl zajištěn přístup do zadní části vozu, který v tomto ohledu několikanásobně překonává dnešní kompaktní coupe, zkonstruoval tým pana von Holzhausena model Kabura s výjimečně řešenými pravými dveřmi. Po otevření předních dveří zajistí  pouhý dotek tlačítka odsunutí přídavných dveří směrem vzad a mimo nástupní prostor.

Na základě inovativního pojetí stylu a řešení interiéru modelu Kabura tým pana von Holzhausena zjistil, že určení životnosti a recyklovatelnosti bylo kritickým bodem celé koncepce. Interiér modelu Kabura je vyroben z inovativního regenerovaného koženého substrátu společnosti SSI. Ze 100 % je vyroben z průmyslového odpadu – v tomto případě byla většina materiálu získána z výroby značkové sportovní obuvi Nike -  kožený recyklát společnosti SSI je možné barvit i opatřit tiskem, a v Kabuře se jeví jako technický, avšak velmi lákavý materiál.

Technické údaje Mazda KABURA

Rozměrydélka4050mm
šířka1780mm
výška1280mm
rozvor2550mm
počet míst k sezení4 osoby
MotortypMZR 2.0 L DOHC 16ventilů
Převodovkatyp6ti stupňová manuální
Náprava (přední / zadní)typdvojitá lichoběžníková / víceprvková
Pneumatikyrozměrpřední : 245/35 R19 zadní: 245/35 R20
Bridgestone Potenza

Foto: Mazda

Vytisknout

Diskuze: Mazda Kabura - designový koncept z Detroitu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Ioniq 6

TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

Toyota HySE-X1

Toyota bude na Dakaru testovat lehký vodíkový vůz

Toyota GR86

TEST Toyota GR86 - návyková záležitost za cenu běžné Octavie

Ilustrační foto

Podzimní nástrahy: Pozor na nízké slunce, zvěř i ledovku

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz

Bluetec: Jak čistý může jen diesel být...

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud