Na letošním autosalonu v Detroitu Mazda představuje model Kabura, designový koncept, kterým se odvážila za hranice sportovních coupe.
Tím se snaží prozkoumat několik svěžích nápadů, které by se měly v budoucnosti u výrobních modelů objevovat.
KABURA: První střela vyslaná do boje“Kabura” je japonský název převzatý od slova “KABURA-ya”, střela, které při odpálení produkuje obrovský hluk a v historii byla využívána jako signál pro zahájení boje. “První střela vyslaná do boje” symbolizuje usilí společnosti Mazda okusit unikátní a vzrušující rizika – jako je například wankelům motor.
Zatímco profil Kabury připomíná klasické coupe, čelní sklo a přední část střechy jsou integrovány v jedinou kompaktní skleněnou plochu, která vychází od kapoty až k B-sloupku. Propouštějíce mnohem více světla umocňuje pocit vzdušnosti a prostornosti interiéru. Skleněná střešní část je vybavena automatickým tónováním, takže řidič může za slunečných dnů otočením ovladače průsvitnost střechy podle potřeby, od naprosto čirého skla až po naprosto neprůsvitné.
Za B-sloupkem má Kabura zadní výklopné dveře tvořené dvěma skleněnými panely. Horní panel běžným způsobem splývá s linií vozu. Ovládaný elektrickým motorem, způsobem jakým jsou na křídle letadla zvedány klapky, plní tento panel tři úlohy: slouží jako střešní spoiler, zajišťuje větrání interiéru a výrazně zvětšuje prostor v oblasti hlavy cestujícího na zadním sedadle. Navíc solární články zabudované v tomto panelu napomáhají regulovat okolní teplotu a stejně tak i dobíjet akumulátor vozu. Větší ze skleněných panelů tvořících zadní výklopné dveře je opatřen závěsy upevněnými na bocích, což přináší snadný přístup do objemného zavazadlového prostoru Kabury.Hnací síla je dodávána na zadní kola modelu Kabura 2.0 litrovou verzí velmi oblíbeného 16ventilového agregátu společnosti Mazda typu MZR DOHC a dále pak je přenášena na jízdní povrch vpředu prostřednictvím pneumatik Bridgestone Potenza o rozměru 245/35R19 a vzadu 245/35R20. Přestože tento koncept byl postaven na několika komponentech použitých z podvozku MX-5, základní rozměry spadají mezi sportovní vozy Mazda MX-5 a RX-8.Standardní dveře na levé straně vozu zajišťují řidiči přístup do kokpitu a na zadní sklopné sedadlo. Sedadlo na pravé straně je naprosto odlišné a jeho konstrukční řešení je účelně asymetrické. Eliminace odkládací schránky a minimalizace palubní desky umožnily konstruktérům posunout přední sedadlo o šest palců před pozici sedadle řidiče. Naopak druhý spolujezdec, sedící v tandemu za pravým sedadlem předního spolujezdce, si užívá přibližně stejně velkého prostoru v oblasti nohou, ramen i hlavy. Aby byla zachována hladká střešní linie a současně byl zajištěn přístup do zadní části vozu, který v tomto ohledu několikanásobně překonává dnešní kompaktní coupe, zkonstruoval tým pana von Holzhausena model Kabura s výjimečně řešenými pravými dveřmi. Po otevření předních dveří zajistí pouhý dotek tlačítka odsunutí přídavných dveří směrem vzad a mimo nástupní prostor.
Na základě inovativního pojetí stylu a řešení interiéru modelu Kabura tým pana von Holzhausena zjistil, že určení životnosti a recyklovatelnosti bylo kritickým bodem celé koncepce. Interiér modelu Kabura je vyroben z inovativního regenerovaného koženého substrátu společnosti SSI. Ze 100 % je vyroben z průmyslového odpadu – v tomto případě byla většina materiálu získána z výroby značkové sportovní obuvi Nike - kožený recyklát společnosti SSI je možné barvit i opatřit tiskem, a v Kabuře se jeví jako technický, avšak velmi lákavý materiál.
Technické údaje Mazda KABURA
Rozměrydélka4050mmšířka1780mmvýška1280mmrozvor2550mmpočet míst k sezení4 osobyMotortypMZR 2.0 L DOHC 16ventilůPřevodovkatyp6ti stupňová manuálníNáprava (přední / zadní)typdvojitá lichoběžníková / víceprvkováPneumatikyrozměrpřední : 245/35 R19 zadní: 245/35 R20 Bridgestone PotenzaFoto: Mazda
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.