Na letošním autosalonu v Detroitu Mazda představuje model Kabura, designový koncept, kterým se odvážila za hranice sportovních coupe.
Tím se snaží prozkoumat několik svěžích nápadů, které by se měly v budoucnosti u výrobních modelů objevovat.
KABURA: První střela vyslaná do boje“Kabura” je japonský název převzatý od slova “KABURA-ya”, střela, které při odpálení produkuje obrovský hluk a v historii byla využívána jako signál pro zahájení boje. “První střela vyslaná do boje” symbolizuje usilí společnosti Mazda okusit unikátní a vzrušující rizika – jako je například wankelům motor.
Zatímco profil Kabury připomíná klasické coupe, čelní sklo a přední část střechy jsou integrovány v jedinou kompaktní skleněnou plochu, která vychází od kapoty až k B-sloupku. Propouštějíce mnohem více světla umocňuje pocit vzdušnosti a prostornosti interiéru. Skleněná střešní část je vybavena automatickým tónováním, takže řidič může za slunečných dnů otočením ovladače průsvitnost střechy podle potřeby, od naprosto čirého skla až po naprosto neprůsvitné.
Za B-sloupkem má Kabura zadní výklopné dveře tvořené dvěma skleněnými panely. Horní panel běžným způsobem splývá s linií vozu. Ovládaný elektrickým motorem, způsobem jakým jsou na křídle letadla zvedány klapky, plní tento panel tři úlohy: slouží jako střešní spoiler, zajišťuje větrání interiéru a výrazně zvětšuje prostor v oblasti hlavy cestujícího na zadním sedadle. Navíc solární články zabudované v tomto panelu napomáhají regulovat okolní teplotu a stejně tak i dobíjet akumulátor vozu. Větší ze skleněných panelů tvořících zadní výklopné dveře je opatřen závěsy upevněnými na bocích, což přináší snadný přístup do objemného zavazadlového prostoru Kabury.Hnací síla je dodávána na zadní kola modelu Kabura 2.0 litrovou verzí velmi oblíbeného 16ventilového agregátu společnosti Mazda typu MZR DOHC a dále pak je přenášena na jízdní povrch vpředu prostřednictvím pneumatik Bridgestone Potenza o rozměru 245/35R19 a vzadu 245/35R20. Přestože tento koncept byl postaven na několika komponentech použitých z podvozku MX-5, základní rozměry spadají mezi sportovní vozy Mazda MX-5 a RX-8.Standardní dveře na levé straně vozu zajišťují řidiči přístup do kokpitu a na zadní sklopné sedadlo. Sedadlo na pravé straně je naprosto odlišné a jeho konstrukční řešení je účelně asymetrické. Eliminace odkládací schránky a minimalizace palubní desky umožnily konstruktérům posunout přední sedadlo o šest palců před pozici sedadle řidiče. Naopak druhý spolujezdec, sedící v tandemu za pravým sedadlem předního spolujezdce, si užívá přibližně stejně velkého prostoru v oblasti nohou, ramen i hlavy. Aby byla zachována hladká střešní linie a současně byl zajištěn přístup do zadní části vozu, který v tomto ohledu několikanásobně překonává dnešní kompaktní coupe, zkonstruoval tým pana von Holzhausena model Kabura s výjimečně řešenými pravými dveřmi. Po otevření předních dveří zajistí pouhý dotek tlačítka odsunutí přídavných dveří směrem vzad a mimo nástupní prostor.
Na základě inovativního pojetí stylu a řešení interiéru modelu Kabura tým pana von Holzhausena zjistil, že určení životnosti a recyklovatelnosti bylo kritickým bodem celé koncepce. Interiér modelu Kabura je vyroben z inovativního regenerovaného koženého substrátu společnosti SSI. Ze 100 % je vyroben z průmyslového odpadu – v tomto případě byla většina materiálu získána z výroby značkové sportovní obuvi Nike - kožený recyklát společnosti SSI je možné barvit i opatřit tiskem, a v Kabuře se jeví jako technický, avšak velmi lákavý materiál.
Technické údaje Mazda KABURA
Rozměrydélka4050mmšířka1780mmvýška1280mmrozvor2550mmpočet míst k sezení4 osobyMotortypMZR 2.0 L DOHC 16ventilůPřevodovkatyp6ti stupňová manuálníNáprava (přední / zadní)typdvojitá lichoběžníková / víceprvkováPneumatikyrozměrpřední : 245/35 R19 zadní: 245/35 R20 Bridgestone PotenzaFoto: Mazda
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?