Ještě povedenější druhá generace tohoto automobilu již bohužel přišla v době nastupujících SUV a přestože si tato čtyřkolka klasické koncepce své zákazníky našla, její kariéra skončila dříve, než by si zasloužila. Dlouho Opel neměl v tomto segmentu odpovídající náhradu, až se na Frankfurtském autosalonu...
...objevila studie off-road kupé atraktivních tvarů s názvem Antara GTC. O nástupci Frontery se hovoří již dlouho, jenže Opel se stejně jako celý koncern General Motors nenachází zrovna v nejrůžovější ekonomické situaci. I když je to stále ještě největší automobilová společnost na světě, rok od roku ztrácí zákazníky na všech světových trzích Amerikou počínaje a Evropou konče. Proto nový Opel Frontera nemůže být žádný riskantní experiment, ale stoprocentní sázka na jistotu. Je jen třeba najít jeho bitevní pole a pak podle současných měřítek a s použitím toho nejlepšího, co se v technologickém portfoliu společnosti Adam Opel AG nabízí, postavit automobil, který by se trefil do vkusu zákazníků. Právě studie automobilů kategorie SUV jsou perfektním vodítkem k tomu, aby se zjistilo, jak na automobil, který Opel ještě nikdy neměl bude reagovat veřejnost.
Uvažovalo se o tom, že se nová Frontera přestaví ze stávající generace SUV Chevroletu Equinox, přemýšlelo se i o některém z modelů japonské automobilky Isuzu, která v Evropě ani napodruhé úspěšně nezapustila kořeny. Dalším vodítkem investigativních motoristických novinářů pak byla povedená a hlavně velice realistická studie Chevrolet S3X, která se na stánku GM představila loni ve Francii a letos na autoshow v Sydney jako Holden S3X. Ta by ovšem měla vzniknout plně v režii divize GM Daewoo a na evropském trhu prezentovat to nejlepší ze značky Chevrolet. Každopádně ovšem nová Frontera bude. Navíc se vůbec nebude jmenovat Frontera a je docela možné, že držitel štafety terénního automobilu s bleskem ve znaku by mohl zůstat právě u jména Antara.
Když se na Opel Antara GTC podíváte podrobněji a pak si najdete nějaké podrobnosti o studii Insignia, kterou se Opel ve Frankfurtu chlubil před dvěma lety, najdete u těchto automobilů až překvapivě mnoho společných prvků, které se již prostřednictvím některých modelů dostaly do sé-riové výroby. Jedná se například o prolis v ose automobilu. U Antary i Insignie pak zaujme shodný tvar oblouku bočního okna s chromovaným rámečkem, přestože Insignia byla proti Antaře čtyřdveřový sedan, moc se neliší ani tvar dveří, klik a zpětných vnějších zrcátek, či ztvárnění přechodu A sloupků střechy do přední kapoty a tvar masky. Všechno tohle jsou detaily, které by měly tvořit tvář značky v budoucnosti, z čehož plyne, že designéři Antary zase neměli tak úplně volné ruce, na druhou stranu se ovšem mohli nechat Insignií hodně inspirovat.
Zkratka GTC znamená Grand Tourismo Crossover, což přesně vypovídá o zaměření tohoto automobilu a prozrazuje to zároveň i budoucí zaměření nové Frontery. Opel již nechce vyrábět plnohodnotný terénní automobil, ale spíše sportovně pojaté SUV, které by mohlo konkurovat například BMW X3.
Přestože Antara GTC je další z řady studií luxusního off-road coupé, k jehož sériové výrobě ještě žádná automobilka nenašla odvahu, jeho rozměry přibližně odpovídají tomu, že by stejné dimenze mohl dosáhnout a sériový a pochopitelně čtyřdveřový protějšek. Výrazně kompaktnější dimenze na fotografiích Antaře dodávají dvacetipalcová kola, protože délkou 4530 mm spíše odpovídá právě BMW X3 (4565 mm), a také ostatní míry (šířka 1970 mm, výška 1640 mm) se blíží rozměrům malého mnichovského SUV.
V dalších detailech se designéři nechali inspirovat Zafirou a její panoramatickou střechou, která po otevření doslova prosvítí celý interiér, uprostřed střechy je pak k dispozici několik odkládacích boxů. Celý interiér je samozřejmě velmi luxusní v kombinaci béžové kůže, leštěného hliníku a obložení imitujícího povrch černého piana. V takové podobě se určitě nedostane do sériové výroby, což je samozřejmě škoda, nicméně SUV od Opelu chce nabídnout především užitek masám, zatímco tento automobil vypadá spíše jako drahý šperk pro pár vyvolených (pozor, tohle slovo ovšem možná pomalu dostává jiný význam...) Mimořádně efektně vypadají prosklené světle modře prosvícené kontrolní přístroje kombinované s několika displeji, v nichž najdete i informace do terénu, jako například úhel bočního či podélného náklonu vozu. Antara má čtyři nezávislá sedadla, přičemž zadní dvě lze jednoduchým způsobem sklopit, čímž vznikne zavazadlový prostor až o objemu 2400 litrů s dokonale rovnou podlahou. Ostatně jak ukazují MPV Meriva a Zafira, v této disciplíně jsou u Opelu mistři.
Pod kapotu studie se dostal vznětový čtyřválec 1.9 CDTI ECOTEC, který známe ze Zafiry, Astry i Vectry, v tomto případě ale dostal dvě turbodmychadla, což vedlo ke zvýšení výkonu na 156 kW a točivého momentu na 400 N.m. Ten je navíc k dispozici díky variabilní geometrii lopatek obou turbodmychadel již v otáčkách 1400 1/min. Na všechna čtyři kola přenáší tuto obrovskou sílu šestistupňová samočinná převodovka. Systém pohonu zatím výrobce tají, ale dá se předpokládat, že ve stylu současných trendů se bude jednat o nějakou další formu elektronicky řízené lamelové spojky v olejové lázni, která bude připojovat pohon zadních kol. Sériový terénní Opel by měl údajně disponovat také přeplňovaným zážehovým šestiválcem 2,8 litru (170 kW) popřípadě přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2,0 litru (140 kW), zážehovým čtyřválcem s přímým vstřikováním 2,2 litru (113 kW) a turbodieselem 1.9 CDTI (110 kW). I když to samozřejmě není jisté, sériová podoba Antary se prý objeví již na Ženevském autosalonu v roce 2006.
Foto: Opel Media